El Meteocat confirma que el 29 de juny va haver-hi un esclafit que va afectar Vic, Calldetenes i Folgueroles

La forta ventada i tempesta d'aquella matinada va provocar desperfectes amb branques trencades i arbres caiguts

Publicat el 17 de juliol de 2023 a les 16:02
El Servei Meteorològic de Catalunya ha confirmat que el 29 de juny es va produir un esclafit que va afectar Vic, Calldetenes i Folgueroles. Aquell dia hi va haver un episodi de xàfecs que va afectar bona part de Catalunya i la precipitació va ser localment d'intensitat torrencial i va anar acompanyada de tempesta. A més, es van produir fenòmens de temps violent, com la ventada forta d'origen convectiu que va causar danys en algunes poblacions d'Osona. El Meteocat va dur a terme un treball de camp l'1 de juliol per analitzar els desperfectes provocats i es van observar arbres amb branques trencades, així com diversos exemplars tombats i alguns d'esberlats. Finalment, s'ha conclòs que va ser un esclafit d'intensitat EF0 (< 138 km/h).

[noticia]70117[/noticia]
L'informe conclou que les zones més afectades van ser el sud i l'est del terme municipal de Vic, sobretot Sentfores, el sud del nucli de la ciutat i Sant Llàtzer, el nord-oest del terme de Calldetenes, en especial el nord del nucli urbà, i el sud-oest del terme de Folgueroles. Es tracta d'una franja de 8 km de longitud i d'una amplada que se situa entre 1 km i 2,4 km. A banda, és possible que també hi hagués alguns danys a l'extrem nord dels termes de Malla i de Santa Eugènia de Berga i en punts de Muntanyola i de Santa Eulàlia de Riuprimer provocats per aquest mateix fenomen.
 

La ciutat de Vic es despertava amb arbres caiguts a causa de tempesta del dijous 29 de juny. Foto: Irene Giménez


Els resultats del treball de camp i l'anàlisi de les dades de teledetecció (satèl·lit, radar i detecció de descàrregues elèctriques) i dels registres de les estacions meteorològiques automàtiques de la zona permeten concloure que el fenomen que va provocar els danys va ser un esclafit d'intensitat EF0 (< 138 km/h) segons l'escala de Fujita millorada. L'esclafit va començar al sud-oest de Vic a les 22.42 h i es va dissipar a l'oest de Folgueroles entorn les 22.50 h.