Torelló obre al públic la nova Oficina Local d’Habitatge

Publicat el 26 de maig de 2008 a les 16:30
 
En l’acte de presentació d’aquest nou servei, l’alcalde accidental, Lluís Bassas, i el regidor d’Urbanisme, David Forcada, han destacat el paper que jugarà l’Oficina dins el sector immobiliari del municipi, especialment en un moment en què l’oferta d’habitatge públic creixerà amb un seguit de promocions, com ara les que estan ubicades al sector El Castell II i La Creu I, o les que promou la Fundació Família i Benestar.
 
Des de l’Oficina Local d’Habitatge es donarà informació i assessorament sobre promocions d’habitatges de protecció pública, tant de compra com de lloguer, a Torelló; alhora que també es farà la tramitació dels ajuts als adquirents. Entre les seves funcions hi ha la gestió integral del parc públic d’habitatges del municipi.
 
D’altra banda, portarà un registre de les persones interessades en algun tipus d’informació referent l’habitatge públic, per llogar, etc., per tal de poder-los assessorar en aquestes matèries. A més també és útil per obtenir informació de les necessitats de la ciutadania de cara a poder dissenyar accions de futur.
 
Pel que fa a Cèdules d’habitabilitat, des de l’Oficina es donarà informació i assessorament sobre els mínims d’habitabilitat i tramitació de cèdules de segona ocupació.
 
En relació al parc privat d’habitatge, des de l’Oficina es porta la gestió de la borsa d’habitatges adscrita a la Xarxa de Mediació per al lloguer social, que consisteix a portar a terme mediació pública en el mercat de lloguer privat per incrementar l’oferta del lloguer a preus moderats, fent de mitjancer entre propietaris, garantint el pagament i rescabalament de danys i llogaters i garantint el lloguer just. Així, es fa la gestió de la base de dades de llogaters potencials; la localització i captació d’habitatges per llogar; elaboració d’inventaris, contractes i subscripció de pòlisses; seguiment de la relació arrendatària i resolució d’incidències; mobilització d’habitatges desocupats a través de la cessió a Adigsa; i gestió i tramitació d’ajuts als propietaris que ofereixin l’habitatge en lloguer o cessió.
 
Altres funcions de l’Oficina Local d’Habitatge són la tramitació d’ajuts al pagament del lloguer just de la Generalitat, per a col•lectius amb dificultats; i tramitació de l’ajut de la Renda Bàsica d’Emancipació, del Ministeri d’Habitatge.
 
Tots aquests serveis s’oferiran, durant el primer any de funcionament de l’Oficina, únicament dins l’àmbit del municipi de Torelló. Tot i així, està previst que, a partir del segon any, el servei s’obri a la resta de municipis de la Vall del Ges, Orís i Bisaura. La de Torelló és la cinquena oficina d’habitatge que es posa en marxa a la comarca, després de les del Consell Comarcal, Vic, Manlleu i la Mancomunitat La Plana.
 
La tècnica de l’Oficina d’Habitatge, Marta Carcasona, ha destacat que en els últims dos mesos, tot i no estar oberta, ja s’han atès 117 consultes des de l’Oficina, la major part de les quals presencials. I pel que fa als temes consultats, han estat ajuts al lloguer (96), promocions de protecció oficial (5), rehabilitació (3), renda bàsica de l’estat (8) i ja s’ha signat un contracte per a la Borsa d’Habitatge.
 
-------
 
Torelló posa en funcionament una nova oficina d'habitatge que ha atès 117 consultes en els dos mesos de proves
Marc Riera i Morató // ACN

Torelló (Osona).- Dos mesos després de la seva obertura en període de proves, Torelló ha posat en funcionament la seva Oficina Local d'Habitatge (OLH). El nou servei està situat als baixos de les oficines municipals, situades al carrer Ges d'Avall. El regidor d'urbanisme i habitatge, David Forcada (PSC), ha assegurat durant la presentació del servei que la nova oficina vol treballar per facilitar l'accés a l'habitatge com 'un dret reconegut a la constitució', evitant que es converteixi només en un 'article d'inversió'. Aquest fet ha augmentat els preus 'per sobre del raonable' fet pel qual les administracions han d'actuar. Aquesta és la quarta oficina d'habitatge que hi ha a la comarca d'Osona.
 
Segons Forcada, la nova oficina vol 'canalitzar i instrumentalitzar' tota la política d'habitatge que es fa a Torelló. Amb els acords signats fins ara amb la Generalitat, Diputació i Adigsa es podrà donar 'un servei molt bo'. L'OLH de Torelló ofereix serveis generals com la tramitació d'ajuts al lloguer, ajuts en la compra o gestió de la borsa de lloguer. A més dona informació específica sobre els serveis i ajuts municipals en habitatge. Inicialment, la nova oficina dona servei a Torelló però la intenció és que acabi donant servei a tots els municipis de la Vall del Ges, Orís i Bisaura.
 
L'OLH ha estat en període de prova durant uns dos mesos. Durant aquests període, el balanç es considera satisfactori. En aquest període s'han atès 117 persones. D'aquestes 101 han estat ateses de forma presencial, 11 s'han fet per via telefònica i cinc per correu electrònic. Del total de les consultes, 96 han estat per informació i tràmits d'ajuts al lloguer que és 'la convocatòria que està vigent ara' segons la tècnica, Marta Carcasona. També s'han fet tres consultes relacionades amb la rehabilitació, cinc per consultes sobre promocions d'habitatges de protecció oficial i s'ha fet un contracte de lloguer per mediació social. Com a serveis destacats, també s'han fet vuit consultes sobre la renda bàsica.
 
L'alcalde accidental de Torelló, Lluís Bassas, considera que l'oficina serà important en un període amb canvis en el sector de l'habitatge. Bassas admet que -entre d'altres- alguns promotors i constructors s'han interessat per 'vendre en el mercat protegit' habitatges que van ser construïts pensant 'en el mercat lliure'. Els darrers anys s'han construït segons les estimacions de Bassas, uns 500 nous habitatges a Torelló quan les necessitats anuals que calcula l'Ajuntament són de 100 habitatges per any. Per Bassas aquest és un estoc 'assumible' però considera que això anirà acompanyat d'un descens important de la construcció. A més d'aquest habitatge de nova construcció, Torelló calcula que hi ha entre 500 i 600 habitatges desocupats al nucli de Torelló.
 
Des de l'oficina consideren que amb l'actual crisi del mercat immobiliari pot afavorir a un augment del nombre de persones que ofereixin habitatges en lloguer amb la mediació de l'oficina. Aquests es lloguen a un preu 15% inferior al preu habitual de mercat però amb una assegurança del propietari que cobrarà el lloguer. Marta Carcasona considera que és molt positiu que 'en dos mesos s'hagi fet un contracte' i que hi hagi 'altres persones' que s'hi han interessat.
 
L'activitat de l'oficina d'habitatge també ha de servir segons Marta Carcasona com 'un observatori de l'estat de l'habitatge en aquest municipi'.