16
de juny
de
2017, 19:45
Actualitzat:
20:01h
Sónar +D és un congrés internacional de professionals que uneix cada any el món de la tecnologia, la creativitat i la indústria dins de la programació del festival de música electrònica. Aquesta plataforma d’experimentació tecnològica funciona amb independència del cartell del Sónar i enguany se centra en les noves narratives de la realitat virtual i la influència de la intel·ligència artificial en les arts i juga, fins al límit, amb les capacitats creatives i immersives.
L'obertura delSónar +D la va protagonitzar, dimecres 14 de juny, la cantant i artista visual islandesa Björk, que a través de la instal·lació immersiva "Björk Digital" proposa una combinació de performance, cinema, instal·lació, vídeo i interacció, a més de peces audiovisuals produïdes amb realitat virtual. La mostra es podrà veure al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona fins al 24 de setembre.
La cinquena edició del Sónar +D, que se celebra del 14 al 17 de juny, acull un programa de més de 200 activitats entre conferències, tallers, instal·lacions poètiques, espais de coworking i d’intercanvi d’idees entre experts, programadors, inversors, start-ups i emprenedors. Sónar+ D també s'ha obert a un públic familiar que, durant el cap de setmana, podran explorar la Maker Faire, dedicada als makers (creadors) amb educadors, creatius, enginyers, comunitats científiques i on els més joves podran experimentar amb tallers de robòtica, programació i disseny de prototips electrònics.
“El públic del Sónar +D no ve a escoltar concerts de música electrònica sinó a descobrir les últimes innovacions creatives, a experimentar i a aprendre d’altres”, explica Genís Roca, assessor tecnològic del Sónar +D. "Aquest espai és un laboratori de portes obertes, una fusió de més de 5.000 professionals de diferents comunitats procedents de 60 països, que no es volen perdre aquesta cita anual".
La realitat virtual, un món immersiu
Un dels temes principals de Sónar+D 2017 és la intel·ligència artificial i com aquesta està canviant la manera en què produïm i experimentem l'art i la cultura en el seu sentit més ampli. Durant tres dies s'han pogut seguir conferències i simposis per debatre sobre si hi ha vida més enllà de la creativitat humana o com l'aprenentatge de les màquines està canviat l'art del futur.
L'altra gran expectació és la realitat virtual. En un espai circular es pot experimentar amb 21 creacions immersives diferents, que situen a l'espectador en mons de fantasia i únics amb propostes per a tots els gustos. Les cues s'han concentrat sobretot per provar The Life of Us, que encara no està al mercat, i en el qual poden participar dues persones alhora. "L'experiència és única perquè ara els veiem aquí però perfectament podrien estar jugant des de diferents països. És el gran repte de la realitat virtual, que no sigui individual sinó compartida", explica Albert Sierra, responsable d'innovació de l'Agència Catalana de Patrimoni Cultural de la Generalitat.
Els assistents que envolten la instal·lació poden seguir la immersió de qui porta ulleres de realitat virtual a través de grans pantalles, però òbviament no és el mateix.
El MarketLab, l'espai per perdre's sense mirar el rellotge
Al MarketLab no es pot anar una sola vegada ni tenir presses perquè llavors no s'aprofita la quantitat de talent concentrat. Hi ha treballs en procés constant que van canviant, com My Artificial Muse, una obra on Mario Klingemann (resident a Google Arts+Culture Lab) programa amb intel·ligència artificial. Uns algoritmes aprenen sobre les muses que han inspirat l'art a través dels segles, i l'artista Albert Barqué pinta en temps real (amb pintura) la musa artificial que la intel·ligència artificial ha creat. El mural gegant ha evolucionat cada dia del Sónar +D.
El MakerLab és el centre neuràlgic de Sónar+D, un espai on els creadors de les iniciatives tecnològiques més destacades de l’any mostren els projectes que han desenvolupat en laboratoris creatius, medialabs, universitats o empreses. "Aquí vénen a ensenyar en què estan treballant, no és un producte acabat. Tampoc són startups, i no busquen socis ni inversions. Simplement vénen a compartir, a aprendre uns dels altres", continua explicant en Genís Roca.
L'artista japonesa Evala presenta See by your ears, una experiència amb so evolvent que estant a les fosques es veuen objectes. Destacable també és el projecte de la School For Poetic Computation (SFPC, New York), que ensenyen com darrere l'art visual electrònic hi ha codi fàcil d'entendre. Una manera molt senzilla d'ensenyar l'art de la programació. I com atractiu la impressió en 3D de guitarres elèctriques que presenta l'empresa catalana EntresD en el MakerLab.
