Nadal insisteix que l'autopista d'Osona Sud està "parada"

Publicat el 04 d’agost de 2006 a les 14:17
 
Comunicat de la Plataforma Ara o Mai
 
Representants de les plataformes ciutadanes afectades pel projecte viari de l'autovia prevista entre Sant Feliu de Codines i Centelles es varen reunir dijous, a Barcelona, amb el Secretari de Mobilitat de la Generalitat, el senyor Manel Nadal, durant 60 minuts.

Ahir, dijous a les 12h., representants de les Plataformes de Sant Feliu, El Fanal, l'ADENC i ARA o MAI es van personar al departament de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, a Barcelona, per mantenir una reunió concertada amb el sr. Manel Nadal, Secretari de Mobilitat. El motiu de l'entrevista era el d'informar-se de primera mà, de l'estat del projecte viari previst en el Pla Territorial, de construir una autopista entre Sant Feliu de Codines i Centelles.

Aquest projecte, recordem, va ser el detonant que va impulsar la creació de la majoria de plataformes ciutadanes. Tot i que fa dos mesos, ja es va anunciar, mitjançant la premsa, que el projecte s'havia parat, no existeix una declaració escrita anul·lant el projecte dels plans territorials on es preveu. I per tant, l'aprovació, divendres passat (27 de juliol) del Pla Territorial d'Infraestructures de Catalunya, al Parlament, feia témer algun canvi en la decisió d'aturar el projecte. Sembla clar que el projecte com a tal, entre Sant Feliu de Codines i Centelles, no es farà, però existeix igualment la voluntat, per part de la Generalitat, de construir o millorar els corredors d'accés entre el Vallès i Osona, entre altres coses, per superar les deficiències que presenta la C-17, en el seu pas pel Congost.

Durant els 60 minuts que va durar l'entrevista i responent les preguntes dels seus interlocutors, Manel Nadal va explicar que, «l'eix St. Feliu-Centelles ha quedat parat i que es faran nous estudis alternatius». El secretari considera que «el corredor de la C-17 Vallés-Osona es molt complex per la dificultat del Congost». De moment el que sí hi ha previst «és un desdoblament de Barcelona-Sentmenat-Caldes i mes amunt ja es veurà què si fa quan es determini una proposta viable».

Sobre l'actual C-17, Nadal va explicar que «s'ha descartat una primera proposta, pel seu gran impacte ambiental». Però que «s'haurà de trobar una solució fent túnels per un altre traçat, per poguer desmuntar l'actual tram que passa pel Figaró i Aiguafreda», que considera que «és una "chapuza" del passat, que s'ha de corregir». Els puntets que passen pel mig de Sant Martí de Centelles, en el pla presentat, només volen representar una idea de variant, però «sense respondre a un projecte real», afirma.

Des de la Plataforma de Sant Feliu de Codines també van demanar com queda la variant a la seva població i perquè la Generalitat es reserva allà terrenys suficients per fer-hi l'autopista. Els veïns d'aquest poble fa temps que demanen una via de circumval·lació, que en el projecte de l'autopista Sant Feliu-Centelles, s'incloïa, com a primer tram de la infraestructura, dotat de 6 carrils. Amb el projecte d'autopista aparcat, es manté la variant, deixant el nombre de carrils a 3, tot i que es reserva espai per doblar-los, en un futur. Per altra banda, en la nova proposta, no es té en compte un accés al nord, per accedir al polígon industrial. Sobre tot això, Nadal considera que «per ara, la proposta s'ha refet i s's'ha disminuït l'impacte de la proposta inicial». Sobre el nou accés, afirma que «s'estudiarà si està inclòs en les al·legacions presentades». La reserva de terrenys, el secretari explica que es fa, perquè «ningú sap que es farà d'aquí a 50 anys i l'administració simplement fa una reserva de terrenys, cara el futur».

Les preguntes també varen portar a Nadal a referir-se al tram del Moianés de la C-59. Explica que «a Castellterçol es farà una variant, que serà una carretera comarcal, no inclosa en la xarxa bàsica». Bàsicament una carretera de la xarxa bàsica seria com un via ràpida o autovia, amb incorporacions i passos elevats, mentre la carretera comarcal seria amb tots els accessos a nivell de calçada. Actualment aquest projecte està en fase de revisió de les al·legacions rebudes i, sembla ser que al setembre s'ha de tancar. Fa expressament menció que quan l'estudi d'alternatives estigui fet ho comunicarà a les plataformes, igual com informarà als alcaldes dels ajuntaments afectats, tot i que sembla que no es farà informació pública del projecte. En una ocasió, Nadal va recordar el paper dels ajuntaments com a interlocutors del Departament i representants del poble.