Una Ruta del Ter provisional trenca l'aïllament ciclista entre el Ripollès i Osona

Només apte per BTT s'ha habilitat ja que la via verda entre Ripoll i Vic continua encallada

Redacció
11 de gener del 2012
Enllaç provisional de la Ruta del Ter entre Ripoll i Borgonyà.
Enllaç provisional de la Ruta del Ter entre Ripoll i Borgonyà. | Consorci Alba-Ter
Enllaç provisional de la Ruta del Ter entre Ripoll i Borgonyà. Foto: Consorci Alba-Ter

El Consorci Alba-Ter ha habilitat un itinerari provisional que trenca l'aïllament ciclista entre el Ripollès i Osona. La iniciativa ha aconseguit que la Ruta del Ter –que comença a Ulldeter i acaba a la desembocadura del riu a l'Estartit- es pugui recórrer en la seva totalitat. Fins ara, no hi havia connexió entre Ripoll i Borgonyà per l'existència de la C-17.

La connexió provisional s'ha habilitat ja que continua encallat el projecte de la denominava Via Ciclista del Ter que ha de connectar Vic amb Setcases passant per Ripoll i Camprodon. Mentre no s'executi, el Consorci Alba-Ter ha buscat una alternativa viable tot i que només és apte per ciclistes experts amb BTT ja que té força desnivells i utilitza alguns camins bastant pedregosos. D'aquesta manera, l'alternativa més viable per a gent gran, famílies i ciclistes ocasionals continua sent el tren. Una possibilitat, per tant, que tampoc serveix com a alternativa als ciclistes que exigeixen circular per la C-17 i que per aquest diumenge han convocat la tercera marxa lenta.

Els criteris que s’han seguit a l’hora de buscar una ruta alternativa viable entre Ripoll i Borgonyà han estat la màxima adaptació a la topografia del terreny; afavorir els camins que passin el més a prop possible del Ter; passar pel centre de les poblacions; optar per camins amb el pendent més suau possible; que el camí ressegueixi camins d’ús habitual com pistes ja existents o carreteres secundàries amb l’objectiu de fer compatible el manteniment de la Ruta del Ter amb el manteniment de les vies ja existents; i la seguretat utilitzant vies de comunicació de poca intensitat de trànsit, pistes forestals o GR, evitant al màxim les carreteres de trànsit rodat.

Aquest tram de la ruta surt del centre de Ripoll i arriba a l’estació de tren de Borgonyà. A la sortida de Ripoll i després de Can Villaura s’ha d’agafar el nou camí que ressegueix el riu Ter per la riba dreta i creuar el pont de la Colònia Santa Maria. A través de pistes el camí s’enfila direcció a la collada de Beví Xic i després del Beví Gros. S’avança cap al Coll de Tres Pals i s’ha de seguir per pistes fins al Castell de Montesquiu. Passat el nucli de Sant Quirze de Besora, s’avança pel GR 210. En aquest punt es troba un petit tram no ciclable en ascens fins a una pista més ampla que porta a la carretera de Saderra. A continuació, l’usuari s’ha d’incorporar a la via de servei de la carretera C-17 per arribar a Borgonyà.