La Marxa dels Vigatans il·lumina la Diada

El públic participa en l'esdeveniment tenyint de vermell la plaça Major de Vic, en un multitudinari acte dirigit pels Comediants

Publicat el 09 de setembre de 2016 a les 21:46
La Marxa dels Vigatans ha aconseguit el seu repte: il·luminar tota la plaça Major de Vic. Fer més participatiu l'esdeveniment era l'objectiu que s'havien marcat des d'Òmnium Cultural Osona i la Comissió 11 de setembre. Per tant, la catorzena edició que s'ha celebrat aquesta nit a Vic no només s'ha il·luminat amb centenars de torxes que han portat les columnes dels pobles, sinó que el públic hi ha col·laborat amb varetes lluminoses de color vermell.

Per poder tenir aquesta vareta s'havia de fer una inscripció prèvia a través del seu web, tot i que l'organització ja prèvia que moltes persones del públic les adquiririen a la mateixa plaça Major. Segons fonts d'Òmnium, les inscripcions s'han incrementat a última hora de divendres. A més, durant l'estiu els organitzadors ja havien visitat diferents pobles de la comarca per explicar l'acte.

La pluja, que ha remullat la comarca durant la tarda, no ha espantat als assistents que hi participaven. De fet, aquesta setmana la Marxa ja va començar escalfar motors amb l'homenatge a l'artista Josep Vernis. La Marxa dels Vigatans vol recordar la desfeta del 1714 per conscienciar de la necessitat de recuperar les llibertats nacionals.

L'altra novetat era l'avançament del dia, ja que normalment es feia la vigília de la Diada Nacional, el dia 10. Per segon any, l'acte s'ha celebrat a la plaça Major i si bé l'any passat ja va permetre una millor i més còmoda visió de l'espectacle, enguany s'ha vist il·luminada tota la plaça amb les torxes i tenyida de vermell per les varetes lluminoses. A l'acte hi han assistit al voltant d'unes dues mil persones que han omplert la plaça. L'esdeveniment ha estat realitzat amb la direcció artística d'Els Comediants.
 

Un dels cincs Felips V que han aparegut pels balcons de la plaça Foto: Josep M. Montaner


La Marxa dels Vigatans ha començat amb un repàs històric cantat sota el títol "Misèries i Dissorts de la Guerra de Successió". La història ha seguit en un espectacle en directe des de l'escenari de la plaça mentre s'anaven il·luminant els balcons lentament. Així se simbolitzava la flama del Pacte dels Vigatans.

Pocs minuts després, ha arribat el moment més esperat: l'arribada de torxes. Mica en mica, les columnes dels pobles de la comarca han començat a il·luminar la plaça, entrant pels diferents carrers, emulant de manera simbòlica les set portes que antigament donaven entrada a la ciutat de Vic. Cada columna està representada per un penó o personatge històric relacionat amb cada municipi. Les distintes columnes han anat ocupant els seus llocs a través d'un sorprenent espiral de foc que envoltava l'escenari.

Un cop la plaça ha quedat plena de torxes, el rei borbó Felip V ha fet la seva entrada triomfal, al mig de la plaça. El borbó ha amenaçat als catalans, com cada any, amb un discurs agressiu, però el públic no s'ha quedat parat i ha escridassat i xiulat. Enguany, però, no només n'ha aparegut un rei, sinó que ha aparegut quintuplicat per diferents balcons de la plaça. Després de l'amenaçadora aparició del borbó, s'ha fet el diàleg de compromís a tres veus: la persona homenatjada Josep Vernis, l'infant Martina Tort, i el nouvingut Jose Luis López.
 

La Marxa dels Vigatants ha homenatjat a Josep Vernis. Foto: Adrià Costa


Després de la tradicional crema del Decret de Nova Planta, el cant d'Els Segadors ha inundat la plaça acompanyat de les varetes lluminoses del públic, a més de les torxes. La cançó Anem tancant les portes a la por de Brams, interpretada per Titot, ha posat fi a l'acte de la plaça que, com cada any, l'ha acomiadat amb crits d'independència.

La Marxa dels Vigatans va néixer l'any 2003 amb la voluntat de renovar i impulsar la celebració de la Diada Nacional de Catalunya a la comarca d'Osona i també recordar els fets de 1714. Al llarg de les catorze edicions, la Marxa ha evolucionat des d'una tradicional marxa de torxes fins a un model més participatiu, simbòlic i estretament vinculat als fets històrics de la comarca.

La Marxa dels Vigatans és el preludi de la Diada de l'Onze de Setembre, que enguany se celebra en cinc punts diferents de Catalunya. La comarca d'Osona s'ha bolcat en la participació de la Diada, omplint tot el tram que li pertoca a Berga.
 

Galeries de fotos publicades de la Marxa dels Vigatans

Portadors de la torxa durant l'acte Foto: Josep M. Montaner
 

Una de les columnes que sortia des de Roda de Ter aquest divendres a la tarda Foto: Josep M. Montaner


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5dAii852LVQ[/youtube]