Renfe comença a construir la futura base de manteniment a Ripoll

El nou taller, que té un cost de 16,6 milions d’euros, permetrà fer reparacions i revisions de curt abast als trens que circulin per la R3

Publicat el 21 de juliol de 2025 a les 19:03

Renfe ha iniciat les obres de construcció de la futura base de manteniment a l'estació de Ripoll. L'actuació contempla una inversió de 16,6 milions d’euros i es preveu que es trigui vuit mesos a acabar les obres. El nou taller generarà cinquanta llocs de treball, directes i indirectes, i servirà per "reforçar la capacitat operativa i de manteniment de la xarxa ferroviària a Catalunya", segons informa la companyia. Actualment, hi ha 14 instal·lacions a Catalunya que s'encarreguen de fer manteniment ferroviari.

La nova base, que s'espera que estigui acabada durant el primer semestre del 2026,  donarà servei als trens que circulin per la línia R3 de Rodalies. Estarà dotada d'una nau de dues vies de 210 metres de longitud que genera quatre posicions de manteniment de trens de 100 metres. A l'exterior del taller, hi haurà tres vies, una d'elles destinada al torn de rodes. Segons Renfe, el nou taller permetrà dur a terme reparacions i revisions de curt abast als trens sense necessitat de tornar a la seva base principal, "millorant així la fiabilitat del servei a Rodalies de Catalunya i els temps d'entrada i sortida dels vehicles al taller".

Renfe ja compta amb un total de 14 centres d'activitat repartits en vuit tallers a Catalunya. Amb el de Ripoll, ja n'hi haurà nou. Pel que fa a tot l'estat espanyol, la companyia compta amb 98 centres d'activitat, tant de primer nivell -els que fan operacions més senzilles i ràpides- com de segon nivell -operacions més complexes que obliguen a immobilitzar el tren-. A més, en el nou escenari de liberalització del transport de viatgers, aquestes instal·lacions també presten els seus serveis als nous operadors ferroviaris.

Segons detalla la companyia ferroviària, per aquests centres passen anualment uns 360 trens i es realitzen 6.250 intervencions de manteniment de primer nivell i segon nivell, tant de vehicles de viatgers com de material motor de mercaderies.