
L'església parroquial de Vacarisses. Foto: Lluïsa Tarrida
En la gran majoria de municipis de Catalunya, la divisió geogràfica política es correspon amb l'eclesiàstica. Per norma general, la parròquia de cada localitat correspon a un bisbat, que sol coincidir amb el de la ciutat que ostenta la capitalitat a la comarca corresponent. Per citar alguns casos propers, ciutats del Vallès Occidental com Rubí o Sant Cugat depenen, exclusivament, del bisbat de Terrassa.
Què passa llavors amb Vacarisses i Rellinars? A més de tractar-se de dues parròquies que han estat vinculades entre si històricament (durant els seus primers segles d'existència, la de Rellinars depenia de la de Vacarisses), ambdues compten amb una particularitat curiosa: les dues pertanyen a l'àmbit del bisbat de Vic.
Per què Vic i no Terrassa, Barcelona o qualsevol altra que es trobi a menys distància que Vic? Rellinars es troba a 66 quilòmetres de la capital d'Osona. Un menys que Vacarisses. Ambdues es troben situades a escassos 20 quilòmetres de Terrassa. Per tant, la decisió més natural hagués estat vincular-les al bisbat de Terrassa. Però això no ha estat així.