Alguns sectors comercials del centre de Vic assumeixen la pujada de l'IVA

Roba, òptiques i joieries no toquen els preus. No és el cas de les perruqueries o els estancs, molt afectats per l’augment de l’impost.

Publicat el 08 de setembre de 2012 a les 21:56
Una perruqueria de Vic. Foto: Albert Alemany

A grans trets i segons assegura l’entitat, la majoria dels comerços que pertanyen a l’Associació CentreVic opten, de moment, per assumir la pujada de l’IVA que el govern espanyol va implementar a principis d’aquest mes. O sigui, el preu final per al consumidor no ha variat.

“De totes maneres, hi ha sectors que pel seu tipus d’article o pel gran increment que els hi ha suposat aquests últims canvis no han tingut més remei que revertir-ho sobre el preu venda final”, apunten des de CentreVic. Aquest és el cas de les perruqueries o els estancs. Les perruqueries, tal com ja va publicar Osona.com, és un dels sectors més perjudicats, ja que el seu IVA ha passat del 8% a al 21%.

Davant d’aquesta situació, els clients han optat per incrementar les seves compres o la utilització dels serveis a finals d’agost, per estalviar-se la pujada, sobretot en les perruqueries, llibreries (de cara al material escolar) o electrodomèstics. En canvi, aquesta primera setmana de setembre, la davallada de vendes en aquests sectors ha estat molt important.

En referència a la resta d’activitats, amb pujades del 3%,  com la roba, la majoria de comerços no han apujat l’IVA tot i que no descarten que quan els hi arribi producte de nova temporada estiguin obligats a fer-ho. Tampoc han mogut preus en general les òptiques i joieries.

Cal dir que amb diversos sectors, alguns comerciants han pogut negociar amb els proveïdors pagar a mitges la pujada, cosa que comportarà no haver-ho de revertir sobre el preu final. “Tot i així, hi ha una certa incertesa respecte com actuar a partir d’ara i s’adverteix que el consum se'n ressentirà encara més amb aquesta pujada generalitzada”, apunten des de CentreVic.

CentreVic s'ha posicionat clarament en contra d’aquest increment doncs considera que, en termes de comerç, “només farà que agreujar l’actual situació del comerciant, que se li veuran reduïts els marges i augmentats els costos estructurals i de subministrament”.