Vic aprova un pressupost municipal que creix un 10,3%

Publicat el 20 de desembre de 2007 a les 19:16
 
Desglossament de les partides principals
 
El pressupost, en el capítol d'ingressos presenta un increment de la partida de  transferències corrents del 19,72%, situant-se en els 12,6 milions d'euros. L'increment d'aquestes transferències, que provenen de subvencions d'altres entitats, com l'Estat espanyol o la Generalitat, supleixen la disminució d'ingressos que l'Ajuntament patirà després de l'aplicació d'un increment mínim d'impostos i de taxes. Tot i això, els impostos directes, amb 17,6 milions d'euros, continuen sent la principal font d'ingressos municipals.

Pel que fa a les despeses, l'increment més gran és el de personal, amb un 17,55%, i gairebé 13 milions d'euros. Béns i serveis, amb 15 milions d'euros és la partida més important de despeses.
 
Pel que fa al pressupost desglossat segons les diferents àrees de l'Ajuntament, cal advertir que la comparació amb el pressupost del 2007 es complexa ja que s'han redistribut algunes funcions, com Joventut o algunes d'Urbanisme, que passen a altres àrees.
 
En aquesta divisió, la partida més important se'n va cap a Serveis i Règim Interior, amb 14,5 milions d'euros i un increment del 21,58%. En gran part, això és degut a la incorporació de nous treballadors, 27 en total, entre ells sis membres de la Guàrdia urbana, sis treballadors als Barris (tècnics, agents cívic) i quatre a l'àrea d'Afers socials i ciutadania. Aquesta darrera àrea inclou brigada i Guàrdia Urbana, i compta amb uns 150 funcionaris.

Afers Socials i Ciutadania és l'àrea que té un major creixement (28,78%), bàsicament perquè ha incorporat Joventut i Cooperació al Desenvolupament. Presenta 3,2 milions d'euros que es dedicaran sobretot, segons la regidora Gràcia Ferrer, a millorar la convivència i la cohesió social, "a potenciar la ciutadania".
 

L'altre gran partida és la que es destina a Educació, amb 3,3 milions d'eruos. Aquesta àrea engloba Cultura i Esports, també. "És un objectiu prioritari d'aquest Ajuntament potenciar l'Educació i millorar la cohesió social", ha explicat la regidora de l'àrea, Anna Erra. 
 
L'àrea d'Alcaldia concentra temes com la comunicació i publicitat de l'Ajuntament, amb 427.000 euros, i també una petita partida, molt criticada per l'oposició, de 60.000 euros, "a disposició" per a les situacions imprevistes.
 
Pel que fa als instituts i patronats, el pressupost és el següent: 1,5 milions d'euros a ImpeVic, 0,8 a l'Institut Municipal d'Esports, 0,6 a l'IMAC, i 83.000 euros al Patronat d'estudis universitaris
 
Els eixos
 
En una llarga exposició, Josep Burgaya (PSC), regidor d'Economia i Hisenda, ha definit els eixos dels pressupostos, que prioritzen "a les persones i als ciutadans", i tenen cinc àrees importants: educació, benestar social, seguretat, cohesió ciutadana i qualitat urbanística. Ha dit que hi havia hagut un "gir social, amb preferències socials claríssimes"

Burgaya també ha explicat que, per tal de racionalitzar l'estructura interna de l'Ajuntament, s'han configurat cinc àrees de gestió i s'ha promogut la transversalitat. Ha destacat l'esforç fiscal que s'ha fet des de l'Ajuntament, amb la "contenció i disminució" dels impostos i les taxes. També ha esmentat l'aposta per promoure programes i projectes "ben definits, no plantejaments abstractes".
 
El regidor d'Economia ha respost a la crítica de la manca d'inversions dient que s'inclouran en el futur pla d'inversions pel quadrienni que ha de servir per dotar aVic dels equipaments i serveis "que la ciutat necessita", i que seran consensuats i discutits amb tots els grups de la corporació.
 
Josep Burgaya
 
L'oposició, en canvi, ha trobat els pressupostos molt semblants als anteriors. Josep Anglada (PxC) i Xavier Tornafoch (ICV-EUiA) han apuntat que eren "continuïstes". També Laia Jurado, que ha anat més enllà i ha dit que eren uns pressupostos de CiU, que era qui "marcava les pautes".
 
Tornafoch ha dit que no hi veia cap gir social ni ecològic i que hi trobava a faltar "ambició en medi ambient, un institut municipal d'Educació i un pla director de participació ciutadana", entre d'altres propostes. Tot i això, el regidor ecosocialista ha celebrat l'increment del pressupost destinat al transport urbà,  educació, tot i que dubta de la "manera com es distribuiran" algunes partides, en referència, sobretot, a les escoles bressol.

