La Vall del Ges, Orís i Bisaura vol crear una marca pròpia per als seus productes

Publicat el 11 d’octubre de 2007 a les 09:13
 
En aquest procés participatiu, que es va posar en marxa el maig passat, hi han participat els agents relacionats amb l'activitat turística. L'equip ha estat format per la doctora Rosa Maria Fraguell i Carles Vico, de la Càtedra de Geografia i Pensament Territorial de la Universitat de Girona.
 
Al llarg del procés s'ha posat de manifest la poca consideració que la societat en general té del turisme com un sector econòmic de primer ordre en aquest territori, tot i tractar-se d'un sector en creixement emergent (sobretot des de l'aparició en el mercat del fenomen de l'agroturisme). També s'ha constatat l'escassa interacció entre agents públics, encarregats de la promoció turística del territori, i els empresaris privats, que emprenen iniciatives però de forma espontània i poc organitzada.
 
Per tal d'avançar en la consecució dels objectius pretesos es considera necessària una bona planificació, de manera que es puguin evitar impactes negatius en un espai on el màxim atractiu rau en zones d'alt valor ambiental i, per tant, d'elevada fragilitat. Aquests objectius –a més de la voluntat genèrica de promocionar els valors de la Vall del Ges, Orís i Bisaura - passarien per incrementar el nombre de turistes, oferint serveis turístics de qualitat, que facin que el visitant pernocti als allotjaments de la zona i es converteixi en un consumidor de productes autòctons de primer ordre.
 
Amb aquestes premisses, de cara al futur s'aposta per una estratègia conjunta, consensuada i sostenible, que es concreta en propostes com ara: crear una associació d'empresaris turístics que representi el sector davant de les administracions, constituir una comissió encarregada de vetllar per l'aplicació d'aquestes directrius, promocionar els productes integrats sota una mateixa marca arrelada al territori i engegar campanyes de sensibilització dels valors del lloc entre la població com a forma de donar-los a conèixer, posar-los en valor i, en definitiva, preservar-los.
 
El projecte "Definició d'un model turístic comú, sostenible i de consens" vol ser un instrument de concreció de polítiques turístiques basades en l'acord entre els diferents agents públics i privats d'aquest territori que intervenen en el sector turístic, encaminant-los cap a un mateix model de desenvolupament inspirat en els principis de l'Agenda 21.
 
La metodologia de treball s'ha centrat en la informació, consulta i participació. Així s'ha portat a terme un procés que ha constat de vàries jornades de conferències sobre els models de turisme sostenible aplicables al territori de la Vall del Ges, Orís i Bisaura. També s'han fet més de 30 entrevistes personalitzades i una taula rodona en la qual els agents implicats, tant públics com privats, van tenir l'oportunitat de debatre els camins a seguir en el futur.