Aquesta és la valoració que fa el grup municipal de CiU de Tona:
De l'anàlisi del compte general del pressupost de l'any passat, es posen de manifest diverses tendències que ens impedeixen votar-hi a favor. De manera resumida, són les següents:
El nivell d'execució del pressupost és exageradament baix. Més baix fins i tot que l'any passat.
-D'un pressupost de despeses de 10,42 milions d'euros, només se n'ha executat 6,45 milions, és a dir: un 62% (el 2004 va ser el 65%).
-D'un pressupost d'inversions de 5,15 milions d'euros, només se n'ha executat 1,3 milions, és a dir: un 27% (el 2004 va ser el 35%).
Aquesta baixa execució del pressupost és preocupant perquè vol dir que no s'està treballant al ritme que caldria i que l'equip de govern no fa el que ell mateix es marca en aprovar el pressupost anual. Sobretot és preocupant que l'execució del pressupost d'inversions sigui tan baix:: vol dir que només s'ha gastat 1 euro de cada 4 que hi havia previstos en infraestructures, obres, carrers, equipaments, etc. Per tant, s'està perjudicant, i molt, el ritme d'inversions al poble.
En aquest sentit, cal remarcar algunes de les partides pressupostades el 2005 i que no es van executar (algunes s'han executat el 2006, però altres encara ara no s'han fet):
-Pista d'atletisme (60.000 euros).
-Adequació zona esportiva (166.000 euros).
-Instal·lació xarxa d'aigua (37.000 euros).
-Urbanització unitat actuació núm. 4 (575.000 euros).
-Inversió antiga N 152 (30.000 euros).
-Adequació zona esportiva (166.000 euros).
-Instal·lació xarxa d'aigua (37.000 euros).
-Urbanització unitat actuació núm. 4 (575.000 euros).
-Inversió antiga N 152 (30.000 euros).
Evolució partida 1 (personal)
Fins a l'any 2003, la partida de personal va evolucionar moderadament, però en els darrers dos anys (els d'execució de l'actual equip de govern) aquesta partida s'ha disparat alarmantment:
-2001: 17,6%.
-2002: 10,9%.
-2003: 4,9%.
-2004: 44%.
-2005: 22,4%.
-2002: 10,9%.
-2003: 4,9%.
-2004: 44%.
-2005: 22,4%.
Per tant, entre el 2004 i el 2005, la partida de personal ha crescut més d'un 66%. Molt per sobre del que han crescut la població i els serveis. Això marca una tendència molt preocupant, que pot acabar per hipotecar la capacitat financera de l'Ajuntament en el futur.
Evolució de les inversions
Curiosament, l'evolució de les inversions és totalment oposada a l'evolució de la partida de personal. Les inversions van baixar un 47% el 2004 i un 26,7% el 2005 (per tant, un 74% en els dos exercicis).
En dos anys pugen un 66% les despeses de personal però a la vegada baixen un 74% les inversions. Realment, és un mal negoci. No hi ha cap empresa al món que pogués mantenir un compte d'explotació com aquest.
Evolució del romanent
El romanent de l'Ajuntament el 31 de desembre de 2004 era de 1.823.803 euros. El 31 de desembre de 2005, el romanent real era de 574.999 euros. En dos anys, pràcticament s'han polit el romanent que hi havia. I a més cal tenir en compte que la bonança econòmica ha fet que el 2005 hi hagi hagut uns ingressos no previstos de 420.900 euros, sinó el romanent seria pràcticament nul. Aquesta és una altra tendència molt preocupant.
Altres qüestions
-Les despeses de telèfon pugen 43.500 euros, una quantitat que trobem molt elevada.
-Hi ha partides no comptabilitzades que pugen fins a 217.000 euros (enllumenat públic, energia, gas, etc. del novembre i el desembre). Com que són despeses reals que no s'han comptabilitzat el 2005, ajuden a "maquillar" el resultat final del compte general. Si es comptabilitzessin aquestes despeses, el romanent seria negatiu.
Resum
En general, considerem que la gestió pressupostària no ha estat bona, ha estat mal planificada i mal executada. El nivell d'execució (especialment el d'inversions) és exageradament baix, cosa que vol dir que s'ha fet per Tona molt menys del que hauria sigut convenient i necessari. Això evidencia que l'equip de govern va al ralentí. Creiem que caldria ser molt més curós i rigorós en la gestió i execució d'un pressupost municipal, ja que, en definitiva, es gestiona els diners de tots.