INFORME
DIRECCIÓ GENERAL DEL PATRIMONI CULTURAL
En relació a la informació requerida sobre la intervenció arqueològica d'El Graell (Vic, Osona), comuniquem el següent:
En data 16 de novembre de 2007, la Direcció General del Patrimoni Cultural va autoritzar una intervenció arqueològica de prospecció, control i excavació a l'indret anomenant El Graell-Sentfores de Vic, en motiu d'un projecte de promoció urbanística en aquest sector. Els treballs s'han de realitzar sota la direcció tècnica de l'arqueòleg Jordi Alsina Martín de l'empresa ARQUEÒLIK SCP, entre els dies 19 de novembre i 7 de desembre de 2007.
La sollicitud d'intervenció arqueològica ha estat realitzada per l'INCASOL, promotor de la intervenció. Els treballs arqueològics no aturen el projecte d'obra sinó que es poden considerar una fase conjunta d'aquest.
Pel que fa l'expectativa arqueològica, les notícies històriques esmenten la localització en aquests terrenys de l'església/capella de Sant Llorenç de Boada, documentada a les fonts escrites des de l'any 1100 en que fou cedida al monestir de l'Estany. Correspondria a un edifici romànic del segle XI, que fou totalment destruït l'any 1939 al final de la guerra civil. Es desconeix si aquest edifici disposava d'altres dependències annexes associades.
El projecte d'intervenció arqueològica, elaborat per l'empresa ARKEÒLIK SCP, preveu la realització de les següents actuacions:
- Prospecció intensiva de la totalitat dels terrenys afectats, per tal de comprovar l'existència de possibles restes arqueològiques no conegudes.
- Realització d'una sèrie de rases de sondeig a la zona on es preveu localitzar els vestigis arqueològics corresponents als fonaments de l'església de Sant Llorenç de Boada, delimitant i documentant les restes en cas que es localitzin.
Els treballs arqueològics realitzats fins al moment s'han centrat en la fase de prospecció del terreny afectat, sense resultats concrets. A partir de la propera setmana es preveu l'inici dels sondeigs a la zona de l'església.
En funció dels resultats de la intervenció arqueològica, la Direcció General del Patrimoni Cultural determinarà mesures preventives, d'acord amb el Decret 78/2002, de 5 de març, del reglament de protecció del patrimoni arqueològic i paleontològic de Catalunya.
Segons l'estat de conservació i rellevància patrimonial, aquestes mesures poden ser:
- Conservació in situ de les restes amb consolidació
- Conservació in situ de les restes amb rebliment indefinit
- Trasllat
- Salvació dels valors culturals (documentació exhaustiva prèvia a l'eliminació de les restes)
- Trasllat
- Salvació dels valors culturals (documentació exhaustiva prèvia a l'eliminació de les restes)
---------------------
Sobre Sant Llorenç
Plataforma Preservem la Guixa-Sentfores
preservemsentfores.bloc.cat
Sobre Sant Llorenç
Plataforma Preservem la Guixa-Sentfores
preservemsentfores.bloc.cat
Com molta gent sabrà, el dia 28 d'octubre vam organitzar una caminada entre Sentfores i Vic, que resseguia les restes de l'antiga sèquia agrícola, les obres del pla urbanístic del Graell i el bosc de ribera del riu Mèder.
El que hi vam veure i viure ens va acabar de donar l'empenta: calia actuar o en qüestió de dies se n'anava en orris part del llegat rural vigatà. Com a contra rellotge, els darrers dies de mes van ser de desesperades -i algunes infructuoses- consultes per a saber detalls sobre el futur que li esperava al mas Sant Llorenç i el seu patrimoni (la bassa, el molí, la sèquia i les restes de l'ermita romànica de Sant Llorenç de Boada) i què podíem fer-hi per a salvaguardar-lo.
Amb els dies, diversos mitjans de comunicació se n'han fet ressò, i ara, tres setmanes després, són ells els qui es belluguen mirant d'informar sobre la preservació del patrimoni històric i arquitectònic que representa Sant Llorenç i els seus voltants. Tota la informació que sabem és gràcies al que han publicat, i aprofitem aquestes ratlles per a agrair-los-ho.
Per exemple, dijous 15 de novembre al matí. Llegim a un reportatge del setmanari Osona Comarca que l'Incasòl preveu fer excavacions arqueològiques per a trobar les restes de l'ermita romànica de Sant Llorenç.
O bé, dilluns 19 de novembre a la tarda. Vam saber que periodistes de dos canals de TV comarcals van acostar-se a filmar les obres al voltant de Sant Llorenç després que des de l'Àrea de Cultura de l'Ajuntament de Vic s'hagués comunicat als mitjans l'imminent començament de les excavacions arqueològiques per part d'una empresa del ram.
Més enllà de qui hagi ordenat l'inici de les excavacions arqueològiques -Incasòl, el Departament de Cultura o l'Ajuntament de Vic-, estem molt contents que tirin endavant. Era un dels primers objectius i s'ha assolit; per això estem esperançats.
Ara bé, també tenim una colla d'interrogants:
Es revisarà d'alguna manera el pla urbanístic del Graell, pel que representa de creació supèrflua d'habitatges? (Ho recordem: 1.308.)
Es conservaran in situ les restes de l'ermita de Sant Llorenç de Boada? És a dir, s'integraran en el (revisat?) projecte del Graell, en un espai de zona verda? O, per contra, s'extrauran i es dipositaran en un magatzem del MEV?
Està previst que els tècnics del Servei General de Patrimoni facin una inspecció de la bassa i el molí de Sant Llorenç, i de la mateixa masia?
Creiem que l'Ajuntament de Vic es podria plantejar la seva conservació i la seva -tan modesta com es vulgui- museïtzació referent a l'ermita romànica, el camp d'aviació republicà durant la Guerra Civil i a l'exemple d'enginyeria agrícola que representa la sèquia, la bassa i el molí.
Es revisarà d'alguna manera el pla urbanístic del Graell, pel que representa de creació supèrflua d'habitatges? (Ho recordem: 1.308.)
Es conservaran in situ les restes de l'ermita de Sant Llorenç de Boada? És a dir, s'integraran en el (revisat?) projecte del Graell, en un espai de zona verda? O, per contra, s'extrauran i es dipositaran en un magatzem del MEV?
Està previst que els tècnics del Servei General de Patrimoni facin una inspecció de la bassa i el molí de Sant Llorenç, i de la mateixa masia?
Creiem que l'Ajuntament de Vic es podria plantejar la seva conservació i la seva -tan modesta com es vulgui- museïtzació referent a l'ermita romànica, el camp d'aviació republicà durant la Guerra Civil i a l'exemple d'enginyeria agrícola que representa la sèquia, la bassa i el molí.
Ja sabem que tots aquests interrogants podrien ser contestats per l'Administració -una o altra-, però per si això triga massa, us els volíem exposar com a reflexió.
Esperem anar-ho esbrinant... i informant-vos-en.