Han hagut de passar 13 anys perquè el Tribunal Constitucional (TC) digués alguna cosa. Finalment, l'alt tribunal ha rebutjat el recurs del PP i ha avalat la llei de l'avortament que va impulsar el govern de José Luis Rodríguez Zapatero l'any 2010. Després d'un debat intens que va començar dimecres, la majoria progressista ha frenat l'esborrany de la ponència del magistrat conservador Enrique Arnaldo. Qui se n'encarregarà ara serà la vicepresidenta del TC, Inmaculada Montalbán, progressista i especialista en perspectiva de gènere. L'esborrany de Montalbán es votarà el ple per formalitzar l'aval del TC a la llei de l'avortament una dècada més tard.
La majoria progressista, que controla l'alt tribunal des de la renovació de l'any passat, ha rebutjat la ponència d'Arnaldo perquè considera que la llei de l'avortament és constitucional. El magistrat conservador s'ha apartat de la redacció d'un nou text, i el president Cándido Conde-Pumpido ha encarregat l'elaboració de la sentència a Montalbán. És la primera decisió rellevant del nou TC, que es va posar com a objectiu resoldre qüestions encallades de feia anys, com ara els recursos contra la llei de l'avortament o contra la llei d'Educació de l'exministra Isabel Celaá. També lleis de rellevància social, com ara la llei de l'eutanàsia, una de les més importants d'aquesta legislatura.
La llei del 2010 estableix un model de terminis que reconeix el dret de la dona a avortar en les primeres 14 setmanes de gestació sense haver de donar explicacions ni haver de complir cap requisit, i fins a la 22 si existeix risc "greu" per a la salut. Obre la porta als avortaments en menors de 16 i 17 anys sense l'obligació de disposar del consentiment els progenitors, tot i que com a mínim un dels dos ha d'estar informat de la decisió. Aquest últim punt, però, va quedar eliminat a la reforma que el PP va fer el 2015, i per tant previsiblement el TC ja no s'hi pronunciarà.
El TC també avala la constitucionalitat de l'article de la llei del 2010 que regula la possibilitat que els metges es declarin objectors de consciència per no practicar avortaments.
El TC emet sentència sobre una llei que està a punt de ser superada per la nova norma del govern de Pedro Sánchez que encara es troba en tramitació a les Corts. La nova norma manté l'avortament lliure fins a la setmana 14 de gestació, estableix l'avortament per causes mèdiques fins a la setmana 22, i elimina aquest requisit d'informació per a les dones que volen interrompre el seu embaràs. A més, torna a permetre que les dones de 16 i 17 anys adoptin la decisió sense haver de consultar els pares.
El TC avala 13 anys després la llei de l'avortament de Zapatero
La majoria progressista tomba la ponència del conservador Enrique Arnaldo i serà la vicepresidenta, Inmaculada Montalbán, l'encarregada de redactar la sentència que rebutgi el recurs del PP
ARA A PORTADA
-
La pitjor elecció per a Trump: com afectarà la tria del fill de Khamenei en la guerra a l'Iran? Pep Martí i Vallverdú
-
-
-
L'Ibex-35 acumula una caiguda del 7% en una setmana, el pitjor registre des de fa quatre anys Redacció
-
Educació apuja l'aposta amb el salari: convenç CCOO i UGT però indigna la resta de sindicats David Cobo
- Bernat Surroca Albet
- Cap de Política de Nació
Publicat el
09 de febrer de 2023 a
les 13:25
Actualitzat el
09 de febrer de 2023 a les
13:57
Et pot interessar
-
Política
Junts busca enfortir-se com a «alternativa» davant el desacord Illa-Junqueras
-
Política
Un inspector de la UDEF diu que els Pujol van ingressar 30 milions en efectiu a comptes andorrans
-
Política
Junts adverteix que unes eleccions anticipades serien «la culminació del fracàs» d'Illa i ERC
-
Política
La federació d'ERC a Barcelona reeditarà el duel entre afins i crítics de Junqueras i Alamany
-
Política
Moret, a ERC: «Ningú ha descartat la recaptació de l’IRPF; estem parlant de tempos»
-
Política
Tres anys sense nous pressupostos de la Generalitat, gairebé el període més llarg de la història
