El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat que proposarà al Congrés una reforma de la Constitució per acabar amb els aforaments, una mesura que pretén que entri en vigor en tan sols 60 dies. Així ho ha revelat durant la conferència per fer balanç dels seus primers dies de govern. Perquè aquesta reforma prosperi, necessitarà el suport de dos terços de la cambra, amb la qual cosa seran imprescindibles els vots del PP per limitar un dret recollir a la Constitució que tenen 250.000 persones a l'estat espanyol, entre elles, 17.600 dirigents polítics. "Espanya és reformable des de les seves institucions i dins del marc constitucional", ha assegurat el president espanyol.
Sánchez ha argumentat que Espanya està davant d'un "canvi d'època" en el qual cal donar resposta a "determinats preceptes" que la societat no entén a aquestes alçades, com ara els aforaments. "El repte és que els ciutadans tornin a creure en la política", ha argumentat Sánchez. L'aforament és una protecció que tenen els diputats, senadors, membres dels governs espanyol i autonòmics i jutges, així com els membres dels cossos policials, del Tribunal de Comptes, del Consell d'Estat i del Defensor del Poble i que fa que no puguin ser jutjats pels tribunals ordinaris.
L'objectiu del govern espanyol és circumscriure la mesura als dirigents polítics pels casos que no tinguin res a veure amb la seva activitat pública.
L'Espanya del 2030 com a horitzó
Impulsar l'anomenada "agenda del canvi", ha insistit, és el pilar d'un govern que, ha assegurat, pretén "governar en coalició amb la societat" i "guanyar una dècada". El president ha situat l'any 2030 com l'horitzó per definir "quin país vol ser" Espanya. "Jo m'imagino un país més compromès amb la justícia social", ha dit, i ha fet una crida a deixar de "caminar en cercles i avançar", sense "diagnòstics catastrofistes". Sánchez ha advertit que cal actuar davant la "dècada perduda" i recuperar la prosperitat després d'una crisi que primer va ser econòmica i, després, social i política. La recuperació econòmica, ha dit, no s'està notant a les butxaques dels ciutadans, un fet que el seu executiu es proposa revertir amb mesures per reduir la desigualtat econòmica, enfortir els drets laborals, garantir l'accés a l'habitatge, més justícia fiscal i avançar en la igualtat entre homes i dones, entre d'altres.
"No és cert que els nostres fills hagin de viure pitjor que nosaltres", ha sentenciat.al mateix temps, ha admès que governar requereix "dosis d'ambició" però també "realisme".
Després d'una setmana complexa per al president espanyol arran de la crisi impulsada per Ciutadans i PP sobre la tesi doctoral, Sánchez ha defensat l'"exemplaritat" del seu executiu, que té en la regeneració democràtica i la lluita contra la corrupció dos dels seus principals objectius. "Fins ara havia primat la paràlisi", ha sentenciat Sánchez, que ha assenyalat que el llegat del PP és la "desigualtat, la corrupció i la confrontació territorial". Ha afegit que busca transmetre a Europa una imatge d'una Espanya "oberta, feminista, ecologista i transformadora".
La recuperació del "diàleg"
Sánchez ha tret pit d'haver recuperat el diàleg amb els territoris, especialment amb Catalunya, amb l'activació de les comissions bilaterals. "Política és l'art d'unir i Espanya és unió, convivència, respecte, diversitat, pluralitat, interacció i cohesió", ha afirmat. El president també ha llançat un dard contra aquells que pretenen "danyar la convivència al preu que sigui".
Sánchez proposa reformar la Constitució per acabar amb els aforaments en 60 dies
"Espanya és reformable des de les seves institucions i dins del marc constitucional", ha anunciat el president del govern espanyol
Ara a portada
-
-
Política Illa garanteix que els Mossos no deixaran desatès cap poble ni ciutat: «No hi haurà impunitat» Bernat Surroca Albet
-
Societat El Tarzan romà: d'implicar el papa Francesc en ocupacions de pisos a visitar la Casa Orsola David Cobo
-
Política Una absència sonada: per què Sánchez no serà al funeral del papa Francesc? Tania Tapia Díaz
-
Publicat el 17 de setembre de 2018 a les 12:16
Actualitzat el 17 de setembre de 2018 a les 15:09
Et pot interessar
-
Política Pimec es reuneix amb Puigdemont a Waterloo per frenar la reducció de la jornada laboral
-
Política Parlon reivindica el «segon desplegament» dels Mossos per arribar als 25.000 agents
-
Política Cauen un 5% els delictes en el primer trimestre de 2025
-
Política Illa i Parlon saluden els comissaris dels Mossos en el seu primer Dia de les Esquadres