La UVic-UCC i TIC Salut faran un protocol per definir el vocabulari dels serveis socials

La iniciativa millorarà l’atenció dels malalts crònics

Publicat el 15 de gener de 2016 a les 17:22

Signatura del conveni. Foto: UVic-UCC


La càtedra TIC Salut de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), amb la col·laboració de la Fundació TICSALUT, d’EsteveTeijin Healthcare i de la càtedra de Serveis Socials, definirà el vocabulari que utilitzaran per comunicar-se els serveis de l’àmbit social que atenen malalts amb cronicitat avançada. Agilitzar la comunicació dels serveis assistencials millorarà, de retruc, l’atenció que reben els pacients amb malalties cròniques i un pronòstic de vida limitat. El rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña; el president d’EsteveTeijin, Antoni Esteve i el director de la Càtedra TIC Salut, Francesc García Cuyàs, van signar dimarts un conveni de col·laboració per impulsar la iniciativa.
 
El projecte es preveu d’un any de durada i també compta amb el suport del Pla Interdepartamental d'Atenció i Interacció Social i Sanitària (PIAISS). Tal com va explicar el doctor García Cuyàs, la càtedra TIC Salut  elaborarà un vocabulari codificat “per tal de crear uns estàndards que es puguin elevar a tots els sectors”. Aquesta eina ha de permetre als professionals del Model d’Atenció a la Cronicitat Avançada (MACA) de la Generalitat compartir amb més facilitat informacions i dades. En el context clínic, tal com va assegurar García Cuyàs, no es pot utilitzar el llenguatge natural, que emprem les persones habitualment, perquè és espontani i variable en funció del context. La definició del vocabulari codificat facilitarà la comunicació estandarditzada entre els diversos equips i fonts d’informació dels serveis socials.
 
Cas d’ús als serveis socials i assistencials del territori

El projecte contempla el desenvolupament d’un cas d’ús a l’entorn de Vic, amb la identificació de les problemàtiques i respostes dels serveis previstos en el context de l’atenció social. També s’estudiaran en profunditat els vocabularis existents en aquest àmbit a la resta de Catalunya i d’Europa. L’estandardització en les comunicacions és un tema que els experts consideren poc definit a nivell internacional i el projecte de la UVic-UCC pot resoldre’n alguns dels dèficits.

El president de EsteveTeijin Healthcare, Antoni Esteve, va mostrar la seva satisfacció amb l’acord i va assegurar que demostra l’encert de la col·laboració entre el sector privat i l’àmbit acadèmic. Per Esteve, aquesta relació “aporta valor i té impacte social ja que reverteix en els malalts crònics”.

Per part del rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, el conveni “comporta un reforçament de la transferència de coneixement a empreses i institucions”. A més, va destacar que aquest coneixement que es desenvolupa “hauria de confluir en la futura facultat de Medicina de la UVic-UCC”.