29
de novembre
de
2022
Actualitzat:
14
de desembre,
15:42h
Es pot sortir de la pandèmia amb el teixit comercial més enfortit? A Roda de Ter n'estan convençuts. Ho creu l'Ajuntament, que ha dedicat uns 85.000 euros en diverses línies de subvencions i projectes de dinamització per als sectors productius, i també l'Associació Roda de Comerciants (ARC). Aquest Nadal, per cert, han organitzat el repartiment de 1.000 vals de compra per valor de 10 euros per tal que les famílies del poble puguin comprar al comerç local.
En aquest sentit, des de la primavera de 2020 fins ara s'han aprovat tres línies d'ajut que han acabat suposant una inversió d'uns 85.000 euros. Les primeres línies, tal com destaca Mikel Hernández, president de l'ARC, “es van avançar, fins i tot, a les ajudes del Govern”.
Primera acció amb un pressupost de 36.000 euros
Línia per neutralitzar els tancaments forçats de la primera onada i mantenir l'activitat econòmica. Se'n van beneficiar 17 sol·licituds.
Segona acció amb un pressupost de 40.000 euros (partida no esgotada)
Línia per fer front als tancaments en les onades successives i per fomentar la contractació.
Paquet d'accions amb un pressupost global de 48.000 euros (amb la partida no esgotada de la segona línia)
Aquesta línia, sense la urgència dels moments àlgids de la pandèmia, es va treballar conjuntament amb l'ARC. Inclou tres accions:
Reformes, obres de millora, d'eficiència energètica o d'adaptació a la normativa a establiments comercials o empreses (28.000 euros).
Bosses de cotó reutilitzables per comprar a Roda (10.000 euros): disseny realitzat amb els joves participants a l'activitat "Els matins a la fresca" organitzat des de l'Espai a partir d'una reflexió sobre sostenibilitat i canvi climàtic.
Vals per gastar als comerços del poble durant la campanya de Nadal (10.000 euros).
A la campanya hi participarà la cinquantena llarga d'establiments associats a l'ARC i també un gruix important de la resta de mig centenar de comerços o serveis del poble. “És una proposta ambiciosa, que fa uns anys no ens hauríem imaginat i que esperem poder repetir en el futur”, conclou el president de l'entitat.
“El comerç de Roda està molt viu. Mantenir-ho és un benefici econòmic, però també social”, assenyala la regidora Núria Arrebola per destacar les polítiques de promoció del consistori. En aquest sentit, coincideix amb l'ARC que el teixit comercial ha sortit enfortit de la pandèmia amb molt pocs tancaments i amb traspassos i noves obertures que han compensat les jubilacions.
“La crisi sanitària va desglobalitzar, en part, el comerç. Alguns veïns van prendre consciència del comerç del seu poble”, admet Hernández. Els negocis, per la seva banda, es van haver de reinventar. “Estratègies com repartir o acceptar comandes per telèfon o whatsapp s'han mantingut”, destaca Arrebola.
Objectiu: impulsar el teixit productiu
L'equip de govern de Roda tenia com un dels objectius de mandat impulsar el teixit productiu del municipi. La pandèmia, com va passar a tot arreu i en tots els sectors, va condicionar els plans inicials. “Vam haver d'accelerar les accions previstes, en un moment on no podien obrir ni els establiments de restauració ni els comerços que no fossin d'alimentació”, recorda Núria Arrebola, tercera tinent d'alcalde i regidora de Promoció Econòmica.En aquest sentit, des de la primavera de 2020 fins ara s'han aprovat tres línies d'ajut que han acabat suposant una inversió d'uns 85.000 euros. Les primeres línies, tal com destaca Mikel Hernández, president de l'ARC, “es van avançar, fins i tot, a les ajudes del Govern”.
Primera acció amb un pressupost de 36.000 euros
Línia per neutralitzar els tancaments forçats de la primera onada i mantenir l'activitat econòmica. Se'n van beneficiar 17 sol·licituds.
Segona acció amb un pressupost de 40.000 euros (partida no esgotada)
Línia per fer front als tancaments en les onades successives i per fomentar la contractació.
Paquet d'accions amb un pressupost global de 48.000 euros (amb la partida no esgotada de la segona línia)
Aquesta línia, sense la urgència dels moments àlgids de la pandèmia, es va treballar conjuntament amb l'ARC. Inclou tres accions:
Reformes, obres de millora, d'eficiència energètica o d'adaptació a la normativa a establiments comercials o empreses (28.000 euros).
Bosses de cotó reutilitzables per comprar a Roda (10.000 euros): disseny realitzat amb els joves participants a l'activitat "Els matins a la fresca" organitzat des de l'Espai a partir d'una reflexió sobre sostenibilitat i canvi climàtic.
Vals per gastar als comerços del poble durant la campanya de Nadal (10.000 euros).
Roda de Ter repartirà als veïns vals de compra per gastar al comerç local. Foto: Adrià Costa
Un val per comprar al comerç Roda
L'acció més mediàtica és la del repartiment de vals de compra per a la campanya de Nadal. Concretament, seran 1.000 vals –un per unitat familiar- per valor de 10 euros cadascun (fins a esgotar existències). La regidora Núria Arrebola anima als veïns i veïnes a passar-los a buscar i gaudir d'aquesta oportunitat. “Aquest Nadal ningú podrà dir que no ha pogut comprar un detallet... al seu mateix poble”, explica un satisfet Mikel Hernández.Així funcionarà la campanya dels vals de compra:
1. Del 28 de novembre al 2 de desembre: recollida dels vals –un per unitat familiar- a la sala polivalent del Teatre.
2. Es poden utilitzar als comerços o establiments que tinguin el cartell de la campanya, siguin o no socis de l'ARC.
3. L'import de la compra ha de ser de 10 euros o més (no es pot gastar un val per despeses inferiors).
4. Es podran utilitzar fins al 24 de desembre.
5. A partir del 20 de desembre els comerços podran bescanviar-los per diners gràcies a la gestió de l'ARC.
A la campanya hi participarà la cinquantena llarga d'establiments associats a l'ARC i també un gruix important de la resta de mig centenar de comerços o serveis del poble. “És una proposta ambiciosa, que fa uns anys no ens hauríem imaginat i que esperem poder repetir en el futur”, conclou el president de l'entitat.
“Un comerç molt viu”
En un any l'Associació Roda de Comerciants ha passat de 34 a 54 establiments, els dos darrers fa pocs dies coincidint amb la difusió de la campanya de vals. “La nova junta vam donar un nou impuls a l'entitat coincidint amb la sortida de la pandèmia”, explica Mikel Hernández. “També en constatar que l'ajuntament tenia una voluntat real de donar suport als comerços i al teixit productiu”, afegeix el president i farmacèutic de professió.“El comerç de Roda està molt viu. Mantenir-ho és un benefici econòmic, però també social”, assenyala la regidora Núria Arrebola per destacar les polítiques de promoció del consistori. En aquest sentit, coincideix amb l'ARC que el teixit comercial ha sortit enfortit de la pandèmia amb molt pocs tancaments i amb traspassos i noves obertures que han compensat les jubilacions.
“La crisi sanitària va desglobalitzar, en part, el comerç. Alguns veïns van prendre consciència del comerç del seu poble”, admet Hernández. Els negocis, per la seva banda, es van haver de reinventar. “Estratègies com repartir o acceptar comandes per telèfon o whatsapp s'han mantingut”, destaca Arrebola.