Els sous de l'equip de govern, en el punt de mira de l'oposició
 
Anglada ha dit que els únics canvis en relació als anys anteriors havien estat l'increment dels sous dels regidors de l'equip de govern. En el nou pressupost, aquests sous no s'han apujat, però s'ha aprovat (en un punt de l'ordre del dia del ple d'avui i inclòs en el pressupost) l'augment de la dedicació de l'alcalde i quatre regidors, amb el conseqüent augment de remuneració. Així, Vila d'Abadal passarà a tenir una dedicació del 90% i passarà a cobrar 70.000 euros. Els altres són Josep Burgaya (80 % i 48.000 euros), Gràcia Ferrer (70% i 42:000 euros), Toni Serrat (90% i 54.000 euros) i Jacint Raurell (50% i 28.000 euros). En total, els sous de tots els regidors costaran més de 800.000 euros. Anglada ha qualificat aquest increment de "saqueig a l'Ajuntament".
 
La CUP també han criticat aquest augment de sous i han proposat una reducció del 50%. També ha criticat el gran nombre de personal de confiança.
 
Burgaya ha defensat que la dedicació dels càrrecs polítics ha d'estar remunerada, i ha dit que no es podia apel•lar al "voluntarisme", ja que els regidors havien de reduir la seva dedicació professional en altres àmbits.
 
A corre-cuita

Tots els grups de l'oposició han lamentat la manca de temps per poder estudiar els pressupost final, que van rebre el passat dilluns. "L'equip de govern vol negociar? Estic segur que l'oferta de negociació i la voluntat hi és, però a la pràctica, amb aquest termini tan curt, no és factible", ha dit Quim Soler (CUP). Xavier Tornafoch ha assegirat que l'equip de govern tenia "poc interès en negociar el document".
 
Josep Burgaya ha respost que el pressupost inicial (no el definitiu) el tenien els grups ja fa 15 dies i que aquest termini era suficient.
 
-------
NOTA DE PREMSA
AJUNTAMENT DE VIC
Vic aprova un pressupost pel 2008 de 44.411.185€

Es prioritzen les inversions en educació,  benestar social, seguretat, cohesió ciutadana i qualitat urbana
 
Representa un increment del 10,3% respecte el passat exercici

L'Ajuntament de Vic ha aprovat avui, en un ple extraordinari, un pressupost consolidat per a l'any 2008 de 44.411.185€. Es tracta d'un pressupost que té com a objectiu millorar la qualitat de vida dels ciutadans, millorar i ampliar l'atenció i el servei a les persones i augmentar l'eficiència en l'aplicació dels recursos, un pressupost que segons el regidor d'Economia i Hisenda, Josep Burgaya "suposa un clar gir social". El pressupost representa un increment del 10,3% respecte el passat exercici. 
 
També reflecteix la prioritat per l'educació, el benestar social, la seguretat, la cohesió ciutadana i la qualitat urbana, i pretenen dotar del mateix nivell de serveis al conjunt de la ciutat, facilitar l'accessibilitat als serveis municipals a tots els ciutadans, racionalitzar l'estructura interna de l'Ajuntament amb la configuració de noves àrees i la promoció de la transversalitat.
 
En la línia d'ingressos, el pressupost 2008 de l'Ajuntament de Vic farà una contenció i disminució de la càrrega impositiva als ciutadans i una  contenció en el creixement de les taxes. També es pretén millorar l'eficiència en la gestió dels serveis que en són objecte, tendir a l'autofinançament dels programes i activitats, augmentar les transferències econòmiques d'altres institucions i generar un estalvi net suficient per a poder cometre noves inversions.
 
Pel que fa les despeses, el nou pressupost aposta per la contenció d'aquesta i també per la contenció de l'augment de la partida de despeses de personal. La intenció ha estat fer un pressupost no incrementista i apostar per la dotació a programes i projectes ben definits. D'altra banda, els pressupostos suposaran la millora en l'eficiència en la gestió de recursos i l'establiment de mecanismes de claredat i transparència en l'assignació, ús i eficàcia dels recursos pressupostaris.
 
Els pressupostos han estat aprovats amb els vots favorables dels grups municipals a l'equip de govern de CiU, PSC, ERC i amb el vot en contra de la PxC i la CUP i l'abstenció d'ICV.
 
