La Festa del Porc i la Cervesa de Manlleu torna a tenir 20.000 visitants

La fira iguala les xifres positives de l'any passat | Les activitats dirigides han comptat amb la participació de més de 2.000 persones

Publicat el 23 de setembre de 2013 a les 17:42
La fira s'ha celebrat a la plaça Fra Bernadí. Foto: Xevi Vilaregut

Manlleu ha acollit aquest cap de setmana, del 20 al 22 de setembre, una nova edició de la Festa del Porc i la Cervesa , l’espectacle que combina gastronomia i oci a la capital del Ter. La matança del porc, l’elaboració d’embotits, la degustació de productes, el mercat, els tastos de cerveses, els espais infantils, els concerts o els tallers de cuina... han estat algunes de les activitats programades per a l'ocasió.

El certamen ha gaudit de molt bon temps, que ha facilitat l'assistència de públic. Des de l'organització, l'Oficina de Promoció Econòmica de Manlleu (OPE), es fixa en 20.000 el nombre de visitants que la ciutat ha rebut al llarg d'aquests tres dies, una xifra que iguala la de l'any passat. En relació a l'anterior edició, l'afluència de gent s'ha distribuït diferent, segons explica Núria Macià, directora de l'OPE: "El divendres hem tingut més gent i les hores diurnes, amb el sol, també ha pujat el nombre de visitants. El dissabte a la tarda-vespre ha tornat a ser el moment àlgid del cap de setmana".

Com a fet destacable, remarcar que les activitats dirigides han comptat amb una gran participació, més de 2.000 persones. D'aquestes, 1.400 han estat a les activitats gastronòmiques de l'Aula del Gust, a l'antiga cooperativa, i 700 en d'altres propostes, com són visites guiades a llocs com la colònia Rusiñol o el campanar.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F8R782HusUc[/youtube]
Time-lapse de Xavier Gaja

Enguany ha augmentat el nombre de visitants de fora de la comarca, amb un 41%, la qual cosa situa el certamen com un referent gastronòmic del país (l'any passat va ser un 35%). "Vam sortir tres minuts al noticiari de TV3 i això ens va anar molt bé", diu Macià.

La fira, que s'ha tornat a celebrar enguany a la plaça Fra Bernadí, continua la línia encetada ja fa uns anys d’apostar per una millora de la qualitat i la professionalització de l’oferta gastronòmica. Hi havia gairebé una quarantena de parades: 15 expositors gastronòmics, de restauració i cansaladers, vuit de cervesers artesans i 15 d’embotits i productes artesans alimentaris. Al carrer Bisbe Morgades i carrer Sant Ferran s’hi podien trobar parades de productes independentistes que allargaven el recorregut de la fira i feien de nexe amb el passeig del Ter, espai on s’ubica el parc d’atraccions.

Activitats destacades de la Festa del Porc i la Cervesa 2013

•L’AULA DEL GUST pren entitat i es trasllada a l’espai Exprés, un lloc en el que a banda de degustacions i tasts de productes, es marida el cinema amb la festa del porc. Aquest espai emblemàtic (l’antiga cooperativa) ha estat redecorat per a l’ocasió amb elements de l’antic Cine d’en Pau i acull 12 activitats gastronòmiques singulars.

Un porc rostint-se, aquest dissabte al matí. Foto: Adrià Costa

•LA MATANÇA DEL PORC i l’ELABORACIÓ D’EMBOTITS, que com cada any dur a terme el col·lectiu de comerciants del Mercat Municipal de Manlleu, prenen relleu i passen a ser el centre de la fira reconvertits en L’ESPAI DEL PORC, un espai en el que també hi ha entre d’altres activitats: la rostida de quatre porcs, un singular concurs de menjar botifarres, tallers i demostracions de cuina...

•EL MENJADOR de la fira gaudeix d’un espai de ludoteca annex, per garantir que els pares puguin degustar les delicadeses del certamen tranquil·lament, mentre els menuts gaudeixen de l’espai de LA GRANJA, just al costat.

•EL MERCAT D’EMBOTITS I PRODUCTES ARTESANS ALIMENTARIS creix i es trasllada del carrer Bisbe Morgades a la plaça Fra Bernadí, ampliant la seva oferta.

•S’incorpora un nou acte al programa d’activitats, un acte que ha encetat la festa i que espera consolidar-se com un dels més emblemàtics de la fira: El MANIFEST DEL PORC. En aquesta primera edició han estat Llucià Ferrer, periodista, i Ester Tarabal, il·lustradora, els encarregats d’inaugurar aquesta nova activitat que “sens dubte portarà cua”, segons els organitzadors.

•II DIA CUINA. En col·laboració amb la revista Cuina , aquest dissabte ha estat un dia ple d’activitats culinàries, i els bloggers gastronòmics han gaudit d’activitats exclusives: una visita a una microcerveseria, un tomb pel mercat municipal de Manlleu, una demostració culinària a càrrec de Pep Nogué i un dinar al restaurant Sambucus. La jornada s'ha clos amb el lliurament de premis a les receptes amb pernil cuit.

