Els inspectors del Departament d’Agricultura han realitzat els darrers mesos controls en unes 70 explotacions de porcí i de boví de la comarca d’Osona, dins de la mostra de condicionalitat de la campanya 2008/2009. La condicionalitat abasta una sèrie de requisits que ha de complir el pagès en benestar animal, traçabilitat, identificació dels animals, higiene, pla de gestió, entre altres matèries, per poder cobrar l’ajut de la Declaració Única Agrària (DUN), que és l’únic ajut europeu que reben per a la producció.
Aquest mes d’abril, una quarantena dels ramaders que van tenir inspeccions han rebut una carta en la que se’ls comunica que incompleixen el que estableixen alguns aspectes de la normativa vigent en matèria de benestar animal i, en conseqüència, se’ls retindrà entre un 1% i un 3% de la totalitat de l’import dels pagaments corresponents a les sol•licituds d’ajut de la DUN que hagin presentat el 2008. Els pagesos disposen de 10 dies, comptats a partir de l’endemà que hagin rebut la carta, per efectuar les al•legacions que considerin oportunes.
Unió de Pagesos considera que les penalitzacions s’han aplicat en base a interpretacions equivocades de la normativa o del qüestionari que van omplir els pagesos. Per trobar una solució a l’assumpte, es va reunir amb responsables de la comarca del sindicat amb responsables de normativa del Departament d’Agricultura, que van mostrar bona disposició per solucionar aquells casos en què, efectivament, hi hagi hagut errors. El sindicat ha detectat alguns casos semblants en altres comarques.