A part dels pressupostos, el Ple Extraordinari ha tingut altres punts, entre els quals cal destacar:
Aprovació de les fitxes de sol•licitud d'inclusió en el Pla Únic d'Obres i Serveis de Catalunya pel període 2008-2010, les actuacions següents:
 
Urbanització del carrer de Santa Anna (2008), amb un pressupost de 4.633.561,84€, dels quals l'Ajuntament n'aporta 3.983.561,84€ i una subvenció de 650.000€.
 
Urbanització del carrer Nou, al tram entre el carrer Manlleu i la carretera de Roda (2009), amb un pressupost de 1.532.369,62€, dels quals l'Ajuntament n'aporta  882.369,62€ i una subvenció de 650.000€.
 
Urbanització del carrer Manlleu, al tram entre la rambla del Passeig i la ronda Francesc Camprodon (2009), amb un pressupost de 1.617.507,37€, dels quals l'Ajuntament n'aporta  967.501,37€ i una subvenció de 650.000€.
 
Pavimentació de camins veïnals situats al sector Nord del nucli de la Guixa (2009), amb un pressupost 234.006,36€, dels quals l'Ajuntament n'aporta 117.003,18€ i una subvenció de 117.003,18€.
 
Pavimentació del camí ral entre Vic i Malla, de can Sibiu a Can Soler de Malla (2009), amb un pressupost 159.464,29€, dels quals l'Ajuntament n'aporta 79.732,13€ i una subvenció de 79.732,13€.
Portada d'aigua en alta al Turó de l'Armengol, amb un pressupost de 523.584,45€, dels quals dels quals l'Ajuntament n'aporta 26.179,23€ i una subvenció de 497.405,22€.
 
Construcció de nova biblioteca (2010), amb un pressupost de 7.218.153,36€ dels quals dels quals l'Ajuntament n'aporta 3.609.076,68 i una subvenció de 3.609.076,68€.
 
S'ha aprovat l'increment de tarifes sobre el subministrament d'aigües en un 4,2%:
Mínim cost facturable: 36m3/ abonament/ trimestre
Ús domèstic:                        
Fins al mínim: 0.3633€/m3
Excés del mínim: 0.5508€/m3
Subministrament per aforament: 0.4727€/m3
Ús industrial: 0.5064€/m3
 
S'ha aprovat la revisió de preus del transport públic de Vic. Els preus s'incrementen en un 4,3% sobre les tarifes anteriors:
Bitllet ordinari: 1€
Bitllet transbordament: 1.10€
Multiviatge simple 8€
Multiviatge transbordament: 8.70€
Multiviatge per a jubilats simple: 7€
Multiviatge per a jubilats transbodament: 7.60€
 
Durant l'explicació dels pressupostos i en la part que respon a Territori i Urbanisme, el cap d'aquesta àrea, Xavier Solà, ha destacat que "hi ha una partida de 184.000€ per tal que, en el moment en què sigui possible i s'hagi realitzat l'estudi per a la millora del transport urbà, la gent gran de Vic tingui el transport gratuït."
 
----------------
NOTA DE PREMSA
ICV-EUIA / INTERVENCIÓ DE XAVIER TORNAFOCH
 
Consideracions:
 
A)
- El pressupost és el document més important que aprova el consistori durant l'any, no és un tema exclusivament econòmic, si no que es l'expressió numèrica d'una voluntat política. Es la plasmació del programa de govern municipal. Podríem parlar d'una segona investidura, fins i tot.

- Això fa que calgui temps per a estudiar-lo i, si és voluntat de l'equip de govern, negociar-lo. En aquest cas, he de dir que el temps ha estat esquifit, de fet la proposta definitiva la vam rebre els grups de l'oposició aquest mateix dilluns.

- Aquesta qüestió ens remet, per tant al segon concepte que jo apuntava: la negociació. És veritat que l'equip de govern ha manifestat la voluntat de negociació, ara bé nosaltres considerem que, en les circumstàncies en què s'ha expressat aquesta voluntat, pel poc marge de temps òbviament, al que l'equip de govern es referia és a la voluntat de sumar consensos, ben legítima d'altra banda, però no a les ganes de treballar seriosament un suport ferm al pressupost. Són coses diferents: una cosa és la foto, l'altra és la negociació política de debò, que requereix, entre d'altres coses, temps.

- De fet, l'actual equip de govern no en té necessitat d'una negociació seriosa, els vots de què disposen els permeten governar sense donar massa explicacions, i així ho fan, i sense renunciar a cap de les seves voluntats per a donar cabuda a les dels altres. Algú dirà que la política és així, utilitzant el tòpic que es fa servir en el món del futbol.

- Tanmateix, nosaltres pensem que està bé que el pressupost es porti a aprovació abans de que acabi l'any per tal que entri en vigor l'1 de gener. És la manera correcta, pensem, de culminar l'elaboració del document.
 
