
El Mercat Municipal de Vic, aquest dijous. Foto: Adrià Costa
La remodelació del Mercat Municipal de Vic s’encalla i ha entrat en els últims dies en un carreró de difícil sortida. Els paradistes (al menys una part d'ells) no estan disposats a fer-se càrrec del finançament de les obres i pretenen continuar a la segona planta de l’edifici, en les mateixes condicions que les actuals. L’Ajuntament, que ja ha invertit 200.000 euros en el projecte, adverteix que si no es tira endavant la reforma, els comerciants hauran d’adequar les instal·lacions a la normativa actual.
L’avantprojecte del Mercat Municipal es va presentar a finals de 2011, ara fa més de tres anys. L’objectiu de la reforma era fer l’equipament "més àgil i millor comunicat", segons el regidor d'Economia i Serveis, Antoni Serrat. Així, estava previst que totes les parades s’ubiquessin a la planta baixa (ara a la primera planta) i es millorés la comunicació amb la resta d'eixos comercials perquè s’aterraria l'edifici de La Caixa (actuació que s’ha fet en els darrers dies) i els accessos de formigó del carrer Morgades. Les obres s’havien d’iniciar l’estiu de 2012, però s’han anat posposant per diverses raons.
Els paradistes tenen una concessió administrativa de l’edifici per un termini de 49 anys (els en queden 15), que inclou les tres plantes, de 2.850 metres quadrats cadascuna: a la baixa hi ha els obradors, pàrquings i magatzems; a la primera, les botigues i cambres frigorífiques; i a la segona, un aparcament.
L’Ajuntament, tot i la demora del projecte, defensa que ha anat complint fins ara tots els seus compromisos: es van invertir 200.000 euros en arreglar el sostre del primers pis; s’ha gestionat la marxa de l’oficina de la Caixa que queda a l’entrada, que tenia una concessió, per tal d’esponjar la zona, i s’ha aterrat; i s’ha redactat el projecte executiu. La següent fase ja consisteix en posar en marxa les obres, una mesura que l’Ajuntament no vol retardar més, ja que considera que el Mercat Municipal necessita una dinamització urgent (l’activitat comercial s’ha reduït i han plegat algunes parades). Aquesta dinamització es podria activar amb la reforma estructural de l’edifici. “El Mercat Municipal s’està apagant. Tots els informes tècnics avalen el trasllat a la planta baixa, que fa més fàcil l’accés als clients i que podria permetre tenir diverses entrades i sortides”, diu Serrat.

Projecte del nou Mercat Municipal de Vic. Foto: Ajuntament de Vic
El cost total del projecte és d’1,5 milions d’euros, dels quals l’Ajuntament ja n’ha fet efectius 200.000, i estaria disposat a aportar-ne 350.000 més. La resta hauria d’anar a càrrec de la vintena llarga de paradistes que hi ha en aquests moments a l’equipament, o sigui, que cada un d’ells hauria de pagar uns 40.000 euros. L’Ajuntament ha gestionat l’atorgament de crèdits i la Generalitat n’avala el 70%.
Ara, arribats en aquest punt, els paradistes, en una reunió celebrada la setmana passada, van trencar el consens que hi havia al voltant del projecte i alguns han fet marxa enrere, perquè no estan disposats a pagar les obres. Els botiguers reclamen a l’Ajuntament, segons Serrat, que faci de promotor de les obres, que les pagui i que gestioni el lloguer de les dues plantes restants, i que ells ja retornaran els diners avançats. Si no es compleixen aquestes demandes, continuaran a la segona planta de l’edifici. Per part dels paradistes, Pilar Molist, presidenta del Mercat Municipal, diu que continuen les negociacions i que no hi ha cap decisió presa en ferm.
Aquesta darrera possibilitat no es veu massa clara des de l’Ajuntament. “Si continuen al mateix lloc, s’hauran de fer càrrec de les despeses per adaptar les instal·lacions a la normativa actual, ja que hi ha mancances de sanitat i salubritat”, diu Serrat. “S’haurien d’adequar càmeres, aïllar terres, arreglar l’ascensor... tot plegat puja uns 580.000 euros”, afegeix.
Una de les sortides que proposa el regidor d’Economia i Serveis, arribats en aquest atzucac, és que els paradistes renunciïn als 15 anys de concessió i llavors l’Ajuntament finançarà íntegrament la reforma de l’edifici. El problema és que llavors s’haurien de tornar a treure a concurs les parades.

L'esplanada on hi havia l'oficina de La Caixa, ja aterrada. Foto: Adrià Costa