L'acord pel traspàs de Rodalies continua viu, malgrat el pacte amb els sindicats de Renfe i Adif per desconvocar la vaga. Així ho han deixat clar tant el PSC com ERC aquest dilluns. Després del congrés dels republicans, Oriol Junqueras ha insistit que l'acord "queda íntegra" mentre que la portaveu socialista, Lluïsa Moret, ha apuntat que el pacte assolit "in extremis" amb els representants dels treballadors "permet avançar de manera més àgil" cap al nou model i "blinda" els drets laborals i de mobilitat del personal.
L'acord amb els sindicats, però, implica canvis respecte del que es va signar en un principi. L'any 2023, ERC i el PSOE van signar, entre d'altres, que es crearia una empresa mixta, segregada de Renfe i amb majoria catalana per gestionar les Rodalies a Catalunya. Això ja va indignar els sindicats en el seu dia, amb l'argument que es posaven en risc les condicions laborals i de mobilitat. Quan l'acord va ser subscrit entre els governs català i espanyol, tot just fa un mes, els sindicats van tornar a posar sobre la taula l'amenaça de vaga.
Després de negociacions durant el cap de setmana, el traspàs es modula per tenir contents els treballadors. En un comunicat aquest diumenge, Renfe i Adif deixaven clar que la nova empresa Rodalies de Catalunya quedarà dins del paraigua del grup Renfe i, pel que fa al traspàs de l'R1, "Adif continuarà realitzant l'administració integral de la infraestructura".
Des del PSC han volgut posar en valor l'acord i han alertat de la complexitat del traspàs. "És un canvi estructural molt important", ha apuntat Moret, que ha emmarcat l'acord en un procés transitori, com també defensa ERC. "S'han de crear estructures i fer passos per al procés de traspàs per aconseguir la nova etapa de les infraestructures a Catalunya", ha afirmat. Els republicans, per la seva banda, han avalat el pacte amb els sindicats, però han avisat que, si no hi ha compliments, no es podran signar nous acords. I això posa en risc, sobretot, la viabilitat de la legislatura d'Illa.