Un viatge en el temps, a través de la C-17

Redacció
30 de juny de 2011
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha aprofitat la inauguració del tram Sora-Ripoll per rememorar l'avanç de la connexió entre Barcelona i el Ripollès a través de la C-17, antiga N-12.

La carretera de Barcelona a Vic per Mollet del Vallès i Granollers, d’acord amb el Pla estatal de carreteres de l’any 1860 formava una carretera “de segon ordre” que només estava desenvolupada fins a Manlleu. Posteriorment, al Pla estatal de carreteres de 1877 ja apareix com totalment construïda fins a Ripoll i s’assigna a les carreteres de “primer ordre”. La carretera de Barcelona a Vic i Ripoll era una carretera de l’administració estatal amb el codi de N-152.

A mitjans dels anys seixanta del segle passat el Ministeri espanyol d’Obres Públiques va construir la que va ser anomenada autovia de l’Ametlla. Aquesta construcció es va emmarcar en el Pla de carreteres del 1961.

L’autovia de l’Ametlla estava formada per 4 carrils (dos per sentit de circulació) però sense una barrera física (mitjana) entre els dos sentits de circulació. L’autovia de l’Ametlla va ser impulsada també per la Diputació de Barcelona i anava des del sud de Granollers (Coll de la Manya) fins a la Garriga.

La carretera N-152 entre Barcelona i Ripoll va ser traspassada a la Generalitat al juliol de l’any 1980, junt amb la resta de traspassos viaris. L’any 1999, la carretera va passar a tenir el codi C-17, d’acord amb la nova codificació de les carreteres catalanes. Un cop assumida la titularitat de la carretera per la Generalitat s’hi van fer diferents actuacions de millora o condicionament de la via existent i també es van crear nous trams desdoblats.

El 1983 es va desdoblar la Garriga-Figaró i el 1984 Barcelona-Montcada. El 1989 es va desdoblar del Figaró a Centelles i l'any següent es va fer la variant desdoblada de Mollet. El 1992 els quatre carrils van arribar a Vic i cinc anys després es va fer la variant de la capital d'Osona coincidint amb l'arribada de l'Eix Transversal. El 1998 la carretera va arribar al límit de Manlleu. Entre 2007 i 2011 s'ha desdoblat de Manlleu a Ripoll en tres trams inaugurats el 2008, 2009 i 2010 respectivament.

  Més informació al bloc de Territori i Sostenibilitat