Dues subvegueries centrals
Segons el document aprovat aquest dimecres pels alcaldes l'alternativa proposada des de la comarca és "un model territorial de creixement més sostenible". El text deixa clar que un augment de població com el del Pla no contempla uns serveis ajustats en aquest creixement. El document deixa clar que cal valorar "les possibilitats reals dels serveis i de les infraestructures".
Respecte com s'ha de fer la planificació territorial, Osona valida la proposta dels alcaldes de Vic, Josep Maria Vila d'Abadal, i Manresa, Josep Camprubí. En aquest sentit, es proposa fer dos àmbits de planificació diferenciats. Un primer àmbit que seria amb el Bages, el Berguedà i el Solsonès que equivaldria a la proposta de comarques centrals i un segon amb el Ripollès i la Garrotxa. Els alcaldes osonencs consideren que la proposta en vegueries tal i com està prevista actualment és fruit "d'una pressió metropolitana i no basat en les necessitats dels territoris". Segons el document aprovat la unió d'aquests dos àmbits "podrien ser amb les comarques anomenades interiors de Catalunya".
En matèria d'infraestructures, els alcaldes diuen que és "imprescindible potenciar el transport públic per carretera". Els alcaldes osonencs consideren que a més de desdoblar l'Eix Transversal "s'hauria de millorar la connexió entre la C-17 i l'Eix Transversal per la part sud de la ciutat de Vic". També es demana "la millora dels enllaços amb el nou Eix Transversal desdoblat" perquè aquesta via sigui no només un eix territorial sinó també un eix de connexió necessari per les diferents poblacions d'Osona.
Les allegacions presentades pels alcaldes osonencs contemplen la possibilitat de que s'hagi de pensar en desdoblar l'eix Vic-Olot que encara no ha entrat en servei. En les allegacions es diu que "seria necessari preveure la possibilitat d'una ampliació en la seva secció que permeti major capacitat". Respecte la carretera que hauria de connectar Osona amb el Vallès Occidental es rebutja amb l'actual traçat però no es descarten altres solucions per millorar per carretera la comunicació entre aquestes dues comarques.
També es demana en matèria ferroviària el desdoblament de l'actual línia de tren fins a Ripoll. Amb aquest desdoblament es podria aplicar el concepte de "metro comarcal" que hauria d'aprofitar els desplaçaments intermunicipals aprofitant la doble línia.
Respecte al futur Eix Transversal Ferroviari (ETF) el document demana que es contempli una segona estació a la comarca d'Osona. Aquesta hauria de "donar servei a la zona del Lluçanès".
A darrera hora, els Ajuntaments de Folgueroles, Sant Julià de Vilatorta, Calldetenes, Santa Eugènia de Berga i Taradell han introduït noves allegacions que han estat acceptades. Entre d'altres es demana una modificació de la coneguda com Ronda llevant de la plana que no volen que sigui "una alternativa a la C-17".
Els alcaldes han admès que era "un document de mínims" per tenir el màxim de suports, tal i com ha assegurat l'alcalde de Manlleu, Pere Prat (ERC). L'alcalde de Sant Bartomeu del Grau, Miquel Colomer (independent) ha assegurat que les eleccions conjuntes dels alcaldes poden tenir "més pes" que les dels municipis en solitari i que aprovat pel consell comarcal.