El GDT s'oposa a la carretera entre Torelló, Manlleu i Roda

Publicat el 18 d’abril de 2007 a les 13:03

Nota de premsa del Grup de Defensa del Ter sobre la nova carretera entre Torelló, Manlleu i Roda
 
Davant de la notícia apareguda a la premsa comarcal d'Osona, segons la qual s'ha posat ja "fil a l'agulla a una nova carretera entre Torelló, Manlleu i Roda de Ter" el Grup de Defensa del Ter volem manifestar l'oposició absoluta a aquesta nova carretera.
 
En uns moments que s'està desdoblant la C-17, s'està construint l'Eix Vic-Olot, s'està fent un nou accés al Lluçanès des de l'Eix Transversal, s'està a punt de començar el desdoblament d'aquest mateix Eix, s'estan construint i/o ampliant polígons industrials per tot arreu, per no parlar també dels centenars i milers de pisos i cases que també es van fent, etc. etc. costa molt d'entendre que els esmentats ajuntaments, amb el suport del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, vulguin tirar endavant una nova carretera en aquesta espiral de créixer per créixer que en aquests moments no mostra cap senyal de tenir fi i de no tenir cap tipus de límit.
 
Propostes com les d'aquesta nova carretera, que potencia una vegada més el transport privat, invalida a la pràctica tots els discursos de suport al transport públic, que una vegada i altra no passen del discurs i de promeses etèries (on és si no p.ex. la proposta, totalment viable, d'un metro comarcal). I invalida, també a la pràctica, totes les famoses Agendes 21, cartes d'Alboorg, brillants discursos sobre sostenibilitat, progrés, magnífics anuncis televisius sobre el canvi climàtic, etc. etc. Paraules totes elles buides de contingut. I que porten a la desorientació de molta gent.
 
L'experiència ens demostra abastament a tots que anar fent carreteres i més carreteres no només no contribueix a descongestionar el trànsit sinó que té l'efecte contrari, al cap de poc temps, nous col•lapses i novament es genera la necessitat de fer noves carreteres i així anar fent.  És una permanent i constant fugida endavant. I demostra una greu incapacitat col•lectiva de pensar, d'imaginar, de fer i de proposar un desenvolupament diferent. És el signe d'una societat infantil i adolescent que encara creu que no té límits.
 
Fer una nova carretera implica també novament reduir l'espai agrari, ja prou castigat i menstingut, i també significa malmetre molt de patrimoni natural ambdues coses fonamentals perquè tinguem una comarca mínimament equilibrada i sobretot agradable per a viure-hi.  Fer una nova carretera és un pas cap a la urbanització total d'Osona. I ens aboca inexorablement a ser un annex de l'àrea metropolitana de Barcelona. Continuar creixent només farà sentir-nos estranys a casa mateix.
 
I tot això passa també en un temps en què gran part de la comunitat internacional està mostrant la seva preocupació pel canvi climàtic i que avui ja poca gent s'atreveix a posar en dubte. Doncs a Osona (entre força altres llocs) continuem com si res, com si es parlés d'un altra planeta, d'una cosa que no ens afecta a nosaltres. Es continua creixent com si no passés res seguint un model que ens porta a un carreró sense sortida i continuem sent incapaços de capgirar aquesta maquinària econòmica de cada dia més i més i més, fins arribar a enlloc.
 
Per tot això en aquests moments parlar d'una nova carretera ens sembla gairebé una frivolitat, quan no una broma de molt  mal gust.
 
Manlleu, 15 d'abril de 2007
GRUP DE DEFENSA DEL TER