Opinió

Televisions i pluralisme (2)

«Les fluctuacions d’espectadors entre canals ha anat massa lligada en el darrer període a les correlacions de força parlamentàries i governamentals»

Gemma Ubasart
22 de setembre del 2017
Actualitzat el 23 de setembre a les 17:39h
En un anterior article s’apuntava la important fractura per edat i ideologia que existeix actualment en les dues grans televisions públiques a Catalunya (TV3 i TV1) en relació amb el consum d’informació política. Alhora també s’explicava l’enorme atracció que exerceixen els canals privats en aquells segments ciutadans que no es senten interpel.lats per aquestes consolidades televisions: els joves i els espais polítics que no estan al govern. És pertinent preguntar-se si sempre ha estat així. I una mirada diacrònica és la intenció d’anàlisis d’aquest segon article. La segona dècada del s. XXI s’inaugura amb els governs de Montilla a Catalunya i Rodríguez Zapatero a Espanya però ja en fase d’esgotament. Al llarg del període es produiran canvis en la correlació de força parlamentària i governamental en els dos contextos polítics. Es tracta d’un període convuls i mogut, en el que succeeixen moltes coses i de manera molt ràpida en que els principals consensos que havien funcionat des de la transició comencen a esgotar-se.

El baròmetre del CEO de febrer de 2010 indica que més de la meitat dels enquestats s’informa televisivament per TV3 (54%). Els votants de tots els partits polítics amb excepció del PP i C’s segueixen aquest patró de consum informatiu. Les dades produïdes pel CEO des de 2005 -que és quan es crea l’organisme- visualitzen una estabilitat en el comportament: primer els votants del PP i després també de C’s són l’excepció que confirma la regla. El segon canal de consum informatiu, molt a la distància de TV3, és TV1 (16,1%). També pels votants de la major part de partits és la segona opció. Pels votants del PP i C’s, que tenen un patró de consum informatiu diferent, el primer canal més vist és Antena 3 (27,7% i 32,8%). Com a dada només recordar que el PSOE ocupa el govern de l’Estat des de 2004.

Aquest patró que s’havia mantingut amb una certa estabilitat en el temps, comença a patir transformacions. En el baròmetre de febrer de 2013, TV3 manté el nivell de fidelitat però a el de TV1 es redueix a la meitat. És important la fuga d’espectadors votants de CIU i de ICV (i en menor mesura del PSC) del primer canal de la televisió pública espanyola. Per contra, passa a situar-se com acanal preferit per informar-se políticament per part dels votants del PP i C’s (43,5% i 27,9%). Mariano Rajoy accedeix al govern espanyol a les eleccions generals de 2011. Pel que fa al canal català, es detecta una certa “desafecció” per part de votants del PSC (de 52,9 a 25,2) i en menor mesura d’ERC i ICV. Artur Mas guanya les eleccions catalanes de 2010 amb el lema del “govern dels millors” que inaugura dos anys de veritable laboratori neoliberal; i revalida la victòria, però més ajustada i amb obligació d’arribar acords de governabilitat amb ERC, a les eleccions de 2012, tenint com a moment clímax del període la celebració del 9N de 2014.

Ja després del 27S de 2015 i embarcades les forces governamentals (la que forma part del govern –JxS- i la que li dóna suport extern – CUP-) en la via unilateral cap a la independència (primer), modificant el full de ruta introduït un referèndum pel mig (després), el mapa de consum informatiu continua mutant. Tot això es produeix en un convuls escenari polític i electoral estatal: el PP està intentant conformar govern, i Podem i confluències preparen la disputa per la segona posició a les generals. El baròmetre de març de 2016 indica que TV3 continua essent el canal líder en quan a informació política es refereix (41,3), això si,  detectant-se un considerable retrocés. TV1 es manté igual (8,8). La principal desafecció de la televisió pública catalana es produeix en l’espai ecosocialista-comuns (de 43,3 a 20,1) i continua produint-se en el PSC (de 25,2 a 12,5).

A dia d’avui, i amb les últimes dades disponibles del baròmetre de juliol de 2017, TV3 és el canal de referencia del 39,4% dels enquestats i TV1 del 13,2. Es produeix un fre en el descens de fidelitat de TV3 i una recuperació de TV1. Pel que fa a la primera augmenta la confiança del votant de JxS, es tapona la fuga de votants dels comuns i retornen alguns del PSC (que compensen la pèrdua d’espectadors de la CUP). Pel que fa a la segona, l’augment ve principalment per part de votants PP i PSOE. Ara bé, aquests ajustos no canvien el fenomen de fons.  En pocs anys s’ha fragmentat el panorama comunicatiu a Catalunya. Es cert que es tracta d’un fenomen que respon a dinàmiques més generals. Però també és cert que  a casa nostra la fragmentació te un component ideològic (i de proximitat governamental) cada cop més rellevant. Les fluctuacions d’espectadors entre canals ha anat massa lligada en el darrer període a les correlacions de força parlamentàries i governamentals -i dels seus projectes polítics-, no només posant en dubte la pluralitat dels mitjans públics sinó afeblint la situació de partida d’aquests en la disputa per les audiències.

Consellera de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat de Catalunya. Professora de Ciència Política a la Universitat de Girona.

El més llegit