30
d'abril
de
2021, 14:34
Actualitzat:
14:48h
Els treballs de millora al túnel de Toses finalitzaran el 9 de maig després de deu mesos d'obres, segons ha anunciat aquest divendres Adif. Aquell mateix dia a la tarda es restablirà la connexió ferroviària de la línia R3 entre Ribes de Freser i Puigcerdà. Actualment hi ha un servei alternatiu per carretera.
Amb un cost de 9,5 milions d'euros, s'ha actuat en 950 metres dels 4 km que fa el túnel. Concretament, s'ha reforçat l'estructura per evitar despreniments, s'ha millorat el drenatge i s'ha canviat la catenària per una de rígida que donarà una major "fiabilitat" que la que hi havia actualment.
El director general de conservació i manteniment de la via d'Adif, Ángel Contreras, ha detallat que les millores s'han centrat en reforçar les zones "més problemàtiques" del túnel. Cal recordar que un despreniment a l'interior del túnel l'estiu passat va endarrerir dos mesos els treballs. Segons Contreras, es va aprofitar per fer un seguiment de tota la instal·lació i detectar els punts més conflictius. Les filtracions d'aigua i els cicles de gel i desgel a la zona on es troba el túnel fan que la roca es deteriori i hi hagi despreniments.
És per això que els treballs s'han centrat en reforçar l'estructura, s'ha millorat el drenatge i s'ha canviat la catenària per una de rígida que donarà una major "fiabilitat", en el sentit que té una major "durabilitat" i és "més robusta" que la catenària convencional que hi havia fins ara.
Els trens circularan durant quinze dies amb un límit de velocitat de 30 km/h, per després passar a 60 km/h dues setmanes més i per últim assolir els 100 km/h, la velocitat de circulació pel túnel d'abans de les obres. "Necessitem que la via s'assenti i s'hi circuli", ha precisat Contreras.
El ferrocamió desfrenat
D'altra banda, Adif no ha donat més explicacions sobre l'incident que hi va haver el 7 d'abril passat quan un ferrocamió es va desfrenar i va circular sense control fins a l'estació de Ripoll, on es va poder aturar. No hi va haver ferits, però es va haver de desallotjar l'estació per prevenció. Un incident que va causar molt malestar al territori. Segons Contreras, la investigació que van obrir per aclarir els fets no ha conclòs i ha remarcat que tots els dispositius de prevenció i seguretat van funcionar correctament i no hi va haver danys personals.
La delegada del govern espanyol, Teresa Cunillera, representants de Renfe i autoritats locals han visitat aquest divendres els treballs. Hi havia l'alcalde de Toses, Joan Bernadas, i el de Puigcerdà, Albert Piñeira, i el president del Consell Comarcal del Ripollès, Joaquim Colomer, entre d'altres.
Amb un cost de 9,5 milions d'euros, s'ha actuat en 950 metres dels 4 km que fa el túnel. Concretament, s'ha reforçat l'estructura per evitar despreniments, s'ha millorat el drenatge i s'ha canviat la catenària per una de rígida que donarà una major "fiabilitat" que la que hi havia actualment.
El director general de conservació i manteniment de la via d'Adif, Ángel Contreras, ha detallat que les millores s'han centrat en reforçar les zones "més problemàtiques" del túnel. Cal recordar que un despreniment a l'interior del túnel l'estiu passat va endarrerir dos mesos els treballs. Segons Contreras, es va aprofitar per fer un seguiment de tota la instal·lació i detectar els punts més conflictius. Les filtracions d'aigua i els cicles de gel i desgel a la zona on es troba el túnel fan que la roca es deteriori i hi hagi despreniments.
És per això que els treballs s'han centrat en reforçar l'estructura, s'ha millorat el drenatge i s'ha canviat la catenària per una de rígida que donarà una major "fiabilitat", en el sentit que té una major "durabilitat" i és "més robusta" que la catenària convencional que hi havia fins ara.
Els trens circularan durant quinze dies amb un límit de velocitat de 30 km/h, per després passar a 60 km/h dues setmanes més i per últim assolir els 100 km/h, la velocitat de circulació pel túnel d'abans de les obres. "Necessitem que la via s'assenti i s'hi circuli", ha precisat Contreras.
El ferrocamió desfrenat
D'altra banda, Adif no ha donat més explicacions sobre l'incident que hi va haver el 7 d'abril passat quan un ferrocamió es va desfrenar i va circular sense control fins a l'estació de Ripoll, on es va poder aturar. No hi va haver ferits, però es va haver de desallotjar l'estació per prevenció. Un incident que va causar molt malestar al territori. Segons Contreras, la investigació que van obrir per aclarir els fets no ha conclòs i ha remarcat que tots els dispositius de prevenció i seguretat van funcionar correctament i no hi va haver danys personals.
La delegada del govern espanyol, Teresa Cunillera, representants de Renfe i autoritats locals han visitat aquest divendres els treballs. Hi havia l'alcalde de Toses, Joan Bernadas, i el de Puigcerdà, Albert Piñeira, i el president del Consell Comarcal del Ripollès, Joaquim Colomer, entre d'altres.
Primer pla de la catenària per on passen els trens del túnel. Foto: ACN