Renfe incrementarà la freqüència de trens entre Vic i Ripoll amb només 3 combois

Publicat el 10 d’abril de 2008 a les 15:33

Els alcaldes reclamaven un augment de la freqüència de pas dels combois, la renovació de les unitats i de la millora de l’atenció i la informació a les estacions, entre d’altres temes. La reforma integral de la línia es veia com un primer pas per aconseguir un tren llançadera, l’anomenat metro comarcal. Segons els representants municipals, les mesures s’havien de prendre amb urgència perquè el tren fos una via alternativa a la carretera C-17 entre Vic i Ripoll, que aquest estiu començarà a patir greus restriccions  de trànsit per les obres de desdoblament.
 
 
A la trobada amb Remacha hi han assistit l’alcaldessa de Ripoll, Teresa Jordà; el president del Consell Comarcal del Ripollès, Enric Pérez; l’alcalde de Sant Vicenç de Torelló, Joan Sadurní; l’alcalde de Torelló, Miquel Franch; l’alcalde de Vic, Josep Maria Vila d’Abadal; l’alcalde de Centelles i president del Consell Comarcal d’Osona, Miquel Arisa; i Rosa Collell, tinent d’alcalde de Manlleu (foto, a sobre).
 
Intervals de 58 minuts
 
Ara, s’inicia el protocol establert amb Adif i, un cop finalitzat, en tres o quatre setmanes, es posarà en marxa la nova oferta d’horaris, que significa una “millora del 25% del servei”, segons Remacha. Fins ara, entre Vic i Ripoll hi havia 24 combois, 12 de pujada i 12 de baixada. Ara n’hi haurà 30. En aquest mateix tram, s’incrementaran els trens del cap de setmana, dos el diumenge i un el dissabte, “per simplificar i unificar criteris”, segons Remacha. Amb aquesta variació hi haurà els mateixos trens el dissabte i el diumenge. Al tram Vic-Centelles també s’hi posaran sis trens més diaris, tres de pujada i tres de baixada.

A dia d’avui, entre Vic i Ripoll la mitjana de l’interval entre tren i tren és de 73 minuts. Amb els sis nous combois, aquesta xifra es reduirà a 58 minuts. A més, els nous serveis s’han ubicat entre els trens entre els quals hi havia més minuts de diferència, aconseguint així “tapar forats i uniformar els horaris”, segons el director de Rodalies.

Pel que fa a la qualitat dels combois, els nous models 447 milloraran les prestacions de la línia. Aquests trens podran circular per aquesta via gràcies a la imminent entrada en funcionament de dues noves subestacions elèctriques, a Manlleu i Planoles. El canvi d’unitats es portarà a terme a l’octubre, quan es restableixi el servei fins a Puigcerdà, en obres. El model que s’utilitza ara és el 440, molt més antic.
 
La tercera gran demanda dels alcaldes, la millora dels serveis a les estacions, ha quedat encallada, ja que aquest tema és competència exclusiva d’Adif. Remacha actuarà d’intermediari per aconseguir una reunió entre els alcaldes i Adif en un mes o mes i mig.
 
Capacitat tècnica  i demanda limitades
 
La solució que ha posat Renfe damunt la taula és la “més àmplia” que es pot oferir en aquests moments, segons Remacha, que no ha tancat la porta a noves reformes en el futur quan el desdoblament de la línia i el túnel de plaça Catalunya ja siguin operatius. Les obres a plaça Catalunya acabaran el 2009 i facilitaran la coordinació de l’entrada a Barcelona de les línies 1, 4 i 7, que circulen totes pel mateix lloc. A més, en aquests moments, el Govern ja té l’estudi informatiu del desdoblament sobre la taula i quan toqui, “ja es prendran les decisions oportunes”, ha assenyalat Franch.
 
“La línia Vic-Puigcerdà no genera una gran demanda com a l’àrea metropolitana. Però també hem de valorar el seu efecte social, de connexió entre poblacions, i mediambiental, en una societat que cada vegada més exigeix l’ús del transport públic”, ha explicat el director de Renfe. El tram Vic-Ripoll té un volum de passatgers diaris de prop de 1.000 viatgers.
 
En una exposició de bones intencions, Ajuntaments i Renfe han explicat que treballaran de manera conjunta per difondre les millores i per intentar incrementar el nombre d’usuaris a la línia. “Volem millorar la fiabilitat, els serveis i la puntualitat de la línia”, ha dit Remacha. A partir de les reformes i de la reacció dels usuaris, s’estudiaran altres mesures, però d’una manera “gradual”, segons el director de Rodalies.
 
Alegria sense tirar coets
 
Tot i que les solucions aportades per Renfe no cobreixen ni de bon tros les expectatives dels alcaldes, Miquel Franch ha qualificat la proposta d’”equilibrada”, tenint en compte la capacitat tècnica actual de la línia. “A més, l’augment de freqüències pot ajudar perquè el metro comarcal es converteixi en una realitat en el futur”, ha defensat Franch.
 
Teresa Jordà ha reconegut que “no estava a la mà de Renfe” satisfer totes les demandes dels alcaldes, ja que tècnicament “ara sabem que no és possible”. L’alcaldessa de Ripoll ha qualificat la nova mitjana d’intervals entre els trens de “bona”. També ha agraït a Renfe la celeritat amb la qual s’ha solucionat el tema.
 
El president del Consell Comarcal del Ripollès ha valorat positivament la resolució i ha dit que esperava que “minimitzés” les interrupcions de trànsit a la C-17, que havien creat una psicosi entre els empresaris de la zona. “Ara, cal accelerar el desdoblament”, ha afegit.
 