B)
- Observant el pressupost a vol d'ocell, i després d'una primera lectura, la imatge que se'ns apareix és el d'una gran planura ubicada entre dos pics. És a dir, un cert continuisme en la despesa general, flanquejat per dues puntes que s'han de subratllar: el gabinet d'alcaldia (amb el seu personal, les partides per a publicitat, etc) i els sous dels regidors de l'equip de govern (uns 55.000 euros de promig per cada un d'ells). Insisteixo en què aquesta seria la primera lectura.

- Tanmateix cal baixar al detall per a observar més coses, algunes de bones, d'altres de no tan bones.

- Educació: aquesta és una partida que passarà a representar el 7% del pressupost municipal (bona notícia), però que ho fa, no tan perquè s'incrementin les partides pròpies, sinó perquè s'afageixen en aquesta secció algunes que provenen d'altres arees (escola d'educadors, per exemple) o bé perquè se'n creen de noves (l'aportació a la Fundació per a les Llars d'Infants). En qualsevol cas, no voldria deixar de subratllar que l'augment d'aquesta secció és una bona notícia i és innegable que són partides que actuaran sobre el món de l'educació. També voldria dir, però, que la forma en que es distribuiran alguns d'aquests recursos, a nosaltres no ens agrada (escoles bressol: transferència de diners públics a escoles privades sense cap o amb poc control públic).

- Cultura: Pensem que la partida de la Beca Ciutat de Vic s'hauria d'incrementar (si es vol potenciar aquest esdeveniment) i ens agradaria que les subvencions i ajudes a les entitats es portessin a terme a través de convocatòria pública, és més transparent i més democràtic i sobretot preveu contra la temptació del clientelisme, sempre present en algunes càrrecs públics.

- Barris: celebrem que s'augmenti la dotació per al manteniment del centre del Remei ( de 23.700 a 50.000 €), però trobem de difícil justificació que s'estanqui amb tendència a la baixa el manteniment dels altres centres cívics (hi ha vida més enllà del Remei) i no entenem la reducció en el manteniment dels Ciberateneus (de 140.000 a 40.000 €). Finalment, lamentem que la partida que nosaltres vam consolidar en el pressupost per a l'organització d'activitats als centres cívics (30.600 €) no s'incrementi, ans al contrari passa de 30.600 a 30.000 €. Sense recursos els centres cívics difícilment tindran vida.

- Habitatge: Lamentem que tot el que ens pot oferir aquest equip de govern en promoció d'habitatge siguin els 40.000 € per a "Promoció d'habitatge" i els 20.000 € per a l'Habitatge Jove. No queda clar quina voluntat tenen vostès al voltant de l'OLH , que hauria de sortir retolada com a tal, i tampoc queda clar quines previsions, estudis o prospectives pensen fer amb aquest tema si hi dediquen tant pocs recursos. Crec, sincerament, que el govern té una voluntat clarament involucionista en matèria d'habitatge públic respecte del que s'assegurà a començaments d'aquesta legislatura. I crec que aquesta involució s'està portant a terme a desgrat del regidor encarregat de portar ara aquests temes, el senyor Raurell, perquè jo crec que ell sí té interès en desenvolupar habitatge assequible a Vic, alguns del que l'envolten no. És un tema que no els interessa i ho demostren. També, pensem que caldria contemplar la creació del Patrimoni Municipal del Sòl i Habitatge tal com diu l'article 156 de la Llei d'Urbanisme de Catalunya (modificat pel Decret Llei del Govern de Catalunya 1/2007, de 16 d'octubre) pel que fa a la obligatorietat i definició, i el seu Reglament en l'article 222.4, pel que fa a la naturalesa, gestió i incorporació en els pressupostos municipals. També volem mostrar la nostra confrmitat en què cap de les 27 places de nova creació corresponguin a un tècnic de nivell mig i a un administratiu per a l'OLH, fet que demostra el seu desinterès en aquesta qüestió.

- Transport urbà: com sempre, el senyor Serrat el més aplicat i el més diligent, la seva secció creix (no només en xifres sinó també amb projectes interesants). Pel que fa al transport públic, valorem positivament l'augment de la partida destinada a la subvenció d'aquest servei, tot i que incorpora altres despesses més enllà de la concessió (de 270.000 a 509.000 €). Això indica si més no la voluntat d'actuar en la direcció de potenciar aquest servei públic.

