Les persones sordes avisen de «l'absoluta incomunicació» que pateixen en emergències sanitàries

L'entitat sabadellenca posa l'accent en persones grans; Salut recorda que des de març es disposa de connexió amb videotrucada

L'atenció a una usuària amb llengua de signes
L'atenció a una usuària amb llengua de signes | Martí Urgell
16 d'agost de 2021, 08:00
Actualitzat: 18:29h
Entre tot el que ha alterat l'esclat de la Covid-19 hi ha l'afectació en l'àmbit sanitari, però des de la perspectiva dels pacients. Aquests han vist limitades o cancel·lades les visites i canvis de protocol que, al cap i a la fi, s'han establert per a la seva seguretat i tots els hospitalitzats. En aquest context, persones amb discapacitat auditiva, avisen de "l'absoluta incomunicació" que pateixen en emergències sanitàries

Encara que la pandèmia no ha accentuat aquesta problemàtica, sí que ha motivat la queixa pública des de l'Associació de Persones Sordes de Sabadell, després que algunes persones necessitin ser ateses a les urgències, tant de l'Hospital Parc Taulí com del CUAP Sant Fèlix. El president de l'entitat, Antonio Martínez, posa l'alarma del que suposa, ja que "les aïlla, amb tot el patiment que comporta", així com "incertesa" davant el desconeixement "dels que els hi passa" per precisament "aquesta falta de comunicació i empatia d'alguns professionals", remarca. 


Atribueix aquest fet perquè no hi ha intèrprets de llengua de signes, com sí en tenen, per exemple, persones de parla anglesa o àrab, entre d'altres. "Som tan ciutadans com la resta de la societat", remata i recorda que, després del Barcelonès, al Vallès Occidental és la comarca catalana que més persones sordes concentra -dades de l'Idescat, de l'any 2020, 4.059-. 

Aplicació mòbil 061 Salut Respon
Des de Salut asseguren desconèixer aquesta problemàtica i que ni des del Taulí ni el CUAP Sant Fèlix consta cap queixa en relació amb aquests fets. Tot i així, tal com detalla Martínez, fa uns dies, es van reunir amb Gestió de Pacients i Atenció al Ciutadà de l'hospital amb la voluntat de solucionar-ho "a curt termini" i Sabadell sigui "una ciutat model" en aquesta matèria. 

Salut recalca que des del passat mes de març hi ha en marxa una aplicació mòbil al 061 Salut Respon, en la qual a través de videotrucades, amb atenció en llengua de signes, per "fer-la accessible a les persones sordes, i donar accessibilitat en general al sistema públic" i està a l'abast de "qualsevol metge d'hospital o del CAP".  

Eficaç en cas d'urgències?
El president de l'Associació de Persones Sordes de Sabadell admet que es tracta d'una eina "meravellosa", però per "alertar d'urgències, fer gestions o consultes", matisa i que "no és efectiva en casos d'emergència". Ho exemplifica amb el supòsit que una persona sorda pateix un infart o un accident de trànsit: "Tindrà la lucidesa suficient per utilitzar el telèfon mòbil?" i per això, reclama la contractació d'intèrprets professionals en els centres mèdics i hospitalaris.