El pes de les xarxes socials en el nostre dia a dia és indubtable. El seu poder arreu del món és perfectament visible, des dels Estats Units amb els magnats tecnològics apropant-se a Donald Trump, en països en desenvolupament, en la seva presència en potències com la Xina o a Catalunya, on la seva utilitat és pràcticament imprescindible per al funcionament de moltes feines, és part indiscutible de l'entreteniment de la gent o ha modificat molt dels nostres comportaments.
Per a poder analitzar tot plegat, el Col·legi de Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, en col·laboració amb l'empresa Imagina, han realitzat un extens estudi per desgranar les claus de les xarxes al nostre país. Una dada clau i reveladora: 6,3 milions de catalans fan servir alguna mena de xarxa social. Això sí, l'anàlisi ha determinat també que WhatsApp és una xarxa social més, com Instagram, TikTok o X. I una altra dada encara més colpidora: els catalans fugen de Facebook i X, on la caiguda d'ús és massiva.
Quina és la més utilitzada i la preferida dels catalans? L'estudi ho ha determinat: mentre WhatsApp es va mantenir com la xarxa social més utilitzada, Instagram s'ha consolidat com la preferida, especialment entre els més joves, evidenciant una clara segmentació generacional en el consum digital. Encara que sembli mentida que TikTok no es col·loqui per davant, la plataforma xinesa sí que ha quallat en un fet: és la xarxa on la població de Catalunya passa més temps, només per sota de WhatsApp.
I per quina utilitat les fem servir? "Cada xarxa social té un ús diferent: WhatsApp i Facebook mantenen un perfil més personal i de cercles propers, mentre que Instagram i TikTok es caracteritzen per la descoberta de nous usuaris, influencers i marques", han explicat els responsables de l'anàlisi.
Comprar a través de les xarxes: un fet a Catalunya
La publicitat i el shopping a les xarxes és constant. Un bombardeig d'ofertes, influencers fent promoció o anuncis que col·lapsen els usuaris a través d'scrolls, posts o piulades. Però això no ha fet recular els consumidors. Segons l'estudi, el panorama de les compres a través de xarxes socials a Catalunya "ha experimentat un creixement significatiu, amb un 84% dels usuaris que han comprat mitjançant aquestes plataformes".
Això suposa un augment respecte de l’any 2023. La gran responsable és Instagram, que continua liderant el rànquing de la xarxa preferida per comprar. TikTok, però, es menja la torrada amb rapidesa i l'any que ve podria superar-la.