Vic i Reus seran les primeres ciutats en tenir aules específiques per a immigrants

Publicat el 17 de gener de 2008 a les 14:12

Aquestes aules suposaran un reforç a les aules actuals d'acollida, que actualment hi ha a les escoles i que continuaran funcionant.

L'alcalde Josep M. Vila d'Abadal, en declaracions efectuades a osona.com, s'ha mostrat molt satisfet, ja que aquesta era una petició que s'havia fet al Departament des de l'Ajuntament de Vic. "No és cap imposició, sino una necessitat per als nouvinguts, per conèixer la cultura i la llengua, i per facilitar que siguin més ben rebuts", ha dit l'alcalde.
 
"A més, permetrà reduir el número de places que s'han de reservar per als immigrants que arriben a mig curs i solucionar així els problemes que hi ha amb les famílies autòctones que no poden escollir escola perquè no hi ha les places suficients. Això ajudarà a evitar alguns conflictes", ha afegit.
 
De moment, encara no hi ha definit com es posarà a la pràctica el sistema a Vic. La propera setmana, l'alcalde es reunirà amb representants del Departament d'Educació per començar a posar fil a l'agulla. "Tot hauria de quedar enllestit abans de les matriculacions, al mes d'abril", ha assenyalat Vila d'Abadal.
 
--------
Reus i Vic acolliran l'experiència pilot de centres educatius especials per a immigrants que ha engegat Educació
Laia Sánchez // ACN
 
Barcelona.- Reus i Vic han estat els dos municipis seleccionats per iniciar l'experiència pilot de centres educatius especials per a immigrants que el Departament d'Educació ha engegat i que començaran a funcionar el 2008-2009. Aquests espais seran "independents" dels centres escolars i acolliran l'alumnat que arriba un cop el curs ja ha començat, ja sigui de primària o secundària. Des del setembre s'han incorporat al sistema educatiu més de 2.500 alumnes i, actualment, hi ha 133.000 alumnes estrangers, el 12,5% de la població escolar de Catalunya. Aquests espais seran gestionats i finançats conjuntament pel Departament i els ajuntaments.
 
Segons el conseller d'Educació l'experiència pilot s'inicia a aquests dos municipis perquè han mostrat interès en posar en marxa aquesta nova iniciativa. I ha assenyalat que és una "experiència útil" i el que pretén és "enfortir els mecanismes actuals" com les 1.174 aules d'acollida i els 95 plans educatius d'entorn. A més ha insistit que és un projecte "explícitament integrador i no segregador", destinat a "consolidar els valors de l'equitat i l'excel•lència".
 
Una iniciativa que s'aplicarà a petició dels municipis que ho sol•licitin. Altres possibles zones ha comentat el conseller que podrien ser Salt (Gironès), determinades zones de l'Hospitalet de Llobregat (Barcelonès) o dels entorns de les grans ciutats de Catalunya, ja que són indrets que demanen una "política de fons i una intensificació del model vigent".
 
Els alumnes seran destinats a aquests centres per decisió dels criteris que estableixin els Serveis Educatius. En aquests espais els nouvinguts rebran classes bàsicament lingüístiques i coneixements de la realitat social catalana, així com també poden participar en cursos que no necessàriament han d'estar vinculats a l'edat de l'alumne, ja que hi formaran part tant alumnes de primària com de secundària.
 
El temps en aquests espais d'acollida serà temporal, "quant menys millor", ha matisat el conseller. En qualsevol cas, "en cada principi de curs s'ha de posar a zero aquesta aula" i no "hi ha possibilitat de continuïtat". Per això estaran "permanentment oberts", inclòs l'estiu, perquè és la manera d'"anticipar i facilitar" la "integració correcte" a l'inici de curs. A més, segons Maragall, es pot donar el cas que molts nens arribin el març, juny o juliol, i que per tant el setembre ja es puguin incorporar a un centre ordinari.
 
El conseller ha dit que aquests espais d'acollida són un model similar el de les escoles rurals, a les quals hi ha una barreja d'edats. A més defensa que aquest criteri s'inclogui en el marc de la nova llei del concepte d'autonomia que ha de ser "exercit amb molt més freqüència del que ho és ara".
Un cop finalitzada l'etapa transitòria, l'administració, d'acord amb els pares i tutors podran matricular-lo a qualsevol dels centres de la zona educativa. Tot i que Maragall ha apuntat que en la majoria dels alumnes anirà a l'aula d'acollida perquè no hauran completat ni el procés de domini lingüístic ni d'integració en la realitat educativa que els acull.
 
D'altra banda, aquest sistema pilot també inclou que els pares puguin participar en determinades activitats.
 
--------------
L'alcalde de Vic diu que 'des del primer dia' ha apostat per reformular la integració a les aules dels alumnes nouvinguts
 Marc Riera i Morató // ACN
 
Vic.- L'alcalde de Vic, Josep Maria Vila d'Abadal, es mostra molt satisfet que la ciutat formi part de la prova pilot del Departament d'Educació per crear uns espais d'acollida transitoris destinats a preparar els alumnes nouvinguts abans de la seva incorporació a l'aula curricular. Per Josep Maria Vila d'Abadal, "des del primer dia vam deixar clara la necessitat d'algun canvi en el model educatiu" per millorar la integració dels alumnes que acaben d'arribar. L'alcalde diu que confia anar perfilant la setmana vinent la proposta d'aquesta nova prova pilot amb la Conselleria d'Educació. Aquestes aules seran gestionades pels ajuntaments.
 