Sónar Planta, poesia i art electrònic
Un passadís amb llums tènues porta al visitant fins a una de les instal·lacions més esperades, "Phosphere" (esfera de llum), el nou treball de l'artista japonès Daito Manabe. L'entorn immersiu augmentat presenta una monumental arquitectura híbrida robotitzada en la qual miralls sincronitzats, màquines de fum, feixos de llum i fins a 24 projectors de vídeo es combinen, en temps real, per construir un espai on el punt de vista de l'espectador, el so i la imatge canvia en funció dels moviments.
Mitjançant tecnologia de càlcul òptic, les dues dimensions es sincronitzen per generar una nova experiència visual i immersiva a partir de la geometria en moviment de tots els elements. “La instal·lació de Manabe és d’un nivell superior, treballa en una altra lliga. La mescla de codi de programació, llums, dansa, música i interactivitat dels sensors és un espectacle únic", explica Antonia Folguera, directora de continguts de Sónar +D.
Daito Manabe és un dels artistes digitals més reconeguts del món. Programador creatiu i dissenyador d’interacció, compta amb nombrosos premis internacionals per les seves instal·lacions a tot el món.
Networking amb experts
Però tant de talent també s'ha de mesclar i ha de trobar la part creativa que li falta a un projecte, sigui una idea, inversió o un expert per complementar el treball fet. L'organització del Sónar +D enguany ha destinat un espai dedicat als meetings i intercanvi d'idees entre diferents professionals.
Així hi ha hagut espai per presentar a experts de renom de les indústries tecnològiques i creatives els projectes més innovadors. O perquè emprenedors i inversors que participen en start-ups trobin els recursos per a dur-los a terme. D'altra banda, el Job Market Place ha servit perquè empreses que volien conèixer professionals del sector de la música es trobessin i intercanviessin idees i projectes.
El Sónar +D ha assumit el repte enguany de començar abans del festival de música electrònica, a partir de la demanda d'altres anys. "Des de l'organització estem molt contents perquè els participants, interessats a tenir un dia més tranquil per compartir i debatre sobre el futur tecnològic, han acudit a la cita des de molts països", conclou Antonia Folguera, directora de continguts de Sónar +D. Quan el festival tanqui les portes aquest diumenge, un equip de més de 40 persones continua amb els preparatius del vint-i-cinquè aniversari del Sónar que tindrà lloc a Barcelona en el 2018.
L'obertura delSónar +D la va protagonitzar, dimecres 14 de juny, la cantant i artista visual islandesa Björk, que a través de la instal·lació immersiva "Björk Digital" proposa una combinació de performance, cinema, instal·lació, vídeo i interacció, a més de peces audiovisuals produïdes amb realitat virtual. La mostra es podrà veure al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona fins al 24 de setembre.
Al MakerLab del Sónar +D Foto: José Manuel Gutiérrez
La cinquena edició del Sónar +D, que se celebra del 14 al 17 de juny, acull un programa de més de 200 activitats entre conferències, tallers, instal·lacions poètiques, espais de coworking i d’intercanvi d’idees entre experts, programadors, inversors, start-ups i emprenedors. Sónar+ D també s'ha obert a un públic familiar que, durant el cap de setmana, podran explorar la Maker Faire, dedicada als makers (creadors) amb educadors, creatius, enginyers, comunitats científiques i on els més joves podran experimentar amb tallers de robòtica, programació i disseny de prototips electrònics.
“El públic del Sónar +D no ve a escoltar concerts de música electrònica sinó a descobrir les últimes innovacions creatives, a experimentar i a aprendre d’altres”, explica Genís Roca, assessor tecnològic del Sónar +D. "Aquest espai és un laboratori de portes obertes, una fusió de més de 5.000 professionals de diferents comunitats procedents de 60 països, que no es volen perdre aquesta cita anual".
La realitat virtual, un món immersiu
Un dels temes principals de Sónar+D 2017 és la intel·ligència artificial i com aquesta està canviant la manera en què produïm i experimentem l'art i la cultura en el seu sentit més ampli. Durant tres dies s'han pogut seguir conferències i simposis per debatre sobre si hi ha vida més enllà de la creativitat humana o com l'aprenentatge de les màquines està canviat l'art del futur.
Assistents del Sónar +D provant The Life of Us, una de les experiències de realitat virtual Foto: José Manuel Gutiérrez
L'altra gran expectació és la realitat virtual. En un espai circular es pot experimentar amb 21 creacions immersives diferents, que situen a l'espectador en mons de fantasia i únics amb propostes per a tots els gustos. Les cues s'han concentrat sobretot per provar The Life of Us, que encara no està al mercat, i en el qual poden participar dues persones alhora. "L'experiència és única perquè ara els veiem aquí però perfectament podrien estar jugant des de diferents països. És el gran repte de la realitat virtual, que no sigui individual sinó compartida", explica Albert Sierra, responsable d'innovació de l'Agència Catalana de Patrimoni Cultural de la Generalitat.
