El Museu Arqueologia de l’Esquerda us convida al cicle de conferències 2010: "Arqueologia de la Mort. Malalties i guerres al llarg de la història". El cicle engloba un total de tres conferències que tindran lloc a la Sala Polivalent de la Biblioteca Bac de Roda (Roda de Ter) els dissabtes 27 de febrer, 6 i 13 de març a les 7 de la tarda. Com a cloenda del cicle, el diumenge 21 de març, es farà una visita guiada a la nova ruta urbana Barcino/ Bcn.
La primera xerrada, el 27 de febrer, titulada: "Medicina i cirurgia a l’Època Romana", anirà a càrrec de Joan Anton Ginestà, metge cirurgià, i tractarà sobre els coneixements mèdics en el món antic, a partir dels textos grecollatins, entre altres fonts.
El dissabte 6 de març tindrà lloc la conferència: "La necròpolis medieval de l’Esquerda: Aspectes arqueològics i antropològics", a càrrec d’Imma Ollich, directora de les excavacions de l’Esquerda, i d’Antònia Díaz, antropòloga. La conferència servirà per donar a conèixer les característiques de la necròpolis de l’Esquerda i presentar la informació que ha proporcionat la darrera campanya d’excavacions que s’hi ha portat a terme (estiu 2009).
L’última de les conferències, el dia 13 de març, es titula: "Les fosses comunes de la Guerra Civil. Perspectiva històrica i antropològica". Aquesta xerrada anirà a càrrec de Queralt Solé, professora d’Història Contemporània de la UB, i de Núria Armentano, GROB - Unitat d’Antropologia Biològica, UAB. La conferència tractarà el context en que les fosses es varen crear i el protocol de la seva obertura a Catalunya. També s’explicarà un cas concret: l’exhumació de la fossa de Gurb.
Finalment, el diumenge 21 de març a les 10 del matí es realitzarà una visita a la Barcelona Romana. Concretament es farà la Visita al Centre d’Interpretació de la Via Sepulcral Romana de la Plaça de la Vila de Madrid, de Barcelona i el Nou Itinerari Urbà Barcino/BCN. La visita anirà a càrrec del Museu d’Història de Barcelona.
Des del 93
Aquesta setmana comença el nou cicle de conferències que anualment organitza el Museu Arqueològic de l’Esquerda, el divuitè des què va tenir lloc el primer, l’any 1993. Els primers tres cicles tenien una temàtica diversa: des de biologia, geologia, astronomia o història.
A partir de l’any 1996, el contingut de cada cicle de conferències va passar a girar entorn a un únic tema, tractat de manera diacrònica, és a dir, la seva evolució en el temps: així per exemple s’ha parlat del treball de la dona al llarg del temps, de personatges i fets que s’han mogut entre el mite i la història, de grans viatges històrics, de personatges que han viscut al marge de la llei (bandolers, maquis...), de les arts del foc (ceràmica, forja i fosa, vidre...), de l’evolució de la moneda des de les primeres encunyacions fins a la introducció de l’euro, de grans jaciment arqueològics del món, de la cultura com a pòsit de moltes influències, de jaciment ibèrics i medievals, o temes que tenen una importància vital en l’actualitat com pot ser l’ús de l’energia, de les transaccions comercials i la globalització, o bé de la crisi.
"En aquest llarg camí ens han acompanyat historiadors, economistes, biòlegs, geòlegs, escriptors, etc. Persones de reconeguda solvència, que han acceptat la nostra invitació per compartir amb nosaltres els seus coneixements i han contribuït a consolidar aquest cicle de conferències: M. Àngels Anglada, Pep Subirós, Jesús Mestre, Ricard Torrents, Antoni Pladevall, Eudald Carbonell, Miquel Molist, Milagros Ribera, David Serrat, Carles Lalueza, Narcís Soler, Josep M. Salrach, Josep M. Nolla, Fabià Estapé, entre molts altres", expliquen des del museu.
- Cartell Cicle de conferències
Malalties i guerres a la història, eix del cicle de conferències de l'Esquerda
Dissabte s'inaugura amb "Medicina i cirurgia a l’Època Romana", a càrrec de Joan Anton Ginestà.
ARA A PORTADA
-
Cultura, patrimoni, gastronomia i natura s'uneixen al Festival de Música de Sant Pere de Casserres Irene Giménez Vinyet
-
El Consell Comarcal d'Osona planteja tancar el monestir de Sant Pere de Casserres Irene Giménez Vinyet
-
Detenen tres militants de l'Esquerra Independentista d'Osona en una acció contra el model agroalimentari Irene Giménez Vinyet
-
L'arribada de la primavera posa punt final a un hivern «com els d'abans» a Osona i el Lluçanès Irene Giménez Vinyet
-
El Congrés BIT de Vic 2026 posa el focus en la bioeconomia agroalimentària i forestal Irene Giménez Vinyet
Publicat el
24 de febrer de 2010 a
les 17:17
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
Tot el que has de saber del Mercat del Ram de Vic 2026
-
Cultura i Mitjans
Què fer aquest cap de setmana a Osona i el Lluçanès: 21 i 22 de març
-
Cultura i Mitjans
Músiques d'autor i un model cultural alternatiu, l'aposta del festival EnCanta de Roda de Ter
-
Cultura i Mitjans
El Festival de Música Religiosa de Vic programa sis concerts a diferents espais patrimonials de la ciutat
-
Cultura i Mitjans
Sortides Naturalistes a Osona i el Lluçanès 2026: 15 activitats per descobrir la fauna i la flora
-
Cultura i Mitjans
100 edicions del Concurs de Colles Sardanistes de Vic
