Falten places: Vic reclama reforçar la línia de bus e12 durant les obres a l'R3

La demanda al servei ha augmentat des de l'inici dels treballs de millora del ferrocarril deixant passatgers a terra per falta de places a les expedicions, especialment a la parada del sud de la ciutat

Passatgers pujant a l'e12, el bus que fa el trajecte directe entre Vic i Barcelona.
Passatgers pujant a l'e12, el bus que fa el trajecte directe entre Vic i Barcelona. | Irene Giménez
07 de novembre de 2023
Actualitzat: 07 de març de 2024, 19:35h

Aquesta setmana farà un mes que van començar les obres pel desdoblament de l'R3 entre Mollet i el Figaró. Al mateix temps i per garantir la mobilitat dels passatgers, també entraven en funcionament els serveis substitutoris al ferrocarril plantejats, per una banda, des de Renfe –amb l'enllaç tren-bus a diferents estacions del tram-, i de l'altra, pel Departament de Territori –amb el reforç de la línia de bus e12 que opera el trajecte directe Vic-Barcelona-, unes alternatives que amb el pas dels dies semblen insuficients i que han provocat les queixes reiterades dels usuaris.

Els últims dies, però, el blanc de les queixes es focalitza a l'e12, una línia que ha notat un augment de la demanda de passatgers perquè, aparentment, el trajecte és més "pràctic". Amb tot, aquest servei ha arribat a col·lapsar en moments puntals deixant usuaris a terra per la falta de places a les expedicions programades, que només s'activen a demanda i surten de l'estació de bus de Vic quan ja no queden seients lliures. Aquest últim, un fet que va en detriment dels viatgers que esperen el bus al sud de Vic –a la plaça de la Noguera-, que sovint no poden pujar al vehicle perquè l'aforament ja està ple.
 

El reforç de l'e12, competència de Territori

La demanda a la línia de bus e12 hauria augmentat al voltant d'un 6% arran de l'inici de les obres de l'R3. Aquest servei és competència del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, qui ha reforçat les expedicions mentre durin les obres al ferrocarril amb cinc busos Vic-Barcelona de 6:00 a 9:00 hores dels matins feiners; quatre busos Barcelona-Vic de 15:00 a 17:00 hores de dilluns a divendres; i amb tres busos Barcelona-Vic de 18:00 hores a 22:00 hores durant els mateixos dies.

Aquestes expedicions, però, només s'activen si la demanda ho requereix i surten de l'estació del centre de Vic només si van plenes. Per tant, a la parada del sud de de la ciutat sovint no hi ha places lliures. Osona.com ha preguntat a l'empresa que opera el servei si té previsions d'augmentar l'oferta, però aquesta delega a Territori la responsabilitat, mentre que el departament encara no ha respost a la petició d'aquest mitjà.

 

L'Ajuntament de Vic mou fitxa

Des de l'àrea de Mobilitat de l'Ajuntament de Vic segueixen amb atenció el desenvolupament dels serveis complementaris al tall per les obres de l'R3. En el cas de la línia de bus e12, admeten que hi ha "serrells" a polir. Guillem Membrives, regidor de Mobilitat, remarca que el consistori està treballant "des del primer dia" per avaluar la situació i detalla que s'han reunit amb Territori per donar a conèixer la problemàtica i garantir la mobilitat de totes les persones que utilitzen la línia.

De fet, explica que el primer contacte amb la Generalitat va ser el 13 d'octubre –un dia després de l'inici del tall- per exposar les insuficiències detectades al servei. A partir d'aquí, s'inicia un diàleg també amb l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i la CUP i, finalment, el 27 d'octubre Membrives aconsegueix reunir-se amb Territori, qui adquireix el compromís d'estudiar la situació.

En aquesta línia, Membrives subratlla que el "coll d'ampolla" és la falta de conductors d'autobús, un problema que dificulta una solució ràpida. Una situació que s'agreuja els caps de setmana, quan no hi ha servei. Per fer-hi front, explica, s'està intentant que els busos i conductors dels serveis associats a l'R3 –que no funcionen els dissabtes i diumenges- facin de reforç de l'e12 aquests dies de la setmana o bé que Renfe hi mantinguin els trajectes d'enllaç tren-bus.
 

Els diumenges al vespre es formen cues a l'estació de bus de Vic per agafar la línia e12. Foto: @defensemR3


Des de l'Ajuntament també han demanat que es complementi el servei d'aquesta línia de bus els diumenges, ja que molts estudiants marxen a Barcelona i es col·lapsa el servei.

El regidor admet que "la gent s'ha tirat directament a l'e12" i destaca que "el comportament de les persones té un punt d'imprevisible" –per exemple, s'ha detectat que els usuaris utilitzen més el bus per anar a Barcelona i més el tren a l'hora de torna a Osona-. Des del consistori creuen que actualment la línia rep més passatgers dels que en un principi s'havia contemplat.
 

Els usuaris reclamen solucions per la parada del sud de Vic

A Vic, l'e12 efectua dues parades en el trajecte Vic-Barcelona, la primera a l'estació d'autobusos i la segona a la plaça de la Noguera, a on els vehicles ja arriben plens de passatgers. Una situació que, durant les primeres setmanes de l'operatiu de mobilitat complementària al tall de l'R3, ja ha deixat a desenes d'usuaris a terra al sud de la capital d'Osona.

La problemàtica sorgeix, expliquen des del consistori vigatà, perquè els busos de l'estació inicien el viatge quan estan al 100% de la seva capacitat i, un cop a la coneguda popularment com la parada de la Poncella, ja no hi ha places disponibles. En aquesta línia, Membrives detalla que Territori és coneixedor de la problemàtica i que s'estan buscant mecanismes de coordinació i comunicació. La solució, diu el regidor vigatà, passa perquè els busos surtin de l'estació amb un mínim de places lliures per garantir la mobilitat de tots els passatgers.
 

A la parada del sud de Vic els usuaris reclamen poder pujar a l'e12, que sovint hi arriba sense places lliures. Foto: @cupvic

Arxivat a