•NIT DE CONCERTS locals a Can Puget. El divendres nit, els grups Slaps, A Pastar Funk, la Gallina Afònica.

•La nit de dissabte, el concert del grup DRÓNÁN dóna a la fira un toc de música celta, i els BOYS DAMM s’encarreguen de fer gresca i tancar la nit.

•RECOLLIDA D’ALIMENTS per al Sarró: Manlleu Aliments Solidaris, al llarg dels tres dies de la fira, al punt d’informació ubicat a la plaça. Des del Sarró es prioritza la necessitat de productes: llet, cereals i galetes.

------------------------
NOTA DE PREMSA
24 de setembre de 2013
Àrea de Promoció Econòmica – Fires i Mercats

Èxit de públic i de participació a la Festa del Porc i la Cervesa d’enguany

- Més de 2.000 persones participen a les activitats organitzades aquest cap de setmana a Manlleu amb motiu de la Festa del Porc i la Cervesa.

L’OPE destaca les valoracions positives dels visitants de l’edició d’enguany de la Festa del Porc i la Cervesa. La nova distribució de carpes i activitats a la plaça Fra Bernadí ha permès ubicar al mateix espai la mostra de productors artesans.

Pel que fa a nombre de visitants des de l’organització de la fira es quantifica en una xifra semblant a la de l’any passat (uns 20.000 visitants). La distribució de visitants ha variat una mica respecte d’altres edicions, enguany el divendres al vespre-nit el nombre de visitants va augmentar, fet que ajuda a parlar de consolidació del “tercer” dia de la festa afegit fa pocs anys.

Dades a destacar:

•         Més de 1.400 persones van participar a les activitats gastronòmiques realitzades a l’Aula del Gust (aquest any ubicada a l’espai Express, antiga cooperativa) i als xous de cuina realitzats a l’Espai del porc. Destacar la bona valoració per part dels productors i paradistes del nou espai destinat a fer els tastos guiats, maridatges... L’aposta pel producte de proximitat i la producció local és valorada positivament pels participants a les activitats. L’assistència massiva als tastos fa plantejar a l’organització l’ampliació del nombre de tastos o de les places per tast, doncs pràcticament en totes les activitats ha quedat gent fora de l’aula per manca de places.

•         Destacar també els xous de cuina de tres restauradors osonencs, que en algun cas van estar acompanyats per “pinxes” de luxe, en Pep Poblet i l’Emili Jané. El fet de portar aquestes i d’altres activitats a l’Espai del porc, ubicat al mig de la plaça i amb graderies on seure i parar atenció al que passava, van convertir la matança i rostida, els xous de cuina i els tallers pels més petits en activitats més dinàmiques, participatives i d’interacció amb els assistents.

•         El 1r Manifest del Porc va reunir a més de 100 persones a l’espai a l’Express. Acte al que es vol donar continuïtat com a “acte d’inauguració” informal de la festa.

•         La trobada de bloggers (30 participants) organitzada per la revista Cuina va visitar la cerveseria Pilster, van realitzar un xou de cuina a l’aula del Mercat Municipal amb en Pep Nogué i van assistir a l’entrega de premis del concurs de receptes a l’Aula del Gust).

•         Més de 700 persones van participar de les activitats organitzades pel Museu del Ter: visites al museu, a la Colònia Rusiñol i al casc antic de Manlleu.

•         Bona acollida de l’aposta pel producte local i de proximitat amb exemples com la participació a la fira d’Osona Terra i kmOsona.

•         Cal millorar punts concrets creats per la nova distribució, que ha donat més protagonisme a l'Espai del porc però ha generat zones amb menys afluència

Dades de visitants

Procedència:
Manlleu: 25%
Osona: 34%
Altres: 41%

Repetició de la visita:
Es 1a visita: 39%
No es 1a visita: 61%

Grau satisfacció d’1 a 4:
Oferta gastronòmica: 86% donen un 4
Activitats Espai porc: 85% donen un 4
Ambientació /espais: 87% donen un 4

Què li ha agradat més:
-            Espai del porc
-            Bon ambient
-            Cerveses artesanals
-            Tast

(resultats extrets d’enquestes realitzades a més de 300 persones)

Aneu al web de la Festa del Porc i la Cervesa

Programació de la Festa del Porc i la Cervesa




La plaça Fra Bernadí, aquest dissabte. Foto: Xevi Vilaregut
-------------------------------

Galeries de fotos d'edicions anteriors :

2012
- Activitats diverses

2011
- Activitats diverses
- Concerts

2010
- Activitats diverses
- Concert dels Ressaka Ska

2009
- Activitats diverses

2008
- Ludomòbil
- Activitats diverses I
- Activitats diverses II
- Concerts de Sidonie, Vallfolkska i Rauxa

2007
- Activitats diverses
- Matança del porc
- Concurs de Bulls i Botifarres
- Concerts de Provilegiados i Gossos

2006
- Activitats diverses
- Matança del porc

Un porc rostint-se, aquest dissabte al matí a la Festa del Porc i la Cervesa. Foto: Adrià Costa