Rodalies provoca el primer gran embolic de la legislatura a Illa

El president denuncia les "desatencions" dels últims anys i garanteix "tots els recursos" del Govern per resoldre la situació mentre creix la pressió de l'oposició perquè comparegui al Parlament per donar explicacions

Operaris miren de resoldre els problemes de Rodalies, aquest divendres
Operaris miren de resoldre els problemes de Rodalies, aquest divendres | Hugo Fernández
07 de març de 2025, 13:01
Actualitzat: 13:47h

Setmana horribilis a Rodalies. Podria ser un titular de fa deu, cinc o dos anys, però és aquest mes de març de 2025. El servei ha protagonitzat problemes pràcticament cada dia de la setmana després de les obres al túnel de Roda de Berà i les imatges dels usuaris esperant a les andanes, aturats a dins dels trens o bé caminant per les vies han estat habituals. El caos de Rodalies, la tònica habitual després d'anys de desinversió, ha provocat el primer gran embolic de la legislatura a Salvador Illa mentre creix la pressió de l'oposició perquè comparegui al Parlament a donar explicacions. 

Els problemes d'aquest divendres, provocats per una catenària vella, han enganxat el president de la Generalitat en el seu primer viatge oficial a la Catalunya Nord. Des de Perpinyà, ha demanat "excuses" als ciutadans i ha dit que els incidents viscuts aquests dies "no són acceptables". "El Govern posarà tots els recursos disponibles per revertir i resoldre la situació", ha garantit. No serà fàcil, perquè els problemes de la xarxa de Rodalies no es solucionaran a curt termini. Ho admetia la consellera de Territori, Sílvia Paneque. Caldran, pel cap baix, dos anys perquè es comencin a fer evidents "les millores" després d'anys de "desatencions". 

El PSC fa set mesos que és a la Generalitat, però el PSOE fa set anys que govern a l'Estat. Tant el president com la consellera han posat el focus en les desinversions i desatencions dels darrers anys. És cert que els governs del PP van oblidar Rodalies i ara se'n paguen les conseqüències, i que amb Pedro Sánchez a la Moncloa s'han reactivat les inversions -l'execució, però, continua a nivells baixos-, però també ho és que el Govern de Pere Aragonès va situar el reforç de Rodalies com una de les prioritats de la legislatura. "Ens hem trobat la casa amb moltes deficiències", ha dit Paneque. Sigui com sigui, Illa no ha volgut entrar en "polèmiques" després que Carles Puigdemont hagi apujat el to per la situació d'aquests dies a la xarxa ferroviària.

Qui pilota la resposta al caos és la consellera Paneque, però Illa ho ha sobrevolat en tot moment i ha estat en contacte amb les parts. El Govern manté reunions diàries amb Adif, Renfe i representants del Ministeri de Transports per identificar els problemes al tram de Tarragona a Barcelona, el més problemàtic aquests dies per les afectacions de les obres a Roda de Berà. La sintonia és bona. La incidència de la catenària del primer dia, que va tallar el servei dues hores, està resolta i Adif doblarà els equips que revisen el tram de via afectat. El problema de comunicació entre els maquinistes i el centre de control, però, encara no s'ha resolt del tot. "Estem minut a minut a sobre del que està passant per reconduir la situació", ha afirmat el president.

Més inversions, fiscalitzar els trens i avançar en el traspàs

Les tres línies d'actuació de fons continuen sent les mateixes. El Govern actua en les infraestructures amb més inversions -les obres porten problemes, diuen des de Palau, però indiquen que s'està invertint-, també es posa èmfasi en el material rodant -els trens- i la Generalitat vetllarà perquè els terminis d'entrega dels nous combois, a principis de l'any vinent, es facin correctament. La tercera línia és avançar en el traspàs de Rodalies i en el model de governança, perquè es faci "dins el termini i en la forma escaient" i permeti millorar el servei. Aquest mes de març s'han de fer públics els estatuts de l'empresa que prendrà el relleu a Renfe a partir del 2026. A Palau són conscients que cal oferir "horitzons" als usuaris, però també que els problemes no es podran resoldre a curt termini.

Mentrestant, una prioritat és poder oferir informació en temps real als usuaris, perquè coneguin l'estat del servei i puguin prendre decisions. Aquest migdia, la circulació de l'R2 sud, l'R14, l'R15, l'R16 i l'R17 havia quedat restablerta per via única entre Bellvitge i el Prat de Llobregat. El restabliment s'ha fet un cop evacuats els passatgers del tren que havia quedat aturat a uns cent metres de l'estació de Bellvitge afectat per les incidències. Segons els Bombers, s'han evacuat unes 900 persones. Aquesta evacuació ha obligat a tallar la circulació durant una estona per la presència de persones a la via. Ningú sap del cert si el servei serà millor en els pròxims dies, o si la setmana horribilis de Rodalies encara s'allargarà més temps. De moment, ha provocat el primer gran embolic de la legislatura a Illa.