Mas vol demanar per carta a Rajoy que no posi pals a les rodes del 9-N

Francesc Homs recorda al president espanyol que a la futura reunió s'ha de parlar "de tot" | Camacho critica la trobada perquè la consulta "és il·legal" mentre veus del PSOE l'accepten

Publicat el 17 de juliol de 2014 a les 18:38
El president de la Generalitat, Artur Mas, presidirà aquest divendres al Parlament la tercera reunió del Pacte Nacional pel Dret a Decidir, que inclou entitats i partits favorables a la consulta. La cita estarà marcada per la trobada que Mas tindrà els propers dies amb el president del govern espanyol, Mariano Rajoy. De fet, la intenció és aprovar l'enviament d'una carta a Rajoy per reclamar-li que no interfereixi en la convocatòria de la consulta del 9 de novembre, en la línia del que li pensa demanar Mas en persona. Els integrants del pacte també avaluaran la possibilitat de celebrar un acte de reivindicació de cara a la Diada en què es visualitzin les associacions i entitats adherides.

De la seva banda, el conseller de la Presidència, Francesc Homs, ha assegurat avui que Mas està disposat a parlar de tot amb Rajoy, però ha subratllat que també vol parlar de la consulta. Aquest és l'única reflexió que ha volgut fer sobre la reunió malgrat les declaracions del president espanyol, on tornava a rebutjar parlar de la consulta amb Mas. Homs ha indicat que no sap quin dia serà la trobada i ha insistit que el Govern informarà quan hi hagi novetats al respecte. Pel que fa la reunió del Pacte Nacional pel Dret a Decidir, la desvinculada de la cita entre presidents i ha recordat que ja estava programada.

Qui sí es mostra contrària a la reunió Mas-Rajoy és la presidenta del PPC, Alícia Sánchez-Camacho, que ha avisat avui Artur Mas que no es pot reunir amb Rajoy per "intentar pactar l'incompliment de la llei". La líder popular ho considera "un greu error" i demana al president de la Generalitat que assisteixi a la reunió amb "esperit constructiu" i en nom de tots els catalans i no sols dels que volen la independència. Segons Sánchez-Camacho, si l'únic objectiu és parlar de la consulta, no creu que sigui necessària la trobada. A part, ha retret a CiU que qui té una "actitud insensata" és la formació quan "s'oblida de governar Catalunya i només treballa per un referèndum il·legal". Sánchez-Camacho ha fet aquestes declaracions aquest dijous a la tarda a Salou.

Veus del PSOE l'aproven

Sobre la reunió s'han pronunciat avui alguns líders socialistes espanyols. La presidenta de la Junta d'Andalusia i secretària general del PSOE-A, Susana Díaz, ha considerat necessari que el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, i el de la Generalitat, Artur Mas, a més de parlar sobre el futur d'aquesta autonomia i sobre la consulta sobiranista, s'escoltin i que això porti a "obrir una via de convivència" per continuar "tots junts".

Per la seva banda, el valencià Ximo Puig ha lamentat la "incomunicació" entre Rajoy i Mas i ha estimat un "escàndol", des del punt de vista "institucional", que "estiguin al mateix lloc i no es parlin". Al mateix temps, ha assenyalat que "una vegada per totes cal fixar el marc territorial estable" d'Espanya.