Peatges a l’Eix Transversal? Darrer capítol d’una carretera maleïda

Salvador Alemany defensa la imposició d'un peatge a la C-25 per evitar que es converteixi en una "drecera per als camions". L'opinió del president d'Abertis topa amb la promesa feta pel conseller Joaquim Nadal.

Publicat el 15 d’octubre de 2009 a les 14:31
Costa menys canviar les lleis que les mentalitats i les inèrcies. La prova és que continua amb plena vitalitat el sistema econòmic que Francesc Sanuy va definir l’any 2005 com l’economia de les tres “p”: peatges, purins i prostitució.

El darrer exemple d’aplicació d’aquest tagline va ser aquest dimecres quan el president d'Abertis, Salvador Alemany, va defensar la imposició de peatges a l'Eix Transversal. El president de la multinacional d’infrastructures casualment gestiona autopistes de peatges a l’Estat espanyol, Regne Unit, França, Itàlia, Sudàfrica, Portugal, Argentina, Anglaterra, Colòmbia i Xile. 

Més problemes amb el desdoblament o fer Pasqua abans de Rams?

Salvador Alemany considera que el desdoblament de l'Eix Transversal no resoldrà els problemes d'aquesta via, sinó que fins i tot els incrementarà si darrera no hi ha una política de gestió del trànsit en aquesta via, i què millor per fer-ho que un peatge.

És a dir, “un peatge als camions que hi circulen si no es vol que es converteixi en una drecera per als camions”, va aclarir. Així ho exposava en la conferència que va pronunciar dimecres en el marc de la XIV Jornada d'Economia de Caixa Manresa a Sant Fruitós de Bages.

Ara bé, la perplexitat d’aquesta opinió sorprèn per fer Pasqua abans de Rams, en el sentit que ja es recomana pagar quan tot indica que les obres de desdoblament porten un any i mig d’endarreriment, perquè l’adjudicatària de l’obra tenia problemes per aconseguir liquiditat.

El president d’Abertis tampoc veu cap relació entre el trànsit de camions i l’economia, perquè “si la funció que ha de complir aquesta via ha de ser la connexió de la Catalunya interior amb la costa, s'haurien de prendre mesures per evitar-hi i limitar-hi el pas de camions”. Això és, si fa o no fa, convertir l’Eix en una via ràpida gairebé exclusiva de turismes, i evitar el trànsit de mercaderies pesants.

L’opinió d’Alemany topa frontalment amb la promesa emesa el 2005 pel Conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal, el 20 d’abril de 2005: “A l’Eix Transversal no hi haurà barreres físiques”.