«Soc completament innocent»: Zapatero demana confiança a la ciutadania després de declarar

L'expresident nega davant del jutge haver exercit influència en el rescat de Plus Ultra i assegura que ha actuat amb "decència i honradesa"

Publicat el 17 de juny de 2026 a les 11:52
Actualitzat el 17 de juny de 2026 a les 13:42

"Soc completament innocent". José Luis Rodríguez Zapatero ha negat davant del jutge haver exercit cap mena d'influència per aconseguir el rescat de l'aerolínia Plus Ultra per valor de 53 milions d'euros, segons ha explicat la seva defensa. L'expresident del govern espanyol ha declarat aquest dimecres a l'Audiència Nacional i ha respost les preguntes de José Manuel Calama, que l'investiga per tràfic d'influències, blanqueig de capitals, delicte fiscal i contraban de joies. La Fiscalia demana la retirada del passaport, compareixences quinzenals al jutjat, i que no pugui sortir de l'Estat.

En un comunicat després de la declaració, que s'ha allargat tres hores, Zapatero ha defensat la seva "honestedat i decència". "Se m'acusa de delictes molt greus que no he comès i ara tinc per davant la tasca de demostrar-ho", ha afirmat l'expresident. Ha assegurat que confia plenament en la justícia i ha lamentat que molta gent se senti "decebuda" davant les informacions que han sortit els darrers dies. "Us demano confiança, no us decebré. Ens costarà més o menys demostrar-ho, però la veritat s'obrirà pas i tornaré la confiança als que ara dubten", ha dit l'exdirigent del PSOE. 

Zapatero ha explicat que ha presentat una autorització universal voluntària davant del jutge perquè pugui "constatar-se la inexistència de societats, diners, productes financers o qualsevol actiu amb titularitat seva directa o indirecta" a l'estranger. "No tinc res fora d'Espanya", ha deixat clar. 

El jutge creu que era el cap d'una trama per exercir influència

La investigació està plena de referències de tercers a Zapatero i a la seva capacitat per aconseguir beneficis per a empreses gràcies al seu accés a les autoritats espanyoles i internacionals. Una de les peces centrals és el rescat de l'aerolínia durant la pandèmia. El jutge sosté que els directius de l'empresa van activar dues vies per aconseguir el seu objectiu. Una, a través de José Luis Ábalos, aleshores ministre de Transports i que espera sentència pel cas de les mascaretes des de la presó. L'altra, i que va ser la que va funcionar, via Zapatero. 

A través d'un exhaustiu repàs de tots els moviments dels responsables de l'empresa i de la trama, hi ha nombroses referències al paper de l'expresident espanyol. La pregunta, però, és fins a quin punt va intercedir Zapatero per aconseguir el rescat per part del govern espanyol? La investigació considera que va creuar la frontera entre fer lobby -una activitat legal- i va utilitzar la seva posició privilegiada per exercir una influència il·lícita. L'expresident, aquest dimecres, ho ha negat i ha dit que no va fer gestions per aconseguir el rescat. 

El PSOE tanca files

Després de la declaració, el PSOE ha reivindicat la presumpció d'innocència i ha demanat respecte per la justícia. "Mantenim el suport al president Zapatero", ha dit el partit en un comunicat. Així, els socialistes avalen les explicacions donades fins ara per l'expresident i recorden que s'ha compromès a seguir-les donant amb "absoluta transparència". "Davant del soroll, defensem l'estat de dret i que les investigacions es facin amb garanties i que els tribunals determinin els fets", diu el partit. 

Escull Nació com la teva font preferida de Google