Rècord històric de participació en el Mercat de Música Viva de Vic

La capital osonenca tanca una 35a edició amb un èxit d'assistència i professionals de la indústria musical

Publicat el 16 de setembre de 2023 a les 13:45
La 35a edició del Mercat de Música Viva de Vic ha acollit enguany més de 900 professionals de la indústria de la música, un 12% més que l'any passat. Una xifra que es converteix en la més alta de la història del festivalDes de dimecres i fins aquest dissabte han passat pels vuit escenaris repartits per la capital d'Osona 56 artistes amb 59 concerts. El director artístic, Marc Lloret, ha destacat l'ambient "optimista i positiu" que s'ha viscut entre els professionals. I ha destacat la importància del mercat com una plataforma "que ofereix oportunitats".

Al llarg dels quatre dies de celebració s'han fet 850 reunions ràpides, 88 presentacions de projectes i empreses i una desena de reunions sectorials i de treball. Durant els dies de mercat, han passat per Vic professionals del management, de festivals, d'agències de contractació, de producció o de sales de concerts, però també d'institucions, ajuntaments, equipaments i serveis públics. En el contingut de les presentacions breus hi ha hagut una presència significativa de propostes digitals en col·laboració amb el Barcelona Music Lab i el Barcelona Music Tech Hub, sobre les quals Lloret ha dit que les propostes que s'hi han presentat defineixen algunes de les possibles tendències de la música.

Lloret també ha assenyalat que en un moment en què sembla que la tendència és que els grups presentin 'singles', "aconseguir reunir 26 projectes artístics que sí que venen amb àlbum o projecte nou és per estar molt content". A més, el director ha posat en valor que les propostes que s'han vist "han estat propostes molt treballades, i això li dona un valor afegit al mercat".

També hi ha hagut un augment d'empreses joves que volen conèixer bé el sector per poder prendre la iniciativa. En aquesta sentit, el projecte Link ha fet d'enllaç entre divuit empreses novelles i set entitats municipals on s'ha fet assessorament i mentoratge per introduir-los en el funcionament del mercat, de les institucions i que puguin conèixer les dinàmiques de treball concretes del sector.


Entrades exhaurides i música en femení

Els concerts més aclamats pel públic han estat el de Clara Peya, La Ludwig Band, Laura Andrés i Bru Ferri, que han esgotat les entrades disponibles. Per la seva banda, Alessio Arena amb Suonno D'Ajere, Marc Parrot, Meritxell Neddermann, 2princesesbarbudes i Xavi Lloses han aconseguit el 90% del seu aforament. 

Una de les novetats d'enguany era la incorporació de la Sala 3 de l'Atlàntida com un nou escenari. Segons els responsables, la sala ha funcionat molt bé perquè ha servit per donar el seu espai a propostes "més íntimes o poc conegudes".

Més de la meitat dels grups o artistes que han tocat al mercat han estat propostes liderades o amb lideratge compartit per dones. El director ha reivindicat la sensibilitat del mercat per promoure la presència femenina en els escenaris fa 7 o 8 anys enrere, cosa que ha provocat, gràcies també a la feina d'altres festivals que han fet el mateix, que el volum de propostes de dones que es presenten "no només hagi augmentat en nombre, sinó també en qualitat". 

El pianista Marco Mezquida va protagonitzar el concert inaugural acompanyat de Massa Kamaguchi al contrabaix i Ramon Prats a la bateria, i el festival acabarà a la nit amb un concert de Ginestà, el quart de l'edició amb interpretació en llengua de signes en català. 

Per la seva banda, Lildami i Tesa faran el mateix a l'escenari El Sucre. Per primer cop en els últims deu anys, s'està tornant a elaborar un estudi d'impacte econòmic a la ciutat que es farà públic en un parell de setmanes. Com a novetat, enguany també s'està realitzant un estudi de la petjada de carboni de tres dels espais més grans del mercat: la plaça, el Sucre i la plaça dels Màrtirs. Els resultats, juntament amb l'assistència de públic final, es donarà a conèixer en els propers dies.