L'alcalde osonenc diu que des de l'inici del mandat van proposar modificacions en l'anomenada "Model Vic" d'escolarització. Fa uns mesos, l'alcalde de Vic, i el conseller Ernest Maragall van parlar al entorn d'aquest pla pilot en la visita del titular d'educació en diferents escoles de la ciutat. Llavors, l'Ajuntament de Vic va manifestar la seva predisposició a participar-hi.
 
Vila d'Abadal diu que espera que els propers dies  es perfilarà com funcionarà el projecte. Inicialment, la intenció de la Generalitat es que aquestes aules estiguin gestionades pels municipis. L'alcalde de Vic diu que si es així "els recursos hauran de venir del Departament d'Educació" perquè els ajuntaments "no disposem de disponibilitat econòmica per un projecte d'aquesta importància".
 
-------------------
NOTA DE PREMSA
DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ
 
Educació impulsarà una experiència pilot per millorar l'atenció als alumnes nouvinguts

Es tracta d'un sistema d'acollida immediata en espais transitoris per l'alumnat que arriba un cop començat el curs i començaran a funcionar el 2008-2009 a dos municipis: Reus i Vic.
 
Aquest mecanisme permetrà coordinar millor l'atenció als nous alumnes i a les seves famílies per part dels serveis educatius i i socials en zones amb un elevat número de mobilitat de població nouvinguda . El sistema facilitarà la identificació i escolarització dels alumnes nouvinguts en zones educatives i el funcionament dels centres ordinaris. . Educació reforçarà recursos i personal com les aules d'acollida i els plans educatius d'entorn en els centres escolars que tenen un elevat número d'alumnat nouvingut . Des del setembre, s'han incorporat al sistema educatiu més de 2.500 nous alumnes. Actualment, hi ha 133.000 alumnes estrangers, el 12,5% de la població escolar de Catalunya.

El Departament d'Educació iniciarà el setembre vinent una experiència pilot amb l'objectiu de millorar la integració de l'alumnat nouvingut que arriba un cop començat el curs escolar en determinades zones educatives. Per aconseguir aquest objectiu, es crearan uns espais d'acollida transitoris gestionats d'acord amb els Ajuntaments, que permetran una cooperació més directa amb els serveis educatius de cada municipi.
 
L'experiència pilot començarà en dos municipis que han mostrat interès en posar en marxa aquesta nova iniciativa per atendre de manera més individualitzada l'alumnat estranger arribat un cop iniciat el curs. Reus i Vic. Es tracta d'espais provisionals habilitats allà on hi ha una forta presència de població estrangera i on els centres viuen cada curs un gran nombre d'altes i baixes de matriculació pels moviments migratoris.
 
El sistema és una iniciativa pilot destinada a consolidar els valors de l'equitat i l'excel•lència en l'educació que el Departament d'Educació està aplicant ja amb èxit des del curs 2004-2005 amb les 1.174 aules d'acollida que ja estan en marxa i els 95 plans educatius d'entorn. Aquesta experiència pilot, que s'aplicarà a petició dels municipis que ho sol•licitin donada l'alta mobilitat de població nouvinguda dins de la zona educativa a la qual pertanyen, persegueix que els alumnes nouvinguts entrin a les aules amb una formació lingüística suficient, els coneixements de la realitat social catalana i la inclusió en cursos que no necessàriament han d'estar vinculats a l'edat de l'alumne sense necessitat de canviar de centre.
 
Funcionament dels espais
 
Els alumnes que arribin un cop iniciat el curs i que rebin un dictamen dels Serveis Educatius conforme són alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) s'escolaritzaran en els espais d'acollida. Aquests espais també estaran oberts durant l'estiu.
 
Els alumnes d'aquests espais d'acollida transitoris participaran també en les activitats dels plans educatius d'entorn que organitzin els ajuntaments i/o les zones educatives corresponents facilitant així la interacció amb els ciutadans i la resta d'alumnes.
 
El sistema pilot persegueix intensificar l'atenció global als nois i noies així com a les seves famílies, que també podran participar en determinades activitats encaminades a la integració per part dels Serveis Educatius i socials de cada municipi.
 
Un cop finalitzada l'etapa transitòria en aquest espai, l'administració, en virtut de la zona educativa a la qual està adscrit l'alumne podrà, d'acord amb els seus pares i/o tutors, matricular-lo a qualsevol dels centres de la zona contribuint així a un procés de escolarització més equitativa de l'alumnat i alleugerint la concentració d'alumnat immigrant que ara es produeix fruit de la matriculació d'aquest alumnat en els centres més pròxims al seu domicili.
 
Complement a les aules d'acollida: Discriminació positiva per els centres amb més immigració
 
L'experiència que s'iniciarà l'any que ve com a programa pilot és un reforç puntual per a casos molt concrets dels actuals plans de Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social que coordinen les aules d'acollida i els plans educatius d'entorn així com els programes d'immersió lingüística.
 
Dintre d'aquest marc, el Departament d'Educació iniciarà el curs vinent una política de discriminació positiva de recursos i personal dirigida als centres que acullen bona part de la població nouvinguda.