
L'Associació de veïns de Baix Vila de Manlleu s'oposa a la construcció d'un aparcament soterrani a la plaça Fra Bernadí perquè “no hi ha consens” en la necessitat d'aquesta obra. En una carta pública adreçada a l'alcalde, Pere Prat (ERC), l'associació nega que la construcció de l'aparcament sigui una “oportunitat”, com asseguren diu l'alcalde del municipi. En to irònic, l'entitat veïnal diu que per tenir una plaça nova el municipi haurà de pagar a l'empresa constructora la “mòdica” quantitat d'1,5 MEUR en “còmodes terminis” durant els propers 20 anys i passar a tenir la zona blava de pagament. Un grup de veïns han començat una recollida de signatures en contra del projecte.
En la carta es diu que costa trobar-hi “l'oportunitat” en un projecte on hi ha d'haver aquesta aportació municipal. Aquesta aportació es contempla en el plec de clàusules administratives per a la construcció del nou aparcament. L'associació veïnal diu que l'aparcament, que ha de finançar el cost de la remodelació de la plaça principal de Manlleu, no té consens ni “pel cost i sobretot pel moment” i que el seu valor afegit és “incert i minso”. Entre els seus pros, l'entitat també diu que encara no disposen d'un pla de mobilitat pel centre de Manlleu i pel “poc que saben” hi haurà “més complicacions” per circular per aquesta zona. Per això demanen a l'alcalde que no els perjudiqui “en temps de crisi” i es desenvolupin infraestructures “necessàries” com un nou pont.
Aquesta associació també era contrària a determinats aspectes de l'anterior projecte que es va aturar perquè l'empresa que n'havia guanyat la construcció i explotació es va retirar. La seva principal oposició se centrava en un segon accés a l'aparcament, prop d'una escola. Si llavors l'oposició al projecte era parcial, ara, és total.
Alguns establiments s'han convertit, des de fa uns dies, en punt de signatures en contra del projecte del consistori municipal. En tres punts de Manlleu s'han penjat petites pancartes criticant la construcció de l'aparcament.
ICV de Manlleu, en contra
ICV també ha mostrat públicament la seva discrepància amb el projecte ja que considera que el pàrquing de la plaça “no pot hipotecar l’ajuntament ni la mobilitat del centre de Manlleu”. En una nota el seu web els ecosocialistes diuen que l’obra “atorga excessiu marge de benefici a l’empresa concessionària i instaura un model de mobilitat basat en el vehicle privat”
- Llegir nota de premsa d’ICV
El projecte
El calendari teòric preveu que el 25 d'octubre es pugui iniciar la remodelació de la plaça Fra Bernadí. El consistori osonenc va redactar un nou plec de clàusules, 13 mesos després que Arenes i Graves Castellot, a qui s'havia adjudicat la construcció i explotació del futur aparcament soterrani, anunciés que renunciava a l'obra. Les noves condicions, segons assegurava el regidor d'Urbanisme, Pere Riera (ERC), són “més ajustades” pel què les previsions del consistori són que al concurs s'hi presenti més d'una empresa. Un cop arrenquin les obres aquestes s'hauran d'acabar abans de 18 mesos.
En el plec de clàusules es preveu que l'empresa adjudicatària, faci una una inversió de 6,1 MEUR. D'aquests, 3,7 MEUR són per a la construcció de l'aparcament soterrani que l'adjudicatària explotarà durant 50 anys. L'empresa a qui s'adjudiqui el projecte també gestionarà la zona blava durant 20 anys. Aquesta zona passarà a ser de pagament. Els 2,4 MEUR restants són per a la remodelació a la plaça. Una part d'aquesta inversió en superfície pública, l'Ajuntament la retornarà a l'adjudicatari. Durant 20 anys, el consistori aportarà 1,5 MEUR de manera lineal (un pagament cada any). La recaptació de les sancions de zona blava la manté el consistori. L'empresa, a canvi, pagarà dos canons anuals al consistori. Un per cada plaça d'aparcament (tant de zona blava com de l'aparcament soterrani en rotació) i l'altre en funció dels beneficis. A partir del cinquè any entregarà el 15% dels guanys que obtingui de l'explotació de l'aparcament soterrani, després d'impostos al consistori. Els canons minimitzaran la contribució municipal d'aquests primers 20 anys.
Després del primer intent fallit per tirar endavant el projecte es van iniciar consultes amb ciutats i tècnics que havien tirar endavant projectes similars. L'anterior projecte, tal com admet el titular d'Urbanisme, comportava unes càrregues que a nivell empresarial “no eren viables”.
El projecte del pàrquing soterrani, que finança la remodelació de la plaça, preveu un aparcament soterrani d'unes 270 places, repartides en dos pisos. L'aparcament tindrà una sola entrada pel carrer Mossèn Guàrdiet. Durant la major part de les obres de l'aparcament, la circulació de vehicles a l'entorn de la plaça es mantindrà però quedarà inhabilitat el centre.
- Més informació del projecte