Opinió

Barça, coi, contracta un creador en català!

«Cal un creador de contingut en català a peu de camp acompanyant a l’actual que només parla anglès i castellà»

Arnau Rius
19 de gener del 2024
Actualitzat el 06 de febrer a les 11:52h
La imatge del Barça és un bé tan preuat que no només és capaç de salvar econòmicament el club convertint-se en una palanca, sinó que fins i tot en hores esportives relativament baixes (dic relativament perquè els que seguim de prop l'equip sabem que no està bé, però els que se'l miren de mitjana distància veuen bons noms i que som els darrers campions de lliga) és capaç de generar milions i milions de visualitzacions a les xarxes socials. És, clarament, l'artefacte de comunicació més gran que té la cultura catalana a anys lluny de qualsevol altre. I, per algun motiu, la junta actual considera que aquest artefacte no pot tenir una línia de negoci específica en català que ajudi a salvar el cul a la llengua i a penetrar allà on només el Barça pot penetrar amb facilitat: a les pantalles dels adolescents que només senten parlar el català als seus professors. De què serveix fer un mosaic al Camp Nou, conjuntament amb Òmnium, dient "Comparteix el català" si el club no comparteix el català a les xarxes socials? De res, se'n pot triar un tros a l'olla. Estètica per Òmnium, estètica pel Barça i els pixats al ventre.
 
Està clar que el Barça té una tasca mediàtica internacional ineludible per tal de treure rèdits econòmics dels seus més de 350 milions de seguidors, 520 milions de visualitzacions televisives i més de 440 milions de fans a les xarxes socials. Els números són de bogeria i com a soci soc plenament conscient que estem parlant d'una de les entitats esportives comunicativament més destacades del món i que s'ha de fer rajar l'aixeta. De fet, em va semblar un bon moviment que per generar més suc comunicatiu l'any passat es creés Barça Media, i així centralitzar la creació, producció i comercialització dels continguts: des de vendre-li un documental a Disney+ fins a fer el TikTok setmanal més viral del món. Però, on està escrit que la tasca internacional sigui incompatible amb tenir una línia de continguts en la llengua estatutària del club?
 
Les queixes per la deixadesa lingüística del Barça van ressonant a les xarxes socials, especialment des del retorn del president Laporta perquè del sandrisme-bartomeuisme poc se'n podia esperar, però comptàvem que, amb el retorn del Jan, tornaríem a ser desacomplexadament catalanistes. Però no, els catalanoparlants ens hem adonat que amb la nova línia estratègica blaugrana costa moltíssim veure a Lamine Yamal, Alejandro Balde, Ferran Torres, Fermin López o Sergi Roberto parlar català en algun dels productes audiovisuals que el Barça llença a les xarxes. Cada cop que passa, tens la sensació d'haver de demanar un desig. I és una cosa que sobta perquè Joan Laporta sempre ha fet gala de la seva sensibilitat catalanista. Però, si més no de moment, res. Com passa amb bona part dels nostres polítics, sembla que quan es tracta de fer accions reals per salvaguardar la llengua, el catalanisme passa a un pla teòric. Molta declaració i poca acció, un clàssic català.
 
Actualment, els continguts blaugranes que més visualitzacions generen són aquells recollits a peu de camp, sigui entrenant o un dia de partit. I, incomprensiblement, la noia que es dedica a fer les minientrevistes, els talls graciosos, els petits reptes, etc. als jugadors, no parla català. Fa molt bé la seva feina, aconsegueix talls escaients que generen molt d'engagement, però ella és americana i només ha après el castellà. Així, els talls de vídeo que genera fins i tot pels comptes en català de les xarxes socials blaugranes són en castellà o anglès. És xocant que ningú de la junta directiva hagi pensat que aquí fallava alguna cosa. Està molt bé tenir una expat/migrant creant els continguts en anglès nadiu i castellà apanyat, però, és conscient el club del portaavions lingüístic que està desaprofitant? És conscient de com d'important seria pels joves catalans veure a Lamine i Balde fer jocs, minientrevistes i reptes entre ells en català?
 
En cap cas insinuo que s'hagi de fer fora la noia que genera els continguts a peu de camp en anglès i castellà, ni tampoc estic dient que el Barça deixi de tenir una estratègia global i es posi a vendre esclops, tal com els espanyolistes ironitzen cada cop que veuen algú reclamar que el Barça sigui més responsable lingüísticament. El que sí que penso que seria ben fàcil de fer, però, és contractar a una segona persona que acompanyés la creadora americana a peu de camp i que tingués la missió de generar contingut paral·lel en català: Avui minijoc amb Fermin, demà repte conjunt amb Lamine i Balde. Pel pressupost blaugrana, contractar algú que acompanyi a la creadora americana és un no res. Algú de Can Putades, algú de Canal Malaia, algú d'EVA... de creadors, per sort, ara en tenim a punta pala! És ben bé que si el Barça no ha contractat un sociolingüista i una creadora en català perquè faci aquesta tasca és perquè ni hi ha pensat. Si us plau, junta, feu-vos dignes de la història del Barça: amb un parell de trucades i quatre duros ho teniu organitzat. Va.

Publicitari, developer i historiador

El més llegit