Sánchez renuncia als pressupostos de 2024 amb l'avançament electoral a Catalunya

El president del govern espanyol evita un fracàs en les negociacions dels nous comptes sense el suport d'ERC i exigeix que es comenci a treballar ja en els del 2025

  • Pedro Sánchez, en una imatge d'arxiu. -
Publicat el 13 de març de 2024 a les 19:10
Tampoc hi haurà pressupostos a l'Estat aquest 2024. Després de la caiguda dels nous comptes acordats per ERC i PSC a Catalunya per la negativa dels comuns i la convocatòria anticipada d'eleccions de Pere Aragonès, Pedro Sánchez ha decidit renunciar als seus i prorrogar els de 2023. Tot, davant l'expectativa que els republicans tombessin també els pressupostos espanyols -amb Sumar a l'executiu-.

Fins ara, Sánchez es mostrava convençut que els nous comptes tirarien endavant i els estava negociant amb els diversos socis. Fa uns dies, el ministre de Cultura de Sumar, Ernest Urtasun, també els donava per fets en un acte dels comuns a Barcelona, però l'avançament electoral a Catalunya ho ha canviat tot. 

De fet, el president espanyol ha ordenat al seu equip, amb la vicepresidenta primera María Jesús Montero al capdavant, que comenci a treballar ja en els del 2025. I és que, segons explica El País, Sánchez considera que "no té sentit" negociar-los mentre Catalunya està en campanya electoral. "Sense cap dubte la convocatòria electoral a Catalunya altera de forma clara el tauler polític", ha valorat Montero, que ha defensat que "el més sensat" és centrar-se en els comptes de l'any vinent.

Cal recordar que els pressupostos vigents a l'Estat, aprovats el 2023, són hereus dels comptes expansius del 2022, que van suposar un rècord de despesa gràcies als fons europeus i van incloure partides record destinades a pensions, energia i treball. En aquest sentit, el govern espanyol no veia els nous comptes com un escull insalvable per a la viabilitat de la legislatura.