La Farinera obre les portes

L’antiga fàbrica modernista de Vic s’ha rehabilitat i acollirà les activitats de l’Escola Casa Masferrer.

Publicat el 17 de setembre de 2010 a les 16:37
Foto: Adrià Costa

El proper dilluns, dia 20 de setembre, La Farinera tornarà a obrir les portes. L’imponent edifici modernista del carrer Morgades es presenta amb tot el seu esplendor després d’una profunda reforma que ha transformat els seus usos: d’antiga fàbrica de farina a escola municipal d’arts visuals. El mateix dilluns, a partir de les 10:45 h, es farà una visita a les instal•lacions per als mitjans de comunicació amb la presència de l’alcalde de Vic, Josep M. Vila d’Abadal, el regidor de Cultura, Xavier Solà, el president de la Fundació Educació i Art, Lluís Vila d’Abadal, el director de La Farinera. Centre d’Arts Visuals, Toni Bover, i l’arquitecte que ha realitzat la reforma, Jordi Garcés.

La Farinera és una de les mostres més destacades de l’arquitectura industrial modernista catalana. És obra de l’arquitecte Enric Sagnier i es va construir entre 1896 i 1897. La Farinera té planta de semisoterrani i quatre pisos d’alçada en obra vista i interessants esgrafiats i estucats a les parets exteriors. Els motius de decoració de les finestres són porcs en clara al•lusió a la primera activitats que s’hi va desenvolupar: l’elaboració d’embotits sota el nom de Fàbrica Torra. Més tard, els usos d’aquest edifici han estat diversos, des de fabricació de calçat fins a filatura de teixits. Des del anys 30 es dedicava a la producció de farines i per això és coneguda com a Farinera Costa, activitat que va cessar l’any 2007. L’Ajuntament de Vic adquireix l’edifici i inicia una profunda transformació l’any 2009 amb una aportació econòmica del Fons Estatal d’Inversió Local.

La Farinera acollirà les activitats de l’Escola Casa Masferrer, que fins ara es feien al centre històric. L’Escola Casa Masferrer neix l’any 1989 fruit de la fusió de l’Escola Municipal de Dibuix (fundada l’any 1837), dels tallers de l’Escola de Dibuix (fundats els anys 70 sota el nom de Tallers Espurna) i de l’Institut Fotogràfic d’Osona (fundat l’any 1982). En els espais de l'Escola Casa Masferrer, amb entrada des del carrer del Pare Xifré, s'ensenya diferents disciplines artístiques com dibuix i pintura, gravat, esmalts, modelatge, còmic, fotografia i processat digital de la imatge, vídeo i animació digital. Els cursos i tallers que s'imparteixen estan adreçats a totes les edats. Ara, amb els trasllat del servei, pren el nom de La Farinera. Centre d’Arts Visuals de Vic i evoluciona el seu projecte educatiu.  El seu principal objectiu és experimentar i innovar amb les relacions entre les arts plàstiques i les imatges electròniques i digitals.

- Notícies publicades de la Farinera