24
d'agost
de
2021, 08:00
Actualitzat:
30
d'agost,
14:36h
El 2050 no podrà circular cap vehicle convencional per les ciutats de la Unió Europa. Una fita ambiciosa que ha marcat la Comissió Europea, per una banda, per aconseguir ciutats més netes de contaminants i, per l’altra, acabar amb la dependència del petroli. Això posa la mirada en el cotxe elèctric, que al 2019, tot i la caiguda de vendes generalitzada, es van matricular 2.527, un 65% més.
Una transició cap a un vehicle privat més sostenible, però i què passa amb els utilitaris de benzina o dièsel? S’hauran de reciclar i això passa per un Centre Autoritzat de Tractament (CAT), un punt de desballestament, els coneguts popularment com a desguaces i els únics autoritzats per fer-ho. A Auto Desguace-Castellar, on tracten uns 2.000 cotxes anualment i treballen gairebé una vintena de persones, porten dècades de feina i han viscut l’evolució “d’acumular ferralla” fins a “reciclar”, diu el gerent, Joan Carles Garcia.
Actualment, paguen al client, encara que serà una pràctica que s’acabarà, avisa i, continua, el particular desconeix tot el procés que hi ha darrere: “el material que no pot anar a la fosa” com poden ser els olis, els tipus de benzina i les bateries, “cada cosa té el seu contenidor” i s’evita així el dany ambiental que suposa. Posteriorment, “passa per una cadena” per a la retirada d’elements de plàstic, seients, pneumàtics i al final, la carrosseria. Aleshores, és quan “s’aixafa i s’emmagatzema”, perquè es destini a un altre centre de fragmentació i puguin aprofitar-se el màxim d’elements possibles.
Tot plegat, és un procés que s’allarga al voltant de l’hora. “Hi ha vehicles força nous i es pot aprofitar” i alguna peça la posa a la venda, a través de la pàgina web, encara que “hi ha gent que continua venint” a la planta.
Formació d’acord amb la normativa
Garcia assenyala que “cada treballador ha de tenir uns mínims de coneixements” i tots han de passar “cursos de gestió de medi ambient”, a més de l’especialitat que duen a terme cadacun d'ells. Una formació que és força continua i per això, critica que no hi hagi subvencions més generoses, "només fins a un límit i hem d'avançar els diners".
Adaptació a l’elèctric
Uns ensenyaments que també contemplen el tractament de vehicles elèctrics, "perquè també s'espatllen", diu Garcia. A la planta de Castellar ja s'ha començat adaptar davant la pujada de l'ús d'aquests models. "Els CAT hauran d'adequar les seves instal·lacions" i en el seu cas, "s'està preparant una zona especial tancada, on hi treballarà una persona amb EPI i que haurà de passar cursos de manipulació com a molt en un o dos anys".
També lamenta que per acollir aquests nous vehicles "no hi ha hagi ajudes", malgrat la tasca tan important que fan per evitar l'abocament de residus. Però, "si vols seguir treballant, t'has d'adaptar", manifesta amb resignació. Sigui com sigui, sosté que "els cotxes seguiran entrant" siguin elèctrics o tèrmics, perquè, com afirma, seguiran fent-se malbé.
Una transició cap a un vehicle privat més sostenible, però i què passa amb els utilitaris de benzina o dièsel? S’hauran de reciclar i això passa per un Centre Autoritzat de Tractament (CAT), un punt de desballestament, els coneguts popularment com a desguaces i els únics autoritzats per fer-ho. A Auto Desguace-Castellar, on tracten uns 2.000 cotxes anualment i treballen gairebé una vintena de persones, porten dècades de feina i han viscut l’evolució “d’acumular ferralla” fins a “reciclar”, diu el gerent, Joan Carles Garcia.
Part de la carrosseria treta dels vehiles Foto: Juanma Peláez
Tot plegat, és un procés que s’allarga al voltant de l’hora. “Hi ha vehicles força nous i es pot aprofitar” i alguna peça la posa a la venda, a través de la pàgina web, encara que “hi ha gent que continua venint” a la planta.
Formació d’acord amb la normativa
Garcia assenyala que “cada treballador ha de tenir uns mínims de coneixements” i tots han de passar “cursos de gestió de medi ambient”, a més de l’especialitat que duen a terme cadacun d'ells. Una formació que és força continua i per això, critica que no hi hagi subvencions més generoses, "només fins a un límit i hem d'avançar els diners".
Adaptació a l’elèctric
Uns ensenyaments que també contemplen el tractament de vehicles elèctrics, "perquè també s'espatllen", diu Garcia. A la planta de Castellar ja s'ha començat adaptar davant la pujada de l'ús d'aquests models. "Els CAT hauran d'adequar les seves instal·lacions" i en el seu cas, "s'està preparant una zona especial tancada, on hi treballarà una persona amb EPI i que haurà de passar cursos de manipulació com a molt en un o dos anys".
Un treballador de la planta amb paces de cotxes Foto: Juanma Peláez
També lamenta que per acollir aquests nous vehicles "no hi ha hagi ajudes", malgrat la tasca tan important que fan per evitar l'abocament de residus. Però, "si vols seguir treballant, t'has d'adaptar", manifesta amb resignació. Sigui com sigui, sosté que "els cotxes seguiran entrant" siguin elèctrics o tèrmics, perquè, com afirma, seguiran fent-se malbé.