Enuig per la retirada de les pilones de l'Anella Verda: «Ara serà diferent?»

La comunitat ciclista i les formacions progressistes lamenten la decisió presa tot qüestionant els informes tècnics

L'alcalde Vallès retirant una de les pilones de l'Anella Verda
L'alcalde Vallès retirant una de les pilones de l'Anella Verda | Sergi Baixas
18 de juliol del 2023
Fa tan sols quatre mesos que l'Ajuntament de Sant Cugat -a mans del tripartit (ERC-PSC-CUP)- instal·lava unes pilones taronges al tram més cèntric de l'Anella Verda per protegir els ciclistes. Un element separador més, col·locat a instàncies de l'Assemblea de la Bici, per obstaculitzar la freqüent invasió dels vehicles motoritzats sobre l'espai del carril bici fins aleshores només delimitat per unes baixes paneroles.

Però els resultats de les eleccions municipals del 28-M va comportar la desfeta del govern progressista i poc després es configurava un nou executiu de coalició amb Junts i ERC. Un pacte que, inclús en l'acord programàtic, esrecollia "millorar" l'Anella Verda. Un concepte eteri que, de moment, s'ha plasmat aquest matí amb l'anunci i immediata retirada de les pilones taronges. Una decisió, apunten des del consistori, avalat per Protecció Civil i la Policia Local per tal de garantir el pas dels vehicles dels serveis d'emergència que quedaven bloquejats quan es congestionava la via. 

No obstant això, aquestes explicacions no han satisfet a tothom; en especial entre la comunitat ciclista, les formacions d'esquerres i la pròpia Assemblea de la Bici. Qualificant el moviment d'"excusa", aquesta darrera entitat assegura que els vehicles d'emergència són plenament capaços de trepitjar unes pilones flexibles ja dissenyades perquè així passi.
   
A banda, també han manifestat que l'equip tècnic de l'àrea de Mobilitat de l'Ajuntament ja va tenir en compte que l'espai del carril bici -de doble sentit- fos prou ample perquè fins i tot els camions de Bombers hi poguessin circular en episodis d'embussos. 

Tanmateix, recorden que als trams de l'Anella Verda que no estan delimitats amb separadors, s'envaeix constantment el carril bici amb "total impunitat". "Ara serà diferent?", es pregunten retòricament recordant que la instal·lació d'aquests elements servia per donar seguretat i confiança als ciclistes que s'ha correspost amb un augment de pas

L'oposició salta


Pel que fa als excompanys de govern d'ERC, la portaveu del PSC, Elena Vila, ha lamentat la decisió presa i apunta que demanarà veure els informes pertinents de Protecció Civil. Més contundent ha estat l'exregidor de Mobilitat, José Gallardo, que ha acusat el nou govern de "carregar-se l'Anella Verda, atacar directament la mobilitat sostenible i deixar als ciclistes venuts". "Venuts com els d'ERC que reneguen de si mateixos i les seves polítiques. Però ja teniu bon sou, no?", ha reblat interpel·lant als republicans i el polèmic augment de sou del flamant executiu.
 
Des de la CUP, el portaveu Marco Simarro, aposta per plantejar seriosa i urgentment la pacificació de tot aquest tram "absolutament copsat pel trànsit". I és el que l'anticapitalista considera que caldria "prioritzar les alternatives al cotxe privat, reduint contaminació i donant pas prioritari al veïnat i vehicles exclusivament necessaris". 

Finalment, des d'En Comú Podem, el portaveu Ramon Gutiérrez ha escomès contra una solució que "es carrega la seguretat de les persones que anem en bici. Quin desastre!".