Grans inversions
 
Miquel Franch, que ha actuat com a portaveu del col•lectiu d’alcaldes, ha mostrat la seva satisfacció perquè ben aviat s’acabaran d’executar unes inversions que es van acordar al 2001. L’actuació ha permès la renovació integral de la via i la catenària. Ha suposat una inversió de 25.000 milions de les antigues pessetes.
 
Les obres s’han fet de manera gradual en diferents trams: de Manlleu a Sant Vicenç de Torelló, de Sant Vicenç a Ripoll, de Ripoll a Campdevànol, i ara, el dilluns, s’iniciaran les obres entre Ribes i Puigcerdà, que finalitzaran en set o vuit mesos. Durant aquest període, en aquest tram s’utilitzaran autobusos.
 
La primera setmana de l’actuació inclou un túnel entre Ribes i Ripoll. En aquest tram i només durant aquesta setmana, els usuaris també hauran de fer transbord amb autobusos.
 
-------
NOTA DE PREMSA
AJUNTAMENT DE TORELLÓ
 
Renfe es compromet a posar sis nous trens entre Vic i Ripoll en el termini d’un mes
 
 En un termini d’entre 3 i 4 setmanes, Renfe augmentarà la freqüència de pas de combois des de Vic fins a Ripoll, en 3 trens en sentit ascendent i 3 més en sentit descendent. Aquesta és una de les propostes que ha acceptat la companyia ferroviària arran de les demandes dels alcaldes d’Osona i el Ripollès i que ha confirmat aquest migdia a Torelló el gerent de Rodalies de Renfe, Miguel Ángel Remacha.
 
 El director de Rodalies de Renfe, acompanyat d’altres representants de la companyia, s’han reunit a la sala de plens de l’Ajuntament de Torelló amb els representants polítics de la zona. Remacha els ha explicat la proposta de millora del servei per a la qual s’han tingut en compte variables com el nombre d’usuaris i les possibilitats tècniques de la línia.
 
 A la reunió hi ha assistit també l’alcaldessa de Ripoll, Teresa Jordà; el president del Consell Comarcal del Ripollès, Enric Pérez; l’alcalde de Sant Vicenç de Torelló, Joan Sadurní; l’alcalde de Torelló, Miquel Franch; l’alcalde de Vic, Josep Maria Vila d’Abadal; l’alcalde de Centelles i president del Consell Comarcal d’Osona, Miquel Arisa; i la tinent d’alcalde de Manlleu, Maria Rosa Collell.

En relació a l’augment de la freqüència de pas dels combois, la proposta de Renfe és incrementar en 3 trens en cada sentit de la marxa entre Vic i Ripoll, els dies feiners. Per tant, es mantindran els 24 trens en cada sentit que circulen entre Barcelona i Vic, mentre que de Vic a Ripoll passaran dels 12 actuals a 15. A més Miguel, Ángel Remacha ha destacat que, d’aquesta manera, es millora notablement l’interval entre un tren i el següent, que passarà dels 73 minuts actuals als 58 quan s’implantin les 3 noves unitats. En aquest sentit, ha posat l’accent en que “posarem trens per tapar forats horaris, allà on hi havia molt temps entre un tren i un altre”. D’altra banda, els 3 nous trens s’aturaran també a les estacions més petites com la de Borgonyà i la de la Farga de Bebiè, per la qual cosa aquestes estacions passaran de tenir 4 trens al dia a tenir-ne 7. I finalment, també s’homogenitza l’oferta de dissabtes, diumenges i festius, amb 2 nous trens des de Ripoll el diumenge i un nou tren fins a Ripoll el dissabte. Així, dissabtes, diumenges i festius hi haurà 12 trens cap a Ripoll i 11 cap a Vic-Barcelona.
 
Remacha ha advertit que les properes millores en la freqüència de pas només seran possibles a partir de l’any vinent quan es reorganitzi el túnel de Barcelona, on conflueixen totes les línies de Rodalies que cal coordinar.
 
Per altre cantó, també s’ha anunciat la renovació de les unitats ja que s’estan fent proves amb trens del model 447 que podrien començar a circular per aquesta línia fins a Ripoll el proper mes d’octubre. Aquests trens, que fins ara no podien circular per qüestions de potència de la línia elèctrica, substituiran els obsolets 440. El responsable de Renfe va explicar que els 447 “són trens que estan a la meitat de la seva vida útil, tenen entre 10 i 15 anys, mentre que els 440 tenen més de 30 anys”. En aquest sentit, també hi jugarà a favor el fet que ja s’ha posat en funcionament la subestació de Manlleu i ben aviat entrarà en servei la de Planoles.
 
Renfe també ha adquirit el compromís de millorar aspectes com l’atenció als usuaris i la informació a les estacions.
 
L’objectiu, segons Remacha, no és altre que “millorar la fiabilitat de la línia i avançar en diferents aspectes com ara la puntualitat”. Les previsions de Renfe són que, amb les millores que es preveu aplicar, el volum de viatgers fins a Ripoll es podria incrementar un 50 per cent en un any i doblar-lo en 2/3 anys.
 
Els representants polítics de les dues comarques s’han mostrat satisfets per la proposta de millora que els ha notificat la companyia. Així, l’alcalde de Torelló, Miquel Franch, comentava “la resposta de Renfe ha estat molt positiva. Amb aquest augment de les freqüències i les negociacions que poguem fer en el futur es farà factible la llançadora comarcal”.
 
Roda de premsa posterior a la reunió, a la sala de plens de Torelló