"Aquesta inversió de dotze mil euros permet fer una aposta decidida a la internacionalització empresarial, que junt amb la innovació són dos dels eixos estratègics de la Cambra. Aquesta aposta va lligada amb la bona marxa de les exportacions, la creació de noves eines de promoció i el fort dinamisme empresarial, que es tradueix en la programació de més d'un centenar d'accions a l'exterior", explica un portaveu de la Cambra de Comerç.
I afegeix: "La Cambra de Comerç es consolida, així, com un dels principals operadors de suport a la internacionalització a Catalunya i el primer organisme que presenta accions relacionades directament amb la conjuntura econòmica internacional. Així mateix, el PAI 07 ha permès sumar esforços de totes les cambres de comerç catalanes, amb les quals ha programat accions conjuntes. També s'ha comptat amb la collaboració dels operadors implicats en la internacionalització de Catalunya, com el COPCA i l'ICEX".
El Pla d'Acció 2007 incrementa l'àrea geogràfica, amb 200 activitats programades a més de 50 destinacions i la previsió de que hi participin unes 5.000 empreses. En aquest sentit, s'ha dissenyat un pla específic per a la Xina i un pla per a la Mediterrània i el Nord d'Àfrica. També, i per primer cop, s'ha creat una estratègia específica pel centre d'Àsia (Kazakhstan, Uzbekistan, Kirguistan, Tdzhikistan i Turkmenistan). En aquestes zones s'establiran ponts de collaboració, de vegades permanents, en les àrees de més dinamisme econòmic.
Així mateix, la Cambra segueix amb la voluntat d'estrènyer els acords empresarials establerts amb els països de l'àrea Mediterrània, especialment amb el Marroc, Algèria i Tunísia, i desenvoluparà el Pla Algèria.
Noves eines d'internacionalització
Fa uns mesos es va presentar un estudi sobre el perfil de l'exportador català, on s'observa un increment del pes de la tecnologia. Per aquest motiu, la Cambra està treballant per desenvolupar eines que ajudin als empresaris en la presa de decisions. El fort creixement del mercat asiàtic ha forçat a canviar els sistemes de promoció empresarial. Així, i aprofitant les noves tecnologies, s'han creat programes d'autodiagnòstic per detectar els punts febles de les empreses.
Consorcis d'internacionalització per a les PIME
Dins del PAI 2007 s'ha iniciat un projecte per crear consorcis de promoció, que agrupi petites i mitjanes empreses no competitives però sí amb productes complementaris, que les permeti negociar o associar-se per introduir-se i competir en els diferents mercats.
La cooperació és una fórmula per a moltes empreses catalanes, que pel seu tamany no poden accedir a processos d'internacionalització i economies d'escala. Els grans fabricants cada cop són més exigents i demanen menys subministradors i productes més competitius, més complerts i de més valor afegit. És a dir, empreses per collaborar i treballar en qualitat de soci, però amb el risc compartit. Aquesta cooperació entre empreses del mateix sector permet arribar a projectes més grans, fer productes més elaborats i compartir tecnologia. En aquest sentit, la Cambra considera que les empreses espanyoles han de posar en valor les inversions que s'han fet en els darrers 25 anys a d'altres continents per tal de cooperar i competir amb les empreses dels països emergents d'arreu del món que volen invertir en aquestes zones.
El PAI 2006 en xifres
Més de 5.000 empreses van participar en les 147 accions programades dins del PAI 2006. La corporació va organitzar accions per potenciar iniciatives d'inversió a la Mediterrània, Àsia, Amèrica del Nord i Europa. També es van incrementar les activitats a l'Àfrica Subsahariana.
Segons una mostra feta a les empreses, el 36 % de les empreses que van participar en les accions d'internacionalització de la Cambra han millorat la seva facturació i el 93 % han valorat satisfactòriament les accions en les que han participat i 69 % d'aquestes declaren haver tancat acords de venta a curt o llarg termini.