L'estudi informatiu del desdoblament del tren entre Montcada i Vic, en marxa

Publicat el 19 de setembre de 2008 a les 19:03
 
Aquesta actuació s'emmarca dins del desenvolupament de les xarxes de rodalies ferroviàries, considerades com un dels “eixos bàsics d'actuació” dintre del Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport 2005-2020 (PEIT), aprovat per acord del Consell de Ministres el 15 de juliol de 2005, segons informa el Ministeri de Foment.
 
En els últims anys, la dinàmica urbana a l'àrea metropolitana de Barcelona ha generat un increment de la mobilitat que requereix una potenciació dels serveis de Rodalies, segons explica Foment. Pel que fa a la línia 3, es preveu un increment de la demanda de transport que xoca amb la limitació de capacitat que suposa la via única existent, raó per la qual s'ha elaborat l'estudi informatiu de duplicació de via que s'exposa a informació pública i oficial.
 
En l'estudi informatiu es desenvolupen diferents alternatives de duplicació de via i de millora del servei ferroviari, com la remodelació de les estacions existents, la creació d'altres de noves i una major integració del traçat ferroviari en la trama urbana travessada. Per això, l'actuació duu implícita la supressió de tots els passos a nivell existents així com el tancament perimetral de la línia.
 
L'alternativa de traçat seleccionada com la més adequada per l'estudi informatiu aprovat consisteix fonamentalment en la duplicació de via entre les estacions de Montcada-Bifurcació (del quilòmetre 9+148) i Vic (quilòmetre 69+059) seguint el traçat actual, excepte una variant en túnel entre Figaró i Tagamanent.
 
També s'estableixen actuacions per a millorar la permeabilitat transversal del traçat ferroviari, que en el municipi de Mollet suposa el soterrament de la línia ferroviària d'acord amb l'acordat en el Protocol de col•laboració per a la integració del ferrocarril a Mollet del Vallès subscrit el 25 de març de 2008 entre el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Mollet.