- Afers socials i ciutadania: en aquesta secció hi ha coses bones i coses molt criticables. D'entrada, és important la major dotació del SAD (tot i que caldria reformular-ne les bases per a fer-lo més accessible, i adaptar-lo la Llei de la Dependència). Ens sembla molt malament la poca despesa destinada a joventut (27 € per jove/gent gran 51€ per persona). El poc compromís amb projectes que s'havien acordat en l'anterior legislatura i que els jovent espera (local autogestionat per a joves). Lamentem  les poques ganes de millorar l'Hotel d'Entitats (allà s'hi han de fer obres de reforma importants per una simple qüestió de seguretat i no s'abordaran amb aquests esquifits 20.000 € que hi dediquen), també lamentem que en aquest àmbit no s'estableixi cap programa de suport a les entitats o viver d'entitats, seria un servei que agrairien. Lamentem, també, que no es faci convocatòria pública per a les a subvencions a les entitats i que s'opti per a fer-ho a dit (clientelisme...) i que l'import global dedicat a ajudes socials baixi de 147.000 a 107.000 €. Finalment trobem positiva l'embranzida que es vol donar a l'Oficina d'Acollida, que des del nostre punt de vista hauria de ser visible, no una taula.

- Medi ambient: contemplem amb certa perplexitat l'estancament de la despesa en l'area d'acció ambiental i sensibilització (en aquest aspecte som un ajuntament "especial" de 254.000 a 184.000 €). Trobem molt malament que abandonin el projecte de creació d'un Centre d'Informació Ambiental, quan la majoria de municipis de les característiques de Vic, i sobretot els que governa l'esquerra, s'afanyen a posar-los en marxa perquè és una eina útil i efectiva que incideix damunt les noves generacions.

- Cooperació i Desenvolupament: aquí agraeixo que la senyora Ferrer hagi conservat no només l'esperit, sinó també la lletra, en aquest cas les xifres, del que jo pretenia per aquesta secció, no sé si ho ha fet per convenciment o bé per mandra de pensar coses diferents, en qualsevol cas, li ho agraeixo i l'encoratjo a treballar perquè aviat no sigui el 0'7% sinó l'1% el que es dediqui a cooperació al desenvolupament, nosaltres estarem amb vostè.
 
C) En resum, que contemplant el pressupost en el seu conjunt, i valorant tot allò de positiu que conté, i em sembla que ja he citat unes quantes coses que ens agraden, no hi sabem veure cap gir social ni ecològic, ens movem en un marc de continuïtat, fins a cert punt comprensible pel fet que és el seu primer pressupost, excepte en dos àmbits (el gabinet d'alcaldia i els sous dels regidors del govern). La resta: una de freda i una de calenta. És per això que nosaltres voldríem, entre d'altres coses que aquest pressupost anés acompanyat d'una Memòria d'Alcaldia: un document polític que ens expliqués que és el que vostès pretenen amb aquests números. S'han cansat de repetir-ho.
"nosaltres no assumim el passat i volem mirar endavant, amb noves idees i nous projectes per a fer una ciutat diferent". Doncs bé, perquè no ho expliquen, perquè no ens diuen cap a on volen anar i com. Aquest document, en aquest primer pressupost, del primer any de mandat, no és opcional, des del nostre punt de vista és imprescindible.
 
A més nosaltres hi trobem a faltar moltes altres coses:
 
En l'àmbit del Medi Ambient, ja ho he apuntat abans, ens  falta una major ambició: no hi ha contemplat cap Pla contra la contaminació acústica, ni cap carta del paisatge local, ni un equipament propi d'educació i difusió ambiental. No s'expliciten compromisos locals per a la prevenció del canvi climàtic.
 
En l'àmbit  de la cultura no es preveu la confecció d'una carta arqueològica, per exemple.
 
En l'àmbit de ciutadania no es cita cap Pla Local d'Inclusió, ni cap Pla municipal d'organització dels usos del temps. Ni es preveu el desenvolupament d'una actuació llargament reclamada pel nostre grup: els horts per a la gent gran.
 
En l'àmbit  de l'Educació es deixa de banda la constitució d'uns instrument municipal de gestió i coordinació pedagògica: un Institut Municipal d'Educació.
 
En l'àmbit de la participació no es preveu la confecció d'un Pla Director de participació ciutadana.
Podríem afegir més coses, però aquestes en són unes quantes, i ben emblemàtiques.
 
Així doncs, i valorant tot el de positiu que hi ha en el pressupost, i també evidenciant allò que hi falta, nosaltres ens abstindrem, una abstenció que també s'ha d'interpretar, com ja he dit al començament, en funció del poc interès demostrat per l'equip de govern en acordar i consensuar el document, vist els terminis en què s'han anat coneixent els números.