Projecte d'una carretera nova entre Torelló i Roda de Ter
Proposta Alternativa - GDT
Proposta Alternativa - GDT
El març passat sortia a premsa l'encàrrec que uns quants ajuntaments havien fet al Dpt. de Política territorial i Obres públiques de la Generalitat de Catalunya per tal de construir una carretera al nord-est d'Osona.
Aquest nou vial, arrencant del sud de Roda de Ter, travessava els rius Ter i Gurri entre Manlleu i Roda, i enfilava carenes per sobre de St. Martí Sescorts, per arribar a Torelló i desembocar a la carretera de Bracons.
A iniciativa del GDT, un seguit de ciutadans vàrem estudiar la proposta, vàrem buscar informació i cartografia respecte l'impacte de la seva construcció, vàrem enviar allegacions a l'estudi previ d'impacte ambiental que havia elaborat la Generalitat de Catalunya i vàrem mantenir converses amb alcaldes dels municipis afectats.
Val a dir que el diàleg fou de bona entesa, i els arguments prou entenedors, com per assenyalar dos problemes ben precisos:
Pel que fa a Roda de Ter, la seva expansió no ha reservat vial de circumvallació i, per tant, precisa d'una ronda que alliberi el trànsit urbà de l'interurbà i el transport pesant. Alhora, aquesta ronda exterior, hauria de suposar una alternativa pel trànsit del Cabrerès, i pels veïnats perifèrics de Masies de Roda.
Respecte a Manlleu, el principal problema plantejat és el difícil accés del trànsit pesant cap als polígons industrials situats al nord-est de la població. A més, l'accés de camions, des d'aquests polígons de la Coromina i el Verdaguer per enllaçar amb l'Eix Transversal, suposa una dificultat afegida.
Identificats els problemes, val a dir que, des d'aquest grup de participació, ens va faltar temps per alertar als ajuntaments visitats, de la importància i desproporció de la carretera suggerida, i per assumir la necessitat de solucionar els problemes puntuals que ens comunicaven.
Per una part a Roda de Ter, on fa realment falta una circumvallació, la nostra proposta fou immediatament suggerir una via que, lluny d'allunyar-se del nucli de Roda, i trepitjar més terreny agrícola, resseguís el turó de Puigsebró per la seva banda Est amb una disposició atrinxerada evitant molèsties innecessàries als veïns.
Aquesta ronda de Roda, partiria del trencant de Lacombe ( Torre d'alta Tensió), resseguiria el turó per sota, travessaria el Ter prop del camí de la casa de Torrent, i es dirigiria a la rotonda del Bach i a l'ajuntament de Masies, per encerclar Roda i sortir al davant de les Cases Noves.
Per altra banda a Manlleu, calia tenir en compte la necessitat d'una Ronda Nord que ja preveu el POUM en vies d'aprovació, i que resol l'accés de gran tonatge als polígons.
Urgència per tant per a la ronda Nord de Manlleu, amb sortida cap a la carretera de Roda de Ter i per a la nova ronda de Roda de Ter, pel trànsit que es dirigeixi a l'Eix Tranversal.
Amb aquestes dues propostes, no pretenem donar "la solució" als problemes plantejats, però si que pretenem contribuir de forma adequada i positiva a la millora global de les condicions de vida dels ciutadans, ressaltant alhora el valor del paisatge que es malmetia en la proposta inicial, i que perdíem sense cap necessitat.
En cap cas aquestes propostes, pretenen el pas d'una carretera-ronda pura i dura que trenqui la cohesió entre cases i camp, sinó que reivindica en tots dos casos vies de trànsit fluït i utilitat múltiple, que convidin al passeig i a les caminades, valoritzin els espais fluvials que travessen, mitjançant carrils de passeig, zones peatonals, o mitjançant les installacions de lleure que en cada cas es creguin més adequades.
En un altra ordre, no menys important de coses, aquesta comissió vol agrair als ciutadans que han cregut en la possibilitat, ara real, d'aturar aquesta carretera, la seva
confiança en les propostes en positiu per tal d'allunyar derrotismes inútils.
Finalment, i sempre que les formes siguin les adequades, convidem als ajuntaments a que, com ha esta el cas, acceptin la participació ciutadana com una riquesa. Mai com una nosa.
confiança en les propostes en positiu per tal d'allunyar derrotismes inútils.
Finalment, i sempre que les formes siguin les adequades, convidem als ajuntaments a que, com ha esta el cas, acceptin la participació ciutadana com una riquesa. Mai com una nosa.
Comissió carretera Roda-Torelló - GDT