La família Masgrau-Comarmena ha cedit el seu fons patrimonial a l’Arxiu Comarcal d’Osona. El llegat conté la documentació de dues grans pairalies d’Osona -Comarmena de Sant Martí Sescorts (L’Esquirol) i Masgrau de Tavèrnoles- i inclou, a més, la documentació pròpia de deu masoveries directament relacionades amb la família propietària.
En total, el volum d’aquest fons patrimonial té 3,6 metres lineals de documentació i 92 pergamins. El fons cedit aplega la documentació patrimonial de Comarmena de Sant Martí de Sescorts (segles X-1940); Masgrau de Tavèrnoles (1206-1922); La Frontera de Calldetenes (1307-1935); Santa Margarita de San Martí de Sescorts (1289-1926); Ferrerons de Sant Martí de Sescorts (1275-1925); el Güell de Sant Martí de Sescorts (1580-1931); Masrubí de Sant Martí de Sescorts (1314-1907); La Torra d’Olost (1283-1850); Pont de Malafogassa de Vilanova de Sau (1701-1903); Masnou i el Castell de Sau (1264-1800); la Faja de Falgars (1673-1732) i Can Soca de Calldetenes (1844-1929).
El llinatge Comarmena prové de Sant Martí de Sescorts i el Masgrau, de Tavèrnoles. Tant una pairalia com l’altra tenen el seu origen en l’edat mitjana i foren dues famílies de propietaris rurals de pes. Durant els segles XVII-XVIII cadascuna va ampliar considerablement el patrimoni per compra o dot. És en el segle XIX que s’uneixen constituint una de les heretats més grans d’Osona.
Tot aquest fons es pot consultar a partir d’ara mateix a l’Arxiu Comarcal d’Osona i també està descrit i publicat a “Arxius en línia”.
La família Masgrau-Comarmena cedeix el seu fons patrimonial a l'Arxiu Comarcal
Cultura i Mitjans
El llegat d’aquest llinatge osonenc abasta documents des del segle X
ARA A PORTADA
-
-
Societat Una campanya del GDT vol mobilitzar la ciutadania davant els «costos» ambientals, socials i econòmics del porcí ACN
-
Economia Osona aposta per reconvertir granges i naus en desús per al cultiu de bolets Irene Giménez Vinyet
-
Cultura i Mitjans Vic es prepara per a una nova edició de la multitudinària Fira de la Muntanya Irene Giménez i Vinyet
-
Cultura Denuncien una macroestafa amb les entrades dels concerts de comiat d'Oques Grasses Marc Orts i Cussó
Publicat el
02 de juny de 2015 a
les 16:54
Actualitzat el
02 de juny de 2015 a les
16:58
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
El MEV ensenyarà una obra de Joan Miró que conserva a la seva col·lecció
-
Cultura i Mitjans
El Lluçanès acull les Jornades d'Arqueologia 2026 a la Catalunya Central
-
Cultura i Mitjans
Joves de Vic s'apropen a la poesia a través del rap
-
Cultura i Mitjans
Què fer aquest cap de setmana a Osona i el Lluçanès: 16, 17 i 18 d'octubre
-
Cultura i Mitjans
El Festival de Cinema de Muntanya de Torelló projectarà una seixantena de films de 18 països diferents
-
Cultura i Mitjans
El Parlament atorga la Medalla d'Honor a Pilarin Bayés