Els assistents que envolten la instal·lació poden seguir la immersió de qui porta ulleres de realitat virtual a través de grans pantalles, però òbviament no és el mateix.
El MarketLab, l'espai per perdre's sense mirar el rellotge
Al MarketLab no es pot anar una sola vegada ni tenir presses perquè llavors no s'aprofita la quantitat de talent concentrat. Hi ha treballs en procés constant que van canviant, com My Artificial Muse, una obra on Mario Klingemann (resident a Google Arts+Culture Lab) programa amb intel·ligència artificial. Uns algoritmes aprenen sobre les muses que han inspirat l'art a través dels segles, i l'artista Albert Barqué pinta en temps real (amb pintura) la musa artificial que la intel·ligència artificial ha creat. El mural gegant ha evolucionat cada dia del Sónar +D.
L'obra My Artificial Muse, de Mario Klingemann, creada en temps real amb intel·ligència artificial Foto: JM Gutiérrez
El MakerLab és el centre neuràlgic de Sónar+D, un espai on els creadors de les iniciatives tecnològiques més destacades de l’any mostren els projectes que han desenvolupat en laboratoris creatius, medialabs, universitats o empreses. "Aquí vénen a ensenyar en què estan treballant, no és un producte acabat. Tampoc són startups, i no busquen socis ni inversions. Simplement vénen a compartir, a aprendre uns dels altres", continua explicant en Genís Roca.
L'artista japonesa Evala presenta See by your ears, una experiència amb so evolvent que estant a les fosques es veuen objectes. Destacable també és el projecte de la School For Poetic Computation (SFPC, New York), que ensenyen com darrere l'art visual electrònic hi ha codi fàcil d'entendre. Una manera molt senzilla d'ensenyar l'art de la programació. I com atractiu la impressió en 3D de guitarres elèctriques que presenta l'empresa catalana EntresD en el MakerLab.
EnTresD imprimeix guitarres elèctriques Foto: José Manuel Gutiérrez
Sónar Planta, poesia i art electrònic
Un passadís amb llums tènues porta al visitant fins a una de les instal·lacions més esperades, "Phosphere" (esfera de llum), el nou treball de l'artista japonès Daito Manabe. L'entorn immersiu augmentat presenta una monumental arquitectura híbrida robotitzada en la qual miralls sincronitzats, màquines de fum, feixos de llum i fins a 24 projectors de vídeo es combinen, en temps real, per construir un espai on el punt de vista de l'espectador, el so i la imatge canvia en funció dels moviments.
Mitjançant tecnologia de càlcul òptic, les dues dimensions es sincronitzen per generar una nova experiència visual i immersiva a partir de la geometria en moviment de tots els elements. “La instal·lació de Manabe és d’un nivell superior, treballa en una altra lliga. La mescla de codi de programació, llums, dansa, música i interactivitat dels sensors és un espectacle únic", explica Antonia Folguera, directora de continguts de Sónar +D.
Al Sónar Planta, la instal·lació de l'artista Daito Manabe, crea un espectacle únic i poètic Foto: Sónar
Daito Manabe és un dels artistes digitals més reconeguts del món. Programador creatiu i dissenyador d’interacció, compta amb nombrosos premis internacionals per les seves instal·lacions a tot el món.
Networking amb experts
Però tant de talent també s'ha de mesclar i ha de trobar la part creativa que li falta a un projecte, sigui una idea, inversió o un expert per complementar el treball fet. L'organització del Sónar +D enguany ha destinat un espai dedicat als meetings i intercanvi d'idees entre diferents professionals.
Així hi ha hagut espai per presentar a experts de renom de les indústries tecnològiques i creatives els projectes més innovadors. O perquè emprenedors i inversors que participen en start-ups trobin els recursos per a dur-los a terme. D'altra banda, el Job Market Place ha servit perquè empreses que volien conèixer professionals del sector de la música es trobessin i intercanviessin idees i projectes.
El Sónar +D ha assumit el repte enguany de començar abans del festival de música electrònica, a partir de la demanda d'altres anys. "Des de l'organització estem molt contents perquè els participants, interessats a tenir un dia més tranquil per compartir i debatre sobre el futur tecnològic, han acudit a la cita des de molts països", conclou Antonia Folguera, directora de continguts de Sónar +D. Quan el festival tanqui les portes aquest diumenge, un equip de més de 40 persones continua amb els preparatius del vint-i-cinquè aniversari del Sónar que tindrà lloc a Barcelona en el 2018.
Al MakerLab del Sónar +D. Foto: José Manuel Gutiérrez