El secretari general d'Infraestructures es reuneix a Vic amb representants dels municipis de l'R3

Xavier Flores ha explicat als càrrecs electes d'Osona, el Ripollès i el Vallès Oriental com es duran a terme les obres de millora de la línia i els serveis alternatius de transport que s'habilitaran durant el tall entre Parets i la Garriga

Publicat el 05 d’octubre de 2023 a les 20:55
Actualitzat el 05 d’octubre de 2023 a les 21:08
Aquest dijous el secretari general d'Infraestructures, Xavier Flores, s'ha reunit a Vic amb una seixantena de representants municipals d'Osona, el Ripollès i el Vallès Oriental per on passa l'R3 per concretar la situació actual de la línia, en quin estat es troben les actuacions de millora als diferents trams i definir com es duran a terme les obres de desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga -que començaran el pròxim 12 d'octubre-.

A la trobada també s'han detallat els serveis alternatius de transport que s'habilitaran mentre duri el tall, i ha comptat amb la presència de Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya; Gerard Sancho, president del Consell Comarcal d'Osona; Angel Contrera, director general de Conservació i Manteniment d'Adif; i Mayte Castillo, directora de Rodalies de Catalunya.
 

El desdoblament de l'R3 entre Parets i la Garriga

El 12 d'octubre, d'aquí a set dies, començaran les obres pel desdoblament de Rodalies 3 entre Parets del Vallès i la Garriga. Mentre durin les actuacions, la línia romandrà tallada en aquest tram, ja que els treballs de millora es duran a terme de manera integral a les vies, la catenària, la senyalització o les andanes, entre altres.

També s'aprofitarà per construir un pas inferior de vehicles a la Garriga i, segons explica el Ministeri, també s'incidirà a altres estructures al llarg dels 18 quilòmetres del tram. Les estacions de Parets, Granollers-Canovelles, les Franqueses del Vallès i la Garriga també s'adequaran per a la doble via. Aquest conjunt d'actuacions suposen una inversió de 155 milions d'euros i el Ministeri espanyol preveu que estiguin acabades l'any 2025.

[noticia]70351[/noticia]

Pla alternatiu de transport "per garantir la mobilitat"

Durant el tall de la línia entre Parets i la Garriga –la resta de la línia funcionarà amb normalitat tret de modificacions "puntuals"-, Renfe estableix un Pla Alternatiu de Transport amb l'objectiu de garantir la mobilitat dels usuaris per tota l'R3 (des de Puigcerdà fins a Barcelona).

En el cas que ocupa a Osona, el servei alternatiu de transport per carretera s'articularà per fases: a partir del 12 d'octubre i fins a finals de mes, s'oferiran autobusos entre Mollet-Santa Rosa i Centelles; a partir del novembre i fins al final de les obres, els autobusos s'habilitaran entre Parets i Centelles. En ambdós casos seran autobusos directes i amb parades intermèdies amb freqüències de 30 minuts.

Renfe també posarà autobusos directes des de la Garriga i Centelles fins a l'estació de la Sagrera-Meridiana a Barcelona, les línies L1, L5 i L9N de metro i les línies R4 i R12 de Rodalies, amb freqüències de 30 minuts en hora punta.
 

"És de justícia històrica i social"

Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat apunta que la es valora "positivament" l'inici de les obres, però es mostra crític perquè "fa anys que s'haurien d'haver fet". D'altra banda, remarca que s'ha vetllat per "minimitzar les incidències" que pot provocar el tall de la via reforçant les línies d'autobusos e12 amb cinc freqüències al matí i quatre a la tarda. En aquesta línia, detalla que són coneixedors de les demandes dels col·lectius d'usuaris i dels càrrecs electes del territori, unes peticions que "s'han intentat cobrir" juntament amb Renfe.

"És de justícia històrica i social", afegeix el secretari de Mobilitat de la Generalitat, recordant que els ciutadans de Catalunya "estan patint molèsties constants" a les diferents línies de Rodalies: "El servei és deficient".

[noticia]70363[/noticia]

"Que el Ministeri no inverteix és fals"

"El desdoblament de la línia de Vic és una realitat", remarcava Xavier Flores pocs minuts després de sortir de la reunió amb els representants del territori. El secretari general d'Infraestructura remarca que és "una actuació complexa" perquè requereix un tall ferroviari i que "va més enllà del desdoblament", ja que es preveu "la modernització ferroviària integral".

"Que el Ministeri no inverteix és fals" i afegeix que ara "ho està fent com feia anys que no passava". En aquesta línia, remarca el paquet de 155 milions d'euros que es destinaran en el tram la Garriga-Parets del Vallès.

Xavier Flores també explica que, més enllà dels serveis alternatius de transport que plantegen mentre duri el tall de la línia – a partir del pròxim dijous-, "s'ajustaran" a les peticions dels usuaris quan aquestes vagin sorgint.
 

"Avui hem tancat una etapa d'incredulitat"

El vicepresident del Consell Comarcal d'Osona, Marçal Ortuño, explica que des d'Osona s'ha reclamat que "se'ns tingui en compte" en les actuacions que afecten directament la comarca, detalla el també alcalde de Torelló.

Pel que fa als serveis alternatius que s'han presentat per part de la Generalitat i Renfe, Ortuño remarca que "és una proposta a partir d'uns supòsits" que s'hauran d'ajustar quan el tall comenci, i detalla que des del Ministeri s'han mostrat "receptius" per "anar fent modificacions". Ortuño assenyala que "avui hem tancat una etapa d'incredulitat", després d'anys de promeses d'inversions per l'R3 "que no es complien".