Les bessones Abant, ambaixadores del bicitrial

Des de Sabadell fomenten aquest esport que les ha coronat mundialment, amb formació i un taller de reparació

Gemma Abant treballant al taller de bicicletes de bicitrial
Gemma Abant treballant al taller de bicicletes de bicitrial | Juanma Peláez
18 d'agost de 2021
Actualitzat: 30 d'agost, 14:30h
La relació de les primeres pedalades amb una bicicleta de bicitrial i Sabadell ve de lluny, de la dècada dels 70. Concretament un idil·li que se situa amb l’organització de proves al Parc Catalunya, on en l’actualitat dues pilots referents en l’àmbit mundial, i saballudes, les bessones Gemma i Mireia Abant continuen amb la difusió d’aquest esport, ensenyant a les joves, i les que no ho són tant, promeses. Formació que la Gemma compagina amb el taller, que es troba al soterrani de la botiga familiar.

Tot i que encara competeixen, no ho fan amb la intensitat de fa uns anys, “en un cap de setmana podíem participar un dia a França i al següent a Bèlgica”, recorda la Gemma i afegeix, “tenim poc temps lliure. Es nota molt”. “Abans sortíem de l’institut i anàvem a entrenar” i també s’hi suma el cost dels viatges, que abans assumia la família i “anàvem per tot el món”. I és que entre les dues acumulen més d’un centenar de títols, des de campionats de Catalunya fins a guardons mundials, individuals, que es disputaven les dues bessones, i per equips -seleccions catalana i espanyola-, tant de la Unió Ciclista Internacional (UCI) com de la Bike Trial International Union (BIU).
 

Trofeus i premis de les bessones Abant Foto: Juanma Peláez


Des de 2005 tenen l’escola que té la seu al Parc Catalunya, a la zona on es pot fer bicitrial. “Quan vam començar es podria comptar amb els dits d’una mà” la gent que hi anava i “ara ha crescut”. Tant és així que també ensenyen, tant la Gemma com la Mireia, a Sant Cugat, Fornells de la Selva i al Velòdrom d’Horta, a Barcelona. Una afició aquesta disciplina esportiva, “perquè t’enganxa. No és tan perillós com ho pot semblar. Cal anar poc a poc, no cal pujar una paret el primer dia, s’han d’anar aprenent les tècniques”.

De fet, tal és l’increment que no es limita a nens, a partir de quatre o cinc anys, i adolescents, també adults, “a Sabadell en porto de 30 i 40, però també algun d’una cinquantena d’anys”, explica la Gemma. La clau és “l’equilibri sobre la bicicleta i saber repartir els pesos, a més d’utilitzar els frens i tenir una mica de força”.

”El 'Bike Park' del Parc Catalunya necessita millorar”
Aproximadament tenen un total d’un centenar d’alumnes i, a més d’elles, compten amb sis monitors “de qualitat”, puntualitza la sabadellenca, perquè “són difícils de trobar” per aquesta especialitat. Davant d’aquest augment i la millora del nivell dels pilots, demana una renovació de l’espai al Parc Catalunya, “el Bike Park necessita millorar”, confessa. “A la majoria d’altres ciutats es fa cada any o cada dos i aquí en fa 16.


Per sort, la majoria d’obstacles estan ben conservats, però fa 16 anys que hi ha el mateix” i és que al seu parer és més atractiu variar “les traçades” i això que el bicitrial “permet fer-ne de noves”. L’espai és l’únic lloc per formar el talent local, “si el renovessin de tant en tant, estaria molt bé”. A més, apunta, si es pot, la instal·lació d’un bany.

Boom de bici per la Covid
L’esclat de la pandèmia, com a tothom, també va afectar les bessones i en aquest projecte educatiu. “Moltes classes en línia, però hi havia qui no tenia la bici a casa o no tenia espai. Vam fer com vam poder i des de la distància”, repassa la Gemma i assenyala que, igual que va haver-hi un boom en la compra de bicicletes, “també amb les de trial”. Per això, una altra de les potes en aquesta empenta per fomentar el bicitrial és el taller.


“Aquí es fan reparacions de frens, neumàtics, canviar pinyons, muntar bicicletes, ajustaments... també repassem les nostres i les netegem”, detalla. Malgrat ser “un món més reduït que el de la bicicleta de muntanya, ha crescut”, insisteix. En aquest espai, envoltada de tots els premis i reconeixements guanyats en més d’una dècada a l’elit, confecciona i arregla bicicletes de qui sap si l’hereu o l’hereva d’aquestes dues bessones.