"Els capritxos" és la primera de les colleccions de gravats de Goya i l'única editada sota la seva supervisió. La sèrie és una panoràmica satiritzant de la Cort, l'Exèrcit i l'Església, en què Goya riu sense embuts de la hipocresia, la ignorància i la corrupció de les classes dominants. La sèrie es completa amb imatges de bruixeria i cal destacar la duresa i acritud amb què l'artista toca el tema femení, potser pel seu ressentiment contra la Duquessa d'Alba, que apareix fins i tot retratada com a alcavota o com a bruixa en alguns dels gravats.
En la sèrie "Els desastres de la guerra", que consta també de 80 làmines, Goya exposa, amb cruesa singular, l'horror i les tremendes impressions que li van causar la violència, la guerra i la fam que va sofrir la població durant la guerra del francès. Aquesta sèrie queda com un profund testimoni del missatge goyesc on deixa palesa la crueltat del gènere humà.
Goya està considerat com un dels més grans artistes i un dels més genials gravadors de tots els temps. I, si bé en els seus primers treballs d'artesà gravador no se'l pot catalogar d'original, Goya inicià després una revolució sense precedents el 1778 amb "Els Capritxos", tant en les tècniques emprades en la realització de les planxes com en la temàtica. En aquesta sèrie, Goya va introduir tècniques absolutament innovadores, en barrejar les tècniques de l'aiguafort i de l'aiguatinta, obtenint així uns matisos inconfusibles, característics de la seva producció gràfica.
Aquesta exposició de la CAM durant l'any 2006 està itinerant per diverses poblacions catalanes: Balaguer, Lloret de Mar, la Seu d'Urgell, Vic, Cambrils, Tàrrega i ara